Gå til innhold

Hvem betaler for gildet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skal gifte meg neste sommer. Vi har vært studenter frem til nå, ergo økonomien har ikke helt

tillatt å begynne å spare enda. Vi håper begge å være i fast jobb innen høsten slik at vi kan bruke ett år på å spare opp. Vi har hatt et par tøffe år bak oss og fått veldig mye økonomisk hjelp fra begge sider, så vi har veldig lyst til å greie dette selv.

Men jeg lurer på; Hvordan finansierte dere bryllupet?

Og da tenker jeg hele pakka - festen, kjolen, servietter; ALT!

Tok dere opp lån? Sparte dere lenge? Fikk dere hjelp fra foreldre?

[EDIT]: Og hvis dere vil ut med det, hvor mye sparte/lånte/fikk dere?

Endret av Maiki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg skal gifte meg neste sommer. Vi har vært studenter frem til nå, ergo økonomien har ikke helt

tillatt å begynne å spare enda. Vi håper begge å være i fast jobb innen høsten slik at vi kan bruke ett år på å spare opp. Vi har hatt et par tøffe år bak oss og fått veldig mye økonomisk hjelp fra begge sider, så vi har veldig lyst til å greie dette selv.

Men jeg lurer på; Hvordan finansierte dere bryllupet?

Og da tenker jeg hele pakka - festen, kjolen, servietter; ALT!

Tok dere opp lån? Sparte dere lenge? Fikk dere hjelp fra foreldre?

Jeg betalte hver eneste krone selv. Uten noen annen hjelp utenfra en til ryddinga dagen etter.

AnonymBruker
Skrevet

Vi (brudeparet) betalte alt selv, og fikk ikke noen form for økonomisk støtte. Vi sparte i noen år, og fikk det bryllupet vi ønsket oss.

Skrevet

Vi betalte selv, sparte i forkant. Dog, noen måneder før bryllupsdagen så døde en gammelonkel av mannen min som hadde satt han opp som arving av 30 000kr! Så ergo fikk vi og råd til en fantastisk bryllupsreise til Seychellene!

Skrevet

Jeg betalte hver eneste krone selv. Uten noen annen hjelp utenfra en til ryddinga dagen etter.

Bare du, eller du og kona?

Skrevet

Bare du, eller du og kona?

Bare meg.. hehe..

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi forlovet oss 01.01.10 og lot bryllup vente på seg en stund, vi hadde som dere ikke finanser til og begynne og spare noe særlig på det tidspunktet. Familie og venner lurte tilslutt fælt på når bryllupet skulle stå, så vi tok oss en tur, lagde et budsjett og en spareplan.

Vi startet og spare i februar i fjord, gifter oss i juni. Da skal vi ha spart opp totalt 65.000. Vi betaler alt selv, rubbel og bitt.

Synes det er morro og kunne klare sånne ting selv, etter et par tøffe økonomiske år.

Skrevet

Jeg sparte stipende mitt i 6 år, så det er først og fremst disse pengene som blir brukt på bryllup, i tillegg får vi litt hjelp fra begge sidene, men når begge familiene er kjempestore og budsjettet ligger på 150.000 så må man nesten ha litt hjelp

Skrevet

Jeg giftet meg ganske ung. Da var mannen nettopp kommet ut i sin første jobb og jeg var fortsatt student og gravid. Vi hadde ingen sparepenger og levde på en ganske lav inntekt og var helt i etableringsfasen, og levde derfor tilnærmet fra hånd til munn. Vi valgte derfor lavbudsjett på det meste. Leide kjole, brukte forlovelsesringene, pyntet med markblomster og kjøpte ordinære, vanlige innbydelser og bordkort. Festen hadde vi hjemme hos noen i familien som har veldig god plass, og vi dro ikke på bryllupsreise. Kaker bakte mamma, også har moren min en venninne som er fantastisk til å bake, som bidro med to fantastisk flotte kaker.

Det vi brukte penger på, var en veldig god treretters middag med god vin til, kokk og serveringshjelp, fri bar, fotograf som tok bildene og som vi også kjøpte takkekort fra, vi sov i en suite på bryllupsnatta, brudebukett og knapphullsblomster, klær (leid kjole, ganske enkle brudesko kjøpt på salg), frisør og sminke.

Foreldrene mine betalte for det meste, dvs maten, serveringshjelpen og noe av drikkevarene, samt leie for min kjole, samt frisør/sminke. Svigerforeldrene betalte for en del av drikkevarene, pluss at vi fikk et par tusen av dem i tilskudd, mener jeg å huske. Vi betalte for brudebuketten, suiten, fotograf og takkekort og ringene. Dette var utgifter som kom litt spredt, så da klarte vi det selv om vi ikke hadde noe sparepenger.

Jeg ser at mange mener det er en selvfølge at brudeparet skal klare seg selv, men for foreldrene mine tror jeg det var fint å få lov til å "holde bryllup" og "gifte meg bort", siden jeg var såpass ung, så uetablert og fortsatt student. Det var de som innbød til bryllupet, og jeg tror de syntes det var en hyggelig og tradisjonell ting å gjøre. Hvis jeg skulle giftet meg i dag, hvor jeg er voksen, etablert og med barn og mange år i yrkeslivet bak meg, ville jeg syntes det var merkelig å skulle få brylluo av foreldrene mine. De kunne godt fått hjulpet til med noe praktisk, men jeg ville aldri latt de betale for brylluppet mitt etter at jeg ble "voksen og etablert".

• Liker 4
Skrevet

her har vi sparte det meste selv men siden jeg hadde rund dag i fjord og mannen i år ønsket vi oss økonomisk hjelp til bryllupet. mine foreldre tilbude seg å betale koldtboret.

vi har betalt litt her og der som ringer, kjole o.s.v.

til sammen blir det vel rundet 70000 kr

Skrevet

Vi hadde regnet med å betale alt selv, men både hans og mine foreldre tilbød seg å betale en del (hhv mat og drikke). Det var selvfølgelig koselig men ikke noe vi hadde tatt med i beregningene.

Skrevet

Her sparer vi alt selv, til festen og bryllupsreise nr.1 ( skal ha en liten en til et sted i Europa dagen etter bryllupet også ønske oss reisegavekort til bryllupet som vi skål bruke på en langtur). Jeg tror nok at foreldre på begge sider ønsker å bidra med noe om de kan når det nærmer seg, men dette er ikke noe vi forventer. Vi sparer totalt 80.000, vi ville ikke ta opp lån fordi vi syns det er en litt kjedelig tanke å skulle betale for bryllupet i etterkant. Så vi sparte heller ett år ekstra, gifter oss ett år og syv mnd etter forlovelse :-)

Skrevet

Vi fikk hjelp fra foreldrene våre i tillegg til at farmor betalte en del av brudekjolen. Betalte ca 30.000 selv i tillegg til bryllupsreisen. Giftet oss nesten åtte måneder etter forlovelsen, og hadde nok penger på sparekonto til at vi slapp å spare til det :)

Skrevet

Vi betaler det aller meste selv. Men foreldrene mine står for middagen, og svigermor betaler blomster og hotell for oss på bryllupsnatten.

Vi er begge studenter, men vi har spart en del, og har lavbudsjettsbryllup.

Vi er så heldige og har mange gode hjelpere :)

AnonymBruker
Skrevet

Våre foreldre betalte middag, blomster og drikkevarer. Resten sto vi for selv. Vil tro det var fordelt 30/30 mellom foreldrene og vi betalte de resterende 40%. Vi var veldig heldige og fikk dette i gave av våre familier.

AnonymBruker
Skrevet

Gjestene.

Vi har skrevet i innbydelsen at vi istedenfor å få gaver velger å ta inngangspenger som dekker det meste av utgiftene vi har hatt med hensys til mat og drikke.

Skrevet

Her betalte jeg gildet, men vi fikk hjelp (uten at det var med i beregningen i utgangspunktet). Tok ikke opp lån. Sparte egentlig 100.000 kr selv, men så betalte hans foreldre for limousin, sjakett, samt at vi fikk bryllupsgave på 50.000 kr av dem. Mine foreldre betalte for alle blomster, min frisør og de spanderte brudeskoene mine også. Av mine foreldre fikk vi i tillegg 40.000 kr.

Alle pengene vi fikk ble satt inn på sparekonto og skal brukes når vi kjøper egen bolig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi ventet med å gifte oss til vi var godt etablerte meg nok penger på konto, slik at vi kunne betale alt selv. Dersom dere ikke har pengene, og likevel mener dette er noe som er viktig å bruke penger på, mener jeg man må sette i gang og spare og heller utsette bryllupet til det er forsvarlig. Eventuelt høre løst med foreldrene om de har sett for seg å bidra, uten at dette skal virke som et krav på noen måte.

For vår del viste det seg også i etterkant at foreldrene på begge sider hadde hatt ønske om spandere bryllup på barna, så vi fikk ca 200 000 i etterkant som kombinert bryllupsgave/sponsing av bryllup. Så alt i alt gikk vi nesten i 0.

Skrevet

Vi betalte alt selv. Er ikke det vanlig nå da? Litt gammeldags at foreldrene betaler alt vel?

Vi fikk mye hjelp av venner og familie til planlegging og det praktiske. Det er faktisk det som er mest slitomt syns jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet med å gifte oss til vi var godt etablerte meg nok penger på konto, slik at vi kunne betale alt selv. Dersom dere ikke har pengene, og likevel mener dette er noe som er viktig å bruke penger på, mener jeg man må sette i gang og spare og heller utsette bryllupet til det er forsvarlig. Eventuelt høre løst med foreldrene om de har sett for seg å bidra, uten at dette skal virke som et krav på noen måte.

For vår del viste det seg også i etterkant at foreldrene på begge sider hadde hatt ønske om spandere bryllup på barna, så vi fikk ca 200 000 i etterkant som kombinert bryllupsgave/sponsing av bryllup. Så alt i alt gikk vi nesten i 0.

Det er ikke alle som bruker 200 000 på bryllupet... Faktisk vil jeg si at hvis dere bare nesten gikk i null etter å ha fått 200 000 kr, så brukte dere for mye. Rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...