Gå til innhold

Tror ikke hunden min liker meg :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

:tristbla: Hunden min er ikke så kosete i det siste. Før kom hun bort, hvis jeg går bort til henne sitter hun bare helt stille og ser ikke på meg.

Hunden min er veldig søt :hjerte: Og jeg liker å kose med henne, og vil gjerne løfte henne osv. Dette liker hun desverre ikke så godt. Hun har alltid vært mer leken enn kosete. Litt synd, men sånn er det jo bare.

Så vi leker masse og går tur, men jeg koser jo også litt med henne, og hun gjør det også men ikke så ofte. Bærer henne også, hun liker å se ut av vinduet og sånt, men hun vil fort ned igjen. Hun får alltid komme ned igjen når hun gir tegn til det, med en gang.

Men nå er hun så rar. Vil kose enda mindre, og er bare for seg selv. Men hun er kosete med andre :( Går bort til andre, men ikke til meg.

Hva skal man gjøre når hunden er sånn? Bare ignorere den tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Du glemte vel ett eller annet sted på veien at hunden din er en hund og ikke en levende bamse. Respekter hunden din for det dyret hun er og se henne som en hund. Å løfte en hund er en veldig dominerende oppførsel ovenfor en hund.

Du må endre din holdning til henne. Se henne for den hun er og ikke den du ønsker hun skal være.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig høres det ut som om hun er litt lei av deg. Ikke løft henne hus hun ikke liker det, selv ikke om hun synes det er greit i begynnelsen. La henne ta initiativ til lek.

Ellers er jeg enig med alt Belle Gunnes skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler jo at jeg ser på henne som en hund. Vi går lange turer hver dag. Trener mye på triks og gjemmer gjenstander og godbiter ute i skogen. Det liker hun. Hun har også mange "hundevenner" og vi går ofte lange turer med de, lager agility løpe og annet morro.

Det er ikke sånn at jeg kler henne ut og løfter henne opp hele dagen. Stort sett tenker jeg at "hunden skal komme til meg, ikke omvendt"

Men hun er så lite kosete :sukk: Og nå er det verre. Hun er vel kanskje litt lei meg ja. Det er bare vi to som bor sammen, så andre er vel litt mer spennende siden hun ser meg hver dag. Vel, er vel ikke annet å gjøre enn å la henne være da? Ikke klappe henne eller noe.

Løfter henne ikke ofte, men skal slutte helt med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to over. Men du burde også se på hva du gjør når du koser med henn, og hvordan hun reagerer på det. At hun ser bort når du prøver å kose med henne, er et ganske så tydelig signal på at hun ikke er komfortabel. Hun prøver rett og slett å si til deg at dette liker hun ikke.

Så hva gjør du når du koser, bortsett fra når du sier du løfter henne opp? Klemmer henne? For en hund er det rett og slett ikke naturlig å gi lange klemmer og slikt. Det er så klart individuelt, men mange hunder foretrekker kos på litt mer avstand. Type bli klødd i øret og strøket på ryggen.

Min hund er nok over gjennomsnittlig glad i kos. Jeg han ligge og holde rundt han, og han legger hodet sitt over skulderen min og storkoser seg. Stor rase da, så kan ikke løfte han. ;) Men dette må man som sagt se an. Den forrige hunden min likte ikke å bli holdt rundt på samme måte, så da lot jeg selvsagt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta hunden din til en veterinær, å få den sjekket.

Den kan være syk, ha vondt, evt andre plager. Da kan hundene endre oppførsel.

Håper det ordner seg :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Her skal jeg komme med 'standard-svaret' som gjelder for all plutselig adferdsendring: vetrinærbesøk.

Dersom adferdsendringen komer ganske brått så kan det være en medisinsk årsak til endringen, - og da vil en 'legebesøk' være et fornuftig sted å starte.

Oppførselen hos en valp og hos en voksen hund er ikke lik, så om hun var veldig valpe-kosete så betyr ikke det nødvendigvis at hun vil være like kosete som voksen hund.

Ellers, som klokelig sagt av flere; behandle hunden som en hund :)

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klapper henne, eller stryker langs ryggen og klør der jeg vet hun liker det, bak øret og så liker hun å bli strøket på magen. Klemmer henne ikke nei :fnise:

Noen ganger er hun kosete, hvis hun er veldig trøtt kanskje. Men mest leken. Alt går på hennes premisser. Hun kommer for å få kos når hun vil det og henter lekene sine når hun vil leke. Det er alltid hun som bestemer hva vi skal gjøre. Men jeg kan jo ikke tvinge henne til å kose eller leke om hun ikke vil.

Høres kanskje ut som hun er dominerende, men hun er ikke det. Veldig snill og rolig. Nå ligger hun og "soler" seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg ikke tenkt på. Skal uansett til dyrlegen og kjøpe for til uka, da kan vi jo liker gjerne ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er heller ikke spesielt kosete, og han vil somregel bestemme selv når det er leketid eller kosetid, han er ganske egen og bestemt av seg. Hvor gammel er hunden din? Min har blitt mer og mer kosete og mindre leken ettersom han gikk fra valp til mer voksen, han er 3 nå. Høres ikke dumt ut med en liten sjekk hos veterinær da hvis hun har endret adferd, lykke til:)

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

gjør en aktivitet sammen fks agility så vil du se at du og hunden får et kjempe godt forhold :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg komme med 'standard-svaret' som gjelder for all plutselig adferdsendring: vetrinærbesøk.

Gjelder dette kjærester også?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvangskoser hunden min litt, jeg! Kanskje dominerende, men han har i hvert fall blitt en kosegris etterhvert, så kanskje han har lært å like det litt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så er det vel slik at hunder generelt synes at besøk er mye mer stas enn deg :-)

De er litt som barn på den måten.

Når vi får besøk er jeg alltid som luft for min hund, men så fort de går eller hvis jeg går fra henne med besøket, så er hun "mammadalt" eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...