AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Hei Fant nå nylig ut at datteren min på 14 både røyker og snuser. Er vel litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Jeg er sikker på at om jeg kjefter, så vil hun bare fortsette for å provosere. Hvordan hadde du forholdt deg til dette?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Dette er helt vanlig. Men jeg tror kjefting bare kan gjøre vondt verre. Prøv å ta dette opp med din datter på en vennlig måte og si hva du mener om det. Et godt tips er å bestikke med noe som gjør at hun vil slutte. Jeg personlig fikk penger til sertifikatet hvis jeg ikke røyket eller snuset. Jeg vet det er snakk om mye penger! Eller du kan bestikke med nye klær
liv Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Jeg hadde stoppet all cash-flow til barnet, ikke lommepenger, ikke kino, ingen aktiviteter uten om de som fremmer fysisk aktivitet... Jeg vil ikke sponse mitt barns røyke/snus-vaner. 9
Aeternitas Skrevet 7. april 2012 #4 Skrevet 7. april 2012 Oj, herregud begynner man så tidlig nå? En 14 åring er jo et barn! Som personen over meg sier, stopp all cashflow! Ikke gi penger til noe som helst.. Skremseltaktikk funker sikkert ikke, så jeg aner ikke åssen du skal få hun til å slutte :s
Dakia Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Åh, vanskelig... jeg begynte selv da jeg var 13, og selv om dette er 15år siden - så føles det ikke så fryktelig lenge siden :gjeiper: Kjefting hjelper ikke, nei.. Åh, aner ikke hva som er best å gjøre jeg. Jeg smugrøyka meg opp til 18. Og alt bråket om det førte bare til dårlig forhold mellom meg og mamma. Dét er det iallefall ikke verdt. 1
Eirasi Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Begynte selv da jeg var 14, men innrømte det ikke for mamma før jeg fylte 16(Hun hadde mistanker hele veien, men jeg løy og skyldte på venner når det gjaldt røyklukt osv). Hun sa til meg at hun kunne jo ikke gjøre noe med det, men hun ville ikke se meg røyke før jeg var 18, så jeg måtte gå tur eller holde røykinga til jeg var med venner. Jeg er ihvertfall veldig lettet for at hun ikke kjeftet eller noe sånt. Et forslag er også å legge fram et regnestykke for datteren din på hvor mye hun bruker på disse tingene, og at dersom hun fortsetter vil hun mest sannsynlig øke forbruket sitt. Nå vet jo ikke jeg hvor mye hun røyker/snuser om dagen. Da jeg var på den alderen var det forbeholdt friminutter og vennekvelder, så rundt 7-8 om dagen. Så det vil vel si 30,- dagen på røyk. Som er 10920,- i året! Det blir jo da 43680,- totalt når hun er 18. Antar at hun får lommepenger av deg som hun bruker på dette. Dere kan jo bli enige om at dersom hun ikke fortsetter med dette, så kan pengene hun bruker på røyk heller gå til lappen, slik som andre har foreslått. Evt andre ting som hun ønsker seg. Det å prate om alle helsefarene og slikt er ihvertfall håpløst på den alderen. Jeg merket ikke noe som helst til svekket kondis og slikt før jeg var godt over 20. De fleste unge som begynner å røyke, tenker jo at de skal slutte en dag, at de ikke kommer til å bli avhengige. Men dersom du får henne til å slutte til hun blir 18, så er hun mer moden og ikke så lett påvirkelig av omgangskrets og hun kan da ta valget på nytt om hun vil begynne på igjen eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Enkelt: stopp økonomisk støtte... Har hun råd til å røyke har hun nok penger... Ingen sur tone, men du betaler ikke røyk, noe du faktisk gjør om gir henne penger nå... Uavhengig av hva hun bruker de pengene hun får av deg vil du være med å sub. røyken da penger fra deg frigjør kapital til røyk. Slutter hun å røyke vil hun igjenn få penger av deg..
Torture Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Hei! Selv er jeg et par år eldre nå, men når jeg var 14 år gammel røkte jeg for første gang. Dette fortalte jeg etter ett år til min mamma og pappa, ettersom jeg fikk dårlig samvittighet og greide ikke holde på hemmeligheten. Både mamma og pappa ble utrolig skuffet, men som de selv visste så var det ingenting de kunne gjøre med det. De ba meg pent om å slutte, men sa også at jeg ikke fikk røyke i huset og at de aldri ville se meg med røyken i kjeften. Etterhvert så fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg inngikk en avtale med mamma. Om jeg sluttet å røyke, skulle jeg få lov til å snuse om det fungerte for meg. Så den dag i dag snuser jeg, men jeg røyker fortsatt i ny og ne bare for kosen sin skyld. Jeg vet ikke hvordan 14 åringen din er, men å kjefte hjelper lite. Jeg regner med du er skuffet, og jeg regner med at hvilken som helst forelder blir skuffet når deres barn begynner å røyke. Snakk heller med datteren din om problemet, at hun både røyker OG snuser høres ikke så bra ut. Prøv heller å få henne til å slutte med iallefall en av tingene, og ta det der ifra. Mamma brukte den typiske "jeg-er-skuffa" moralpreiken sin når jeg fortalte henne hva jeg drev med, og det fungerte. Hadde hun blitt forbanna og kjeftet meg huden full hadde jeg helt sikkert fortsatt røkt fast den dag i dag. :gjeiper: Gjør også som noen over meg, ikke støtt henne økonomisk. La henne selv få merke hvor mye det brenner i lommeboka om hun betaler for røyken og snusen selv. Når hun gjør begge deler blir det ganske fort mye penger. Selv har jeg regnet ut at jeg bruker i gjennomsnitt 13.000 i året på snus. Tenk hvor mye de pengene kunne gått til. Nå har jeg fast jobb og tjener godt så jeg tenker ikke så mye på det, men det er en liten tankevekker om en ønsker å slutte. Lykke til.
Gjest "gjest" Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Vi brukte å stå i garasjen til Valentin og røyke, da var vi ca 6-7år.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Oj, herregud begynner man så tidlig nå? En 14 åring er jo et barn! Som personen over meg sier, stopp all cashflow! Ikke gi penger til noe som helst.. Skremseltaktikk funker sikkert ikke, så jeg aner ikke åssen du skal få hun til å slutte :s Tja. Mange begynte like tidlig for 25-30 år siden husker jeg. Da var det røyk og alkohol. Heldigvis begynte ikke mine barn med svineriet, og nå er de voksne og ansvarlige for seg selv. Er også enig i at man ikke trenger å sponse barna med penger. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Det er egentlig ikke så mye å gjøre når unga er i DEN alderen. Da mister foreldrenes innflytelse plutselig litt verdi i forhold til vennegjengen og sånt. Men det å stoppe pengene er kanskje en idé, men om fjortisen har generøse venninner får hun sikkert bommet en røyk av de en gang i blant.
Gjest Survival Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Vis henne grusomme bilder av folk som har brukt snus/røykt, og utfallet. For eksempel bilder av lungene til en 60 år gammel røyker.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Det har ingen hensikt å kjefte. 14-åringen gjør som hun vil. Du må like godt innse at du kan ikke fotfølge tenåringen hele tiden. Altså så har du ingen kontroll. Det jeg gjorde var å kutte lommepenger fordi jeg ikke ville være med å sponse røyk. Når penger ble gitt så skulle jeg ha kvitteringer. Jeg aksepterte heller ikke å se tenåringen min røyke eller snuse. Jeg ga beskjed om at dette måtte skje utenfor husets fire vegger. Jeg viste og fortalte på alle mulige måter at dette aksepterte jeg ikke. Samtidig så skjønte jeg min begrensning for å kunne følge dette opp i virkeligheten. Tenåringen gjør sine valg og må leve med de.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Er det egentlig noen som begynner senere enn det? Får inntrykk av at stort sett alle som røyker, iallefall de som begynte da jeg vokste opp, var type 13-15 da de begynte. Etter endt ungdomsskolealder var det liksom ikke kult å begynne lenger, så gikk glipp av hele greia selv. :gjeiper:
ToveM Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Er det egentlig noen som begynner senere enn det? Får inntrykk av at stort sett alle som røyker, iallefall de som begynte da jeg vokste opp, var type 13-15 da de begynte. Etter endt ungdomsskolealder var det liksom ikke kult å begynne lenger, så gikk glipp av hele greia selv. :gjeiper: Vet ikke helt om det stemmer. Eldstemann her i huset begynte å røyke etter 1 år på videregående. Da fikk han nye venner som røykte, og lot seg nok påvirke av det.
Gjest Carousel Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Er det egentlig noen som begynner senere enn det? Får inntrykk av at stort sett alle som røyker, iallefall de som begynte da jeg vokste opp, var type 13-15 da de begynte. Samme her, de fleste jeg kjenner begynte å røyke når de var fjortiser og hang på røykehjørnet på u.skolen Noen begynte også rundt første året på vgs, da de fikk nye venner. Har et inntrykk av at venne- og miljøskifte hos ungdom i denne alderen generelt, fungerer som risikofaktorer for røyking.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå