Gå til innhold

trening etter ankelbrudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger virkelig noen gode råd akkurat nå!

Det er over 2 mnd siden jeg brakk ankelen, der jeg fikk operert inn 8 skruer og en skinne. Nå for 5 dager siden måtte jeg ta enda en operasjon, der jeg tok ut den største skruen (som holdt leggbenene sammen). Har fått beskjed fra legen om at jeg kan belaste inn til smertegrensen og skal begynne med fysioterapaut neste uke.

Problemet er at jeg (heldigvis) er nesten helt smertefri, MEN at jeg er forferdelig redd for å belaste for mye.. Dessuten er det ufattelig ubehagelig, så når eg belaster går jeg automatisk på tå med den foten som er skadet.. (Foten er veldig "følsom")..

om 3 uker begynner russetiden, og hjertet mitt blør fordi jeg er så utrolig redd for å ikkje få være med på feiringene!!! og jeg er så redd for å "forverre" skadene, eller å brekke den oppigjen..

Hva bør jeg trene, og hvordan? har noen opplevd det samme (redsel, usikkerhet)? TIPS????

Vær så snill, jeg er rett og slett livredd for smerter og skade igjen, og trenger virkelig noen svar :-))

TUSEN takk viss noen bryr seg og legger igjen svar, gjerne de som har opplevd ankelbrudd!

Susanne

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Svøm! :)

God bedring :klemmer:

Trening i svømmebasseng er tingen! Der kan du gjøre nesten alt du kan gjøre på land, i tillegg til svømming. I vannet blir d mindre motstand, og dermed mer effekt av samme bevegelser ;)

Gjest Daenerys
Skrevet

Bosu-ball er også bra, for balansen og stabilitetstrening. Sett den opp ned og stå på ett bein om ganga, da får ankelen kjørt seg. Måtte gjøre det selv etter en forstuing :)

Skrevet

Balansebrett, balansebrett, balansebrett! ;)

Også er som nevnt over her svømming fin trening som ikke belaster for mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk ankelen for ti år siden og haltet i ett år. Nå har jeg utviklet begynnende athrose. Vil anbefale deg fysioterapaut, svømming og få henvisning fra legen til en som kan ordne deg sko som avlaster foten det første året.

Skrevet

Fysioterapeuten kommer til å vise deg øvelser du kan gjøre. Jeg gjorde mye balansebrett etter at jeg brakk min ankel. Jeg syklet også på sånn treningssykkel (for å varme opp, kunne ikke løpe). Jeg gjorde også masse øvelse der man bare bøyer foten. Sitt med foten hengende løst eller liggende og bøy hele foten slik at tærne bøyes mot forsiden av leggen. Gjør det om igjen og om igjen og om igjen. Kan gjøres med og uten motstand (brukte da en liten vekt og hektet foten inn i en strikk.. var en sånn treningsmaskin de hadde hos fysioterapisenteret jeg var på).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...