Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er mest glad i å jogge, og det helst på tredemølle. Fikk smerter i kneet pga dette i høst, og investerte derfor i gode joggesko. Kneet er bedre nå, men omtrent hver 3. gang jeg jogger, begynner det å verke igjen. Noen som har tips til hvordan jeg kan behandle/bekjempe det, og samtidig beholde mulighete til å jogge på tredemølle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på! :popcorn:

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er mest glad i å jogge, og det helst på tredemølle. Fikk smerter i kneet pga dette i høst, og investerte derfor i gode joggesko. Kneet er bedre nå, men omtrent hver 3. gang jeg jogger, begynner det å verke igjen. Noen som har tips til hvordan jeg kan behandle/bekjempe det, og samtidig beholde mulighete til å jogge på tredemølle?

Et godt tips er å slutte å jogge på tredemølle og heller jogge i skog og mark. Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng. En tredemølle gir helt paddeflatt underlag, og dermed veldig monoton belastning på kroppen. Det er ikke bra for ledd og sener.

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Eller ha stigning på møllen. Mye tyngre, men bedre for knærne.

Skrevet

Eller ha stigning på møllen. Mye tyngre, men bedre for knærne.

Hah, dette visste jeg ikke! Jeg sliter med kneet etter en kneoperasjon. Men føler at jeg burde begynne på mølle på treningssenteret som start i allefall. Er ikke helt klar for skog og terreng enda kjenner jeg :gjeiper:

Gjest Tidssone
Skrevet

Hah, dette visste jeg ikke! Jeg sliter med kneet etter en kneoperasjon. Men føler at jeg burde begynne på mølle på treningssenteret som start i allefall. Er ikke helt klar for skog og terreng enda kjenner jeg :gjeiper:

Begynn med å gå fort. Du blir utrolig anpusten og svett av det.

Jeg gjør dette i perioder der kneet mitt streiker.

Gjest Tidssone
Skrevet

Og jeg er litt pinglete på løping i ulendt terreng. Har tråkket over så mange ganger og da er det over en uke uten trening etterpå på grunn av vondtene i ankelen.

Skrevet

Det er det jeg også har gjort i mine tidligere "perioder" som snart ikke bare skal være perioder lengre! hehe. Går fort i bratt stigning. Hjelper som bare rakkern det gitt! Jeg syns forøvrig også at treningssenterene i norge skulle hatt trappemaskiner også! Må jo være kjempebra trening!? :jepp:

Skrevet

Og jeg er litt pinglete på løping i ulendt terreng. Har tråkket over så mange ganger og da er det over en uke uten trening etterpå på grunn av vondtene i ankelen.

Huff, den er lei :( Har heldigvis ikke skjedd meg. Men nå kan jeg ikke huske sist jeg jogget ute i terreng heller da.. :sjenert:

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg har et område i nærheten der jeg kan gå i bratt stigning, men når det knaker skikkelig i kneet blir det vondt å gå nedover igjen.

Skrevet

Jeg har et område i nærheten der jeg kan gå i bratt stigning, men når det knaker skikkelig i kneet blir det vondt å gå nedover igjen.

Kjenner til det ja.. Har du operert kneet før du også eller? Er så kjipt, jeg er 24 år og sliter så mye med ledd og knær allerede. Gjør alt så mye vanskeligere i forhold til trening :( Jeg har hypermobile ledd i tillegg. De går hit og dit til alle kanter og feil vei. Og ting går veldig fort ut av ledd. Er nok lett for meg å tråkke over i skogen også vil jeg tro.. :sjenert:

Gjest Tidssone
Skrevet

Nei, har ikke operert. Har et dårlig kne etter en bilulykke i ungdommen.

Skrevet

Jeg får det slik vær gang jeg er på spinning i venstre kne. Var ikke slik i begynnelsen, men kom plutselig. Og nå kommer det vær gang jeg er på spinning. Har ikke vært på spinning hele påsken, så om det ikke er bra igjen når påsken er over kontakter jeg legen! Er lei av å ikke klare å bøye kneet 2 dager etter hver spinningtime! :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale flere ting som hjelper både med å forebygge og hvis skaden allerede har skjedd(har selv slitt med hoppekne og løpekne).

Anbefaler å varme opp før og etter trening med en såkalt massasjerulle.

Kjøpte min på amazon.uk og betalte ikke toll, ble rundt 200 kr. Se link: http://www.amazon.co.uk/66Fit-Elite-Foam-Roller--Blue/dp/B002IKO2YU/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1333829869&sr=8-1

Se hvordan du bruker den her:

Jeg bruker alltid knestøtte fra cho pat, den er helt genial, beskytter både under og over kneskålen. Kjøpte den her: http://www.cho-pat.com/products/product.php?product_type=10

Pleier også å smøre en varmesalve rundt kneet og på oversiden av låret før trening. Kjøper en som heter Select Profcare varmesalve med kamper, får kjøpt på noen sportsbutikker.

Vil oppsummere med at jeg anbefaler deg å varme opp først med å tøye muskler på forsiden og baksiden av låret samt hoftemuskler. Bruk massajerullen om du kan. Også vil jeg anbefale å variere løpingen med andre treningsformer som svømming, sykling med høyt sete osv.

Lykke til:)

• Liker 1
Gjest Cupcakes
Skrevet

Jeg har sliti med knærna siden jeg var 15, jeg bruker sånne knestøtter (mine er kjøpt på apotek med skinne på hver side og hull der kneskåla er) disse bruker jeg hver gang jeg trener, og av og til når jeg er på jobb om jeg er inni i en vond periode, disse har hjulpet meg masse, og etter at jeg begynte med de på trening og fått trent opp beins litt har jeg mye mindre vondt også :)

Skrevet

Å tøye rumpen og innsiden av lårene. Det tok mange år før jeg knakk den koden!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har sliti med knærna siden jeg var 15, jeg bruker sånne knestøtter (mine er kjøpt på apotek med skinne på hver side og hull der kneskåla er) disse bruker jeg hver gang jeg trener, og av og til når jeg er på jobb om jeg er inni i en vond periode, disse har hjulpet meg masse, og etter at jeg begynte med de på trening og fått trent opp beins litt har jeg mye mindre vondt også :)

Jeg kan skjønne at noen med problemer med knærne bør bruke slikt. Men er det ikke en fordel å trene opp knærne til å tåle belastningen? Med skinner og støtte, så får ikke maskineriet i knærne bygd seg opp. Det trengs ikke fordi støttene tar den jobben.

Jeg tror det er viktig å trene opp knærne med en god del kneøvelser. Styrke sener og ledd her før man begynner å belaste knærne for mye med løping.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Tenker jeg tar en ukes pause fra selve joggingen, og trener alternativt i mellomtiden. Så får jeg heller forsøke å ta annenhver joggeøkt ute, samt jogge med litt helning på mølla :)

Skrevet

Hvis noe gjør vondt så ofte som hver tredje gang man gjør det, så skjønner jeg ikke hvorfor det er noe man "må" fortsette å gjøre?

Har snakket med så veldig mange som trener som får vondt i knærne av å jogge, men jogge - det må de jo fortsette med :sjenert:

Om du virkelig vil fortsette å jogge uten å risikere videre skader i knær/kneet, så må du begynne med øvelser og behandling av kneet ditt sånn at du styrker det, og evt. fikser det som er "feil".

Mange får alt for stramme muskler på baksiden av beina når de jogger mye (fordi de fleste av oss er late med tøying, meg selv inkludert!). Det vil si legger, hamstringsmusklene, rumpemusklene og noen ganger også utsiden av låret nedover mot kneet. Vær nøye med å varme opp, og TØY godt etter trening. Varm gjerne lett opp på treningsfrie dager også, og tøy beina i fem minutter.

Mssasjerullen som er nevnt over er nyttig, vil du ikke bruke penger på denne så kan du rulle rundt på en ball (desto mindre ball desto spissere overflate og desto vondere og hardere klarer du å massere deg selv, begynn med noe litt stort så du klarer å leve gjennom vondtene, hehe).

Øvelser som utfall og step ups er veldig gode for å bygge opp knær, begynn på et nivå som passer deg og knærne dine. Evt. bruk strikk om du må virkelig back to basic.

Høres kanskje kjip og sur ut, men sliter litt med min egen rygg pga. jeg har vært slurvete med tøying tidligere, og jeg har sett mange som sliter med knærne som sagt pga. de rett og slett ikke tar hensyn til kroppen :)

Om du mååå jogge, så kutt ned på antallet ganger du jogger pr. uke, og stopp FØR du får vondt (om det f. eks vanligvis skjer etter X antall tid eller distanse.).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...