Salamandria Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 er det noen som vet om man kan bli utredet for ME uten å involvere fastlegen sin? Legen min mener bestemt at jeg ikke har det, men jeg har lest mye om det, og jeg har nesten alle symptomene. til og med NAV mener at jeg bør utredes. Så vet dere, kan jeg gjøre noe med dette uten å involvere legen min?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Bytt fastlege, du må ha en som tar deg på alvor. 3
Gjest O___o Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Hvis fastlegen din mener du ikke har ME - så har du nok ikke ME. Hvis du ikke er fortrolig med det - så bytt fastlege. ME har mange symptomer - som er ganske like mange andre mulige sykdommer. 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Hvis fastlegen din mener du ikke har ME - så har du nok ikke ME. Hvis du ikke er fortrolig med det - så bytt fastlege. ME har mange symptomer - som er ganske like mange andre mulige sykdommer. For noe tull! Fastlegen min mente at jeg ikke hadde ME og etter et år med krangling fikk jeg ME-diagnosen av en ekspert på ME. Fastleger er ikke eksperter. 3
Gjest Gjæst Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Be fastlegen om alt av blodprøvesvar og gå på Volvat eller liknende. Eneste alternativet jeg ser, bortsett fra å bytte fastlege. Eller du kan prøve en vikar eller turnuslege. Har du vært hos revmatolog, nevrolog, ortoped osv og blitt fulstendig utredet? Alle blodprøver er negative? Og du oppfyller Canada kriteriene? 1
Salamandria Skrevet 6. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2012 (endret) Be fastlegen om alt av blodprøvesvar og gå på Volvat eller liknende. Eneste alternativet jeg ser, bortsett fra å bytte fastlege. Eller du kan prøve en vikar eller turnuslege. Har du vært hos revmatolog, nevrolog, ortoped osv og blitt fulstendig utredet? Alle blodprøver er negative? Og du oppfyller Canada kriteriene? jeg har vært hos revmatalog, og fått bekreftet at jeg har fibromyalgi. Men da var det ingen som tenkte på ME. og legen vil jo ikke sjekkke meg, hverken blodprøver eller annet. Canada kriteriene vet jeg ikke hva er.... jeg googlet dette nå, og mye av det stemmer. Men jeg har ikke lyst til å bytte lege, fordi han er veldig forståelsesfull og grei når det gjelder alt annet. Hadde en lege før som var udugelig, så er egentlig veldig fornøyd med han. Utenom denne saken da.... Endret 6. april 2012 av Salamandria
Gjest mæ Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 Bytt fastlege er mitt råd også! Min fastlege mente jeg ikke hadde det, jeg byttet lege og fikk full utredning. Gikk riktignok 2 år, men fikk riktig diagnose. Blir ofte oppgitt over hvor lite fastleger egentlig kan. De burde i det miste være åpen for å henvise pasienten på div. utredning. Men symptomene kan være så mye annet også, så kanskje har legen rett. Men så lenge DU ikke er fornøyd så bytt
Gjest Gjæst Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Hvis han er forståelsesfull så burde han i det minste forklare hvirfor han ikke tror det er ME. Jeg foreslår at du printer ut Canada kriteriene og huker av/markerer med tusj de punktene som gjelder deg. Gå inn på Menin, der er det et informasjonsskriv til fastleger. Print ut det og, også viser du dette til han neste konsultasjon. Be legen om full blodprøvesjekk, gjerne også urinprøve. Om du har symptomer fra fordøyelsessystemet er det lurt å utredes det og. Allergi burde du testes for. Det kan også være lurt å si at du gjerne tar en psykisk undersøkelse også.
Gjest Gjæst Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 For hvert symptom du har så må det være grundig undersøkt, og legen må være sikker på at det ikke finnes noen "grunn" bak symptomet. Først da "godkjennes" det som et ME-symptom. Håper du får hjelp. 1
Gjest O___o Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 For noe tull! Fastlegen min mente at jeg ikke hadde ME og etter et år med krangling fikk jeg ME-diagnosen av en ekspert på ME. Fastleger er ikke eksperter. Derfor jeg oppfordrer TS til å bytte fastlege
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Bare husk at mange sykdommer kan ha symptomer som minner om me, og at det derfor trengs utredning. ME er en utelukkelsesdiagnose, dvs at mange sykdommer må sjekkes før du får me-diagnosen. Selv hadde jeg slapphet, utmattelse, feber og generellt duffuse symptomer, som viste seg å være sykdom i biskjoldbrukskkjertelen. Du bør heller forklare legen hvilke symptomer du har, og så kan han ta blodpøver av deg videre. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Det hun spør om er faktisk om det går ann å få gjort dette uten fastlegen sin. Svar på spørsmålet da, folkens! 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Hvis du stoler mer på dine egne medisinske kunnskaper enn legen sine, så er det jo bare å kjøre på: gå til nye leger helt til du finner den som er enig med deg. Hvorfor har denne legen mer rett enn de andre som sier at du ikke har ME? Jeg synes du bør flytte fokus over til de faktiske problemene dine, og samarbeide med legen slik at du får hjelp med disse. ME er en diffus sykdom, og mange vil nok finne at symptomene stemmer selv om de har en annen sykdom. Ellers har man rett til en second opinion, så hvis du vil føle deg mer trygg, kan du snakke med legen din om dette. Da kan du få uttalelse fra en annen lege uten å måtte bytte fastlege. 3
Mari*Nade Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Jeg sliter med det samme TS! Og jeg har vært hos 11 fastleger (pga legenes turnus/flyttinger/permisjoner) på 2,5 år!! Får ikke hjelp! Har tatt alle blodprøver og tester, hvor alt er bra. Har alle ME symptomer og legger fram ønske og krav om å få henvisning til spesialist, nevrolog ol., men legen sier at dette er det ikke behov for.. Nå orker jeg ikke bytte lege lenger (har også brukt opp byttene mine i år), fordi jeg får ikke hjelp noen plass og dette tærer enormt på kroppen! Man må være frisk for å kunne være syk!! Har dessverre ingen tips til deg TS, men håper virkelig at du får hjelp en eller annen plass!! 1
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Mari'nade: hvis legene sier at du ikke har ME, hva sier de at du har da? Hvis man går rundt ig føler seg syk så burde legen undersøke helt til du får en diagnose. Stoffskiftet er sjekket?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Hvis du stoler mer på dine egne medisinske kunnskaper enn legen sine, så er det jo bare å kjøre på: gå til nye leger helt til du finner den som er enig med deg. Hvorfor har denne legen mer rett enn de andre som sier at du ikke har ME? Jeg synes du bør flytte fokus over til de faktiske problemene dine, og samarbeide med legen slik at du får hjelp med disse. ME er en diffus sykdom, og mange vil nok finne at symptomene stemmer selv om de har en annen sykdom. Ellers har man rett til en second opinion, så hvis du vil føle deg mer trygg, kan du snakke med legen din om dette. Da kan du få uttalelse fra en annen lege uten å måtte bytte fastlege. Veldig enig her. Når du i tillegg sier at du har lest mye om sykdommen, blir jeg ekstra skeptisk. ME har så mange diffuse symptomer at det kan passe på de fleste til tider. Slik selvdiagnostisering kan til tider være livsfarlig (min far mente han hadde et tarmproblem etter å ha lest og lest på internett- og det viste seg å føre til et dødelig hjerteinfarkt). Når legen sier at du ikke har ME, er jeg tilbøyelig til å tro at legen har rett. Likevel må det da være mulig å gi deg klare svar på hvorfor han mener det, hva som eventuelt kan feile deg ellers og hva som bør gjøres. Mari*Nade: Det er utrolig frustrerende å få til svar at alt er OK, når man føler seg elendig. Sånn har jeg deg også, alle prøver tipp topp og fastlegens eneste innspill er at jeg bør seg på "andre faktorer" i livet. Det verste er at han har rett, hehe. Det hadde vært mye enklere å forholde seg til en konkret diagnose, men jeg tror at han og andre leger (ikke nødvendigvis dine, altså!) har mye rett når de avviser selvdiagnostiserte personer som mener de feiler ditt eller datt. Det er dessverre mulig å være ganske dårlig uten at det er unormalt. Igjen, sier IKKE at det gjelder deg, men jeg synes det er veldig mange som sykeliggjør seg selv mer enn nødvendig. Tror det er normalt å føle seg nedkjørt og utslitt i perioder av livet. 1
Mari*Nade Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 Mari'nade: hvis legene sier at du ikke har ME, hva sier de at du har da? Hvis man går rundt ig føler seg syk så burde legen undersøke helt til du får en diagnose. Stoffskiftet er sjekket? Stoffskiftet er sjekket, borreliose, lupus, anemi ol sykdommer med like symptomer er sjekket og eliminert.. Står igjen like syk, uten diagnose og dermed uten mulighet for behandling og rettferdig økomonisk støtte.. Men nå skal ikke jeg ta over tråden din TS, kanskje ta kontakt med ME foreningen og få hjelp til å finne en lege i ditt disktrikt som kan litt om sykdommen? Da kan du evt få bekreftet, eller avkreftet diagnosen? Husk at du ikke er alene, selv om det ofte kan virke sånn når man styrer med å bli trodd for at man virkelig er syk!!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 Ble det ikke tatt blodprøver av deg før du var hos revmatolog? Kjæresten min at nettopp fått diagnse FM. Det ble tatt blodprøver på forhånd, uten at jeg har sett hvilke prøver de tok. FM og ME har mange like symptomer, selv om det likevel er vedig forskjellig. FM er jo også en utelukkelse diagnose, så det burde ikke være langt unna de samme blodprøvene som blir tatt.
Rainbow Skrevet 7. april 2012 #19 Skrevet 7. april 2012 Bytt lege. Om du ikke bor i uoverkommelig lang vei fra Oslo finnes det et eget ME-senter på Ullevål sykehus som utreder folk og kan hjelpe deg til hvordan du skal leve med diagnosen.
Mari*Nade Skrevet 8. april 2012 #20 Skrevet 8. april 2012 Det finnes også ME-senter i Bergen, og de stiller også diagnosen på smertesenteret på St.Olav i Trondheim. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå