Gjest hjemmeproblem Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Etter å ha tilbrakt påsken på hjemstedet mitt blir det mer og mer åpenbart at vi trenger et sted for oss selv her. En hytte som er "vår". Jeg bor ganske langt fra hjemstedet mitt, men elsker å være der, og er svært knyttet til hjemgårdet min der familien har bodd i generasjoner. Moren min er enke, og er veldig opptatt av at stedet "egentlig er vårt" i betydningen meg og søsteren min som arvinger. På gården står det et gammelt hus som har vært besteforeldrene mine sitt, og et nyere redskapshus som ikke lengre er i bruk. Jeg ønsker sterkt å ta i bruk det gamle huset som hytte, men dette er moren min sterkt imot. Hun har bodd i dette huset før og synes det er så gammeldags og upraktisk. Det stemmer jo, om vi skulle brukt det som hytte, ville det betydd at vi måtte brukt penger på å skifte tak, skifte elektrisk anlegg etc. Men samtidig har huset mange minner, og lang historie i familien. Jeg har et sterkt ønske om å ta vare på det og bruke det. Og det plager ikke meg om det er upraktisk en periode. Huset til foreldrene mine står uansett rett ved siden av, så det er ikke slik at vi er avskåret for all komfort. (Det gamle huset har standard fra sekstitallet.) Moren min vil at jeg heller skal bygge en leilighet i redskapshuset. Det kunne jeg gjort, men det har jeg ikke lyst til. Det vil uansett bli en stor kostnad, ettersom redskapshuset er et "skall", så alt må bygges inne. Når jeg prøver å si det blir hun irritert på meg og mener jeg er "en romantisk drømmer, og ikke innser hva som er best for meg". Da blir jeg irritert og oppgitt og tenker at jeg ikke kan følge hennes drøm. Jeg kan ikke gjøre som hun vil bare for å tekkes henne heller. Men ettersom hun jo faktisk eier stedet, kan jeg ikke gjøre noe som helst uten å ha henne på laget. :-( Noen gode råd?
Frk Turkis Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Først: Er det noe som ligger bak hennes motstand mot å endre det gamle huset? Kan det tenkes at hun føler seg knyttet til huset slik det er og føler det blir feil å modernisere og gjøre endringer? Eller kan det hende hun har "lovet bort" huset til noen andre? I såfall er det litt vanskelig å gjøre noe med. Men om hun bare har fått for seg hva som er best og nekter å høre på hva du vil, så foreslår jeg at du smører deg med tålmodighet sånn at hun får la dine ønsker og tanker synke inn. Ikke press for hardt på. I mellomtiden samler du inn informasjon om hva som må gjøres og får omtrentlige prisoverslag på hva det vil koste å fikse det gamle huset kontra det nye huset. På den måten har du saklige svar å komme med når din mor argumenterer om hva du bør gjøre. Samtidig er du rolig og balansert når du snakker med henne om dette og viser at du ser de upraktiske sidene ved gammelhuset, men at du har tenkt nøye gjennom det og kommet til at det kan du leve med. Du skal jo tross alt ikke bo der på heltid, kun i ferier?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Takk for godt svar. Det er bare en uvilje mot huset som har vært der bestandig. Hun bodde der sammen med sine svigerforeldre i noen år før jeg og søsteren min ble født, 0g jeg tror det var en slitsom opplevelse (og det kan jeg skjønne huset er bittelite, og hun måtte dele med sin svigermor) Hun liker at ting er nytt og moderne og ser ikke verdien i å pusse opp gamle ting. Det gjør jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå