Gå til innhold

ME, hva nå?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesgjestesen
Skrevet

Jeg har akkurat vært på sykehuset og fått diagnosen ME, fra før av har jeg Fibromyalgi. Legen sa at jeg oppfyller alle Canada kriteriene og han var ikke i tvil, og sendte meg hjem. Jeg står igjen med mange spørsmål.

Kan jeg bli frisk? Frisk nok til å jobbe?

Kommer jeg til å orke å få barn?

Hvordan finner jeg ut av hvor mye energi jeg kan bruke utennå bli utmattet?

Må jeg bli uføretrygded?

Kan jeg få fysio, hjemmehjelp eller hjelpemidler?

Finnes det en slags rådgiver som kan hjelpe meg med NAV og slikt?

Kan jeg bli boende i min egen leilighet? Er 24 og eier selv.

Jeg vil ikke være sånn! Jeg vil jobbe og tjene mine egne penger! Hva kan jeg gjøre for å bli bra?

Jeg har mye feber, eller varierende kroppstemperatur som det visst heter, hvordan vet jeg da om jeg er forljølet og kan smitte andre? Jeg skal egentlig reise og besøke bestemor i morgen, men jeg har hatt høyere kroppstemperatur enn vanlig i nesten en uke og er livredd for at jeg er forkjølet og smitter bestemor. Hun er gammel og syk og tåler ikke så mye.

Fastlegen vet ikke så mye om ME, men jeg trives godt med ham og føler at jeg kan være ærlig så jeg vil ikke bytte han ut. Men hvem skal svare meg og hjelpe meg?

Beklager forvirrende innlegg, men hodet er helt kaos nå. Håper virkelig at noen her inne kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du finner mye informasjon på ME-forum

Hvis nesen drypper er du forkjølet, feberfølelse er tegn på at du er overanstrengt.

Det tar tid med mye prøving og feiling å lære seg hvordan du kan leve med ME. Det første du må gjøre er å finne dine grenser. Les om aktivitetsavpassing på ME-forum.

Mange av spørsmålene dine kan du bare finne svar på selv. Det er ikke slik at alle som har ME ender med uføretrygd.

Jeg anbefaler deg å skrive sykdomshistorien din. Vær detaljert når det gjelder symptombeskrivelser og sett det i sammenheng med gjøremål og varighet. Da gir du Nav et realistisk syn på hvordan du fungerer. Det er funksjonsnivået Nav er opptatt av, ikke sykdommen i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt MYE, MYE bedre etter å hatt tatt Lightning Process kurset. Nå er jeg tilbake i jobb, og kan være sosial nesten så ofte jeg vil!

Du kan finne måter å leve med det på, prøve ikke fokusrere så mye på symptomer osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt MYE, MYE bedre etter å hatt tatt Lightning Process kurset. Nå er jeg tilbake i jobb, og kan være sosial nesten så ofte jeg vil!

Du kan finne måter å leve med det på, prøve ikke fokusrere så mye på symptomer osv.

Og jeg er blitt MYE, MYE verre etter det forbanna LP kurset. Alle ME-pasienter er forskjellige.

• Liker 7
Skrevet

Takk for svar. LP er dyrt og jeg er nærmest blakk.

Men jeg tror ikke jeg er overanstrengt for jeg har vært veldig mye i ro de to siste ukene pga hodepine. Synes det er litt rart når temperaturen er såpass annerledes enn hva jeg er vant med...

Men hvorfor får man ikke mer oppfølging hos spesialisten?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på den andre AB her. Flesteparten som har deltatt på LP kurs har ikke hatt noen forbedring, og mange har hatt en forverring av sykdommen! LP går ut på å forandre tankemønsteret, og indikerer at man har en psykisk lidelse. (Klart, noen har det psykisk. De fleste har det ikke, og merker ingen/lite bedring)Den sier også at hvis du ikke blir frisk er det deg det er noe galt med, og at alt er din skyld for at du ikke ble frisk. (Hva f*** liksom?) Derfor er det utrolig mange som ikke står frem. Så mørketallene er store her. For meg lærte LP meg bare å løpe fra problemene mine. Skyve alt som var vanskelig i forbindelse med ME bak i hodet i en svært kort periode, til jeg brøt sammen totalt fysisk.

Så LP = Blakk (ca 13000 er det minste de får lov å ta i avgift av han som har laget opplegget!) uten at de fleste har en nevneverdig effekt.

Så hva skjer nå?

Nei, ingen ting. Du kommer til å få en livslang kamp med leger, sykehus, psykriatisk og NAV for å få dem til å skjønne hva ME innebærer. Blitt litt bedre over årene, men det er fortsatt mye uvitenhet og fordommer. (Psykologen min sa f.eks. nå nylig at jeg måtte da for faen klare å ringe rundt selv til h*n/nav/sykehus osv og at jeg ikke måtte være så lat. Men man skjønner virkelig ikke hvor stort problem det er å sloss mot offentlige instanser før man er syk selv.) Man må være frisk for å ha ME, fordi man ikke kan vise til en blodprøve og må bevise at man er syk hele tiden.

Det er lurt å ta kontakt en fysioterapeut for å holde musklene litt i gang, og få opp blodsirkulasjonen. Men det er svært viktig at du begynner rolig, og ikke presser deg selv for mye. Det gjør mer vondt enn nytte!

Grunnen til at du ikke får noen oppfølging er at det ikke er noen interesse for å undersøke deg når de ikke finnes en kur. De vet de ikke kan fikse deg uansett.

Det er også veldig lurt å ringe til kommunen for å få tak i en koordinator. H*n hjelper deg med en individuell plan (Veldig lurt å ha. Det er store og små mål alle du har kontakt med regelmessig skal jobbe mot, og skaper et godt samarbeid mellom instanser), og kan hjelpe deg i forhold til kontakt med offentlige instanser, hjelpe deg med hjelpemidler, kontakte fysioterapeut osv osv.

Du kan bo i din egen leilighet så lenge du har råd til det. Siden du er under 26 år kan du få midlertidig ung uføre i tillegg til arbeidsavklaringspenger. Da får du ca 15 000 før skatt. Så kan du søke om bostøtte på toppen av dette. (Slettes ikke sikkert at du får det dog). Hvis du trenger hjelp til vasking o.l. kan du få hjelpestønad på ca 1000 ,-

Hvis du er så dårlig at du ikke klarer å lage mat og slik selv kan du få hjelp av hjemmesykepleien. De kan gjøre enkle oppgaver for deg som å lage brødmat, varme middag, vaske deg osv osv flere ganger om dagen. (Jeg har hatt opp til 5 ganger daglig)

Så, hvordan må man tenke når man har ME?

Prøv å fokuser på det positive i livet. Hvis du tenker mye negativt vil du grave din egen grav med å få psykiske plager i tillegg. (ME + Depresjon = ingen bra kombo)Dere kan jo tenke dere hvordan det er å være deprimert når man er frisk, så kan man se på dette som en superturbo versjon. :fnise:

Såeh.. Kan man bli frisk?

Ja, absolutt. Men det er umulig å vite om man blir frisk i morgen eller 30 år. Du vil få gode perioder, og dårlige perioder om hverandre. Noen svært svært få blir friske av LP, noen blir friske av spesielle dietter, noen blir friske av antibiotika, mens andre blir friske av seg selv. Det finnes også mange andre metoder man kan prøve, les mer om det på ME forum. Problemet er at ingen vet jo faktisk hva som forårsaker ME. Mange mener det er en infeksjon, noe som jeg også tror. Skal selv mest sannsynligvis begynne på intravenøs antibiotika nå til våren ;) Dette får du ikke dekket, og nesten alle tradisjonelle leger er i mot dette. Så dette må du ordne på egenhånd med private leger som påviser infeksjon ved hjelp av å sende blodprøver til tyskland. (Koster 700-1600 kroner for en vanlig legetime)

Hvordan skal man takle ME?

Aldri gi opp håpet, og prøv litt forskjellige ting for å se om det kan gi deg en bedring i livskvalitet. Ikke press deg selv for mye hele tiden, og ikke prøv alt på en gang. Kan anbefale et rehabiliteringssenter som har egne ME grupper hvor man lærer ganske mye om å forbedre hverdagen. Noen reagerer også positivt på kognitiv terapi. (Gjør visst underverker for mestringsfølelsen i mange tilfeller) Varme badebasseng og sydenturer gjør underverker for meg! (Men ikke for alle) Er som en helt ny person da :)

Det man kan trøste seg med er at det har blitt veldig "inn" med ME. Dette gjør at det forskes mer på sykdommen. Kanskje det kan komme en endelig kur om et par år. :rodmer:

Ellers er ikke dette riktig forum å ta dette opp på. Gå til http://www.meforum.info/ som en foreslo lenger opp ;) Mange kompetente mennesker der, og det står alt om hjelpemidler og ting som kan hjelpe deg til et bedre liv :)

Forresten: Det er veldig vanlig at temperaturen går litt "ballistic" når man har ME. Min er aldri på normalen. Men det kan jo være at du har en vanlig infeksjon på toppen av det hele, men det må du nesten ta en CRP for. Umulig for oss å vite ;)

Men mitt beste råd er altså å skaffe seg en koordinator så fort helligdagene er over. Hvis man finner en god en er disse SVÆRT nyttige for oss med ME!

Lykke til, og vi sees vel på Meforum.info? :klemmer:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på den andre AB her. Flesteparten som har deltatt på LP kurs har ikke hatt noen forbedring, og mange har hatt en forverring av sykdommen! LP går ut på å forandre tankemønsteret, og indikerer at man har en psykisk lidelse. (Klart, noen har det psykisk. De fleste har det ikke, og merker ingen/lite bedring)Den sier også at hvis du ikke blir frisk er det deg det er noe galt med, og at alt er din skyld for at du ikke ble frisk. (Hva f*** liksom?) Derfor er det utrolig mange som ikke står frem. Så mørketallene er store her. For meg lærte LP meg bare å løpe fra problemene mine. Skyve alt som var vanskelig i forbindelse med ME bak i hodet i en svært kort periode, til jeg brøt sammen totalt fysisk.

Så LP = Blakk (ca 13000 er det minste de får lov å ta i avgift av han som har laget opplegget!) uten at de fleste har en nevneverdig effekt.

Så hva skjer nå?

Nei, ingen ting. Du kommer til å få en livslang kamp med leger, sykehus, psykriatisk og NAV for å få dem til å skjønne hva ME innebærer. Blitt litt bedre over årene, men det er fortsatt mye uvitenhet og fordommer. (Psykologen min sa f.eks. nå nylig at jeg måtte da for faen klare å ringe rundt selv til h*n/nav/sykehus osv og at jeg ikke måtte være så lat. Men man skjønner virkelig ikke hvor stort problem det er å sloss mot offentlige instanser før man er syk selv.) Man må være frisk for å ha ME, fordi man ikke kan vise til en blodprøve og må bevise at man er syk hele tiden.

Det er lurt å ta kontakt en fysioterapeut for å holde musklene litt i gang, og få opp blodsirkulasjonen. Men det er svært viktig at du begynner rolig, og ikke presser deg selv for mye. Det gjør mer vondt enn nytte!

Grunnen til at du ikke får noen oppfølging er at det ikke er noen interesse for å undersøke deg når de ikke finnes en kur. De vet de ikke kan fikse deg uansett.

Det er også veldig lurt å ringe til kommunen for å få tak i en koordinator. H*n hjelper deg med en individuell plan (Veldig lurt å ha. Det er store og små mål alle du har kontakt med regelmessig skal jobbe mot, og skaper et godt samarbeid mellom instanser), og kan hjelpe deg i forhold til kontakt med offentlige instanser, hjelpe deg med hjelpemidler, kontakte fysioterapeut osv osv.

Du kan bo i din egen leilighet så lenge du har råd til det. Siden du er under 26 år kan du få midlertidig ung uføre i tillegg til arbeidsavklaringspenger. Da får du ca 15 000 før skatt. Så kan du søke om bostøtte på toppen av dette. (Slettes ikke sikkert at du får det dog). Hvis du trenger hjelp til vasking o.l. kan du få hjelpestønad på ca 1000 ,-

Hvis du er så dårlig at du ikke klarer å lage mat og slik selv kan du få hjelp av hjemmesykepleien. De kan gjøre enkle oppgaver for deg som å lage brødmat, varme middag, vaske deg osv osv flere ganger om dagen. (Jeg har hatt opp til 5 ganger daglig)

Så, hvordan må man tenke når man har ME?

Prøv å fokuser på det positive i livet. Hvis du tenker mye negativt vil du grave din egen grav med å få psykiske plager i tillegg. (ME + Depresjon = ingen bra kombo)Dere kan jo tenke dere hvordan det er å være deprimert når man er frisk, så kan man se på dette som en superturbo versjon. :fnise:

Såeh.. Kan man bli frisk?

Ja, absolutt. Men det er umulig å vite om man blir frisk i morgen eller 30 år. Du vil få gode perioder, og dårlige perioder om hverandre. Noen svært svært få blir friske av LP, noen blir friske av spesielle dietter, noen blir friske av antibiotika, mens andre blir friske av seg selv. Det finnes også mange andre metoder man kan prøve, les mer om det på ME forum. Problemet er at ingen vet jo faktisk hva som forårsaker ME. Mange mener det er en infeksjon, noe som jeg også tror. Skal selv mest sannsynligvis begynne på intravenøs antibiotika nå til våren ;) Dette får du ikke dekket, og nesten alle tradisjonelle leger er i mot dette. Så dette må du ordne på egenhånd med private leger som påviser infeksjon ved hjelp av å sende blodprøver til tyskland. (Koster 700-1600 kroner for en vanlig legetime)

Hvordan skal man takle ME?

Aldri gi opp håpet, og prøv litt forskjellige ting for å se om det kan gi deg en bedring i livskvalitet. Ikke press deg selv for mye hele tiden, og ikke prøv alt på en gang. Kan anbefale et rehabiliteringssenter som har egne ME grupper hvor man lærer ganske mye om å forbedre hverdagen. Noen reagerer også positivt på kognitiv terapi. (Gjør visst underverker for mestringsfølelsen i mange tilfeller) Varme badebasseng og sydenturer gjør underverker for meg! (Men ikke for alle) Er som en helt ny person da :)

Det man kan trøste seg med er at det har blitt veldig "inn" med ME. Dette gjør at det forskes mer på sykdommen. Kanskje det kan komme en endelig kur om et par år. :rodmer:

Ellers er ikke dette riktig forum å ta dette opp på. Gå til http://www.meforum.info/ som en foreslo lenger opp ;) Mange kompetente mennesker der, og det står alt om hjelpemidler og ting som kan hjelpe deg til et bedre liv :)

Forresten: Det er veldig vanlig at temperaturen går litt "ballistic" når man har ME. Min er aldri på normalen. Men det kan jo være at du har en vanlig infeksjon på toppen av det hele, men det må du nesten ta en CRP for. Umulig for oss å vite ;)

Men mitt beste råd er altså å skaffe seg en koordinator så fort helligdagene er over. Hvis man finner en god en er disse SVÆRT nyttige for oss med ME!

Lykke til, og vi sees vel på Meforum.info? :klemmer:

:klappe:

Jeg er ABen som også ble verre av LP-kurs. Utrolig bra innlegg. Hjernen min er litt på "ME-pause" i dag, så jeg klarte ikke å utdype noe mer, men du sa alt jeg gjerne skulle ha sagt.

• Liker 3
Skrevet

Tusen, tusen takk for det lange innlegget ditt!!!

Det var dette jeg synes legen burde ha fortalt.

Men jeg skal registrere meg på ME-forum istedet.

Igjen, takk! Det hjalp for alle de tankene i hodet som farer rundt :)

Skrevet

Jeg glemte en ting:

Før jeg fikk diagnosen ME måtte jeg til full undersøkelse av den psykiske tilstanden og de konkluderte med at det ikke var noe der som var unormalt.

Og spesialisten som ga meg ME diagnosen sa at det er en autoummun sykdom. Da hjelper vel ikke bare kognitiv terapi eller LP?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte en ting:

Før jeg fikk diagnosen ME måtte jeg til full undersøkelse av den psykiske tilstanden og de konkluderte med at det ikke var noe der som var unormalt.

Og spesialisten som ga meg ME diagnosen sa at det er en autoummun sykdom. Da hjelper vel ikke bare kognitiv terapi eller LP?

Teorien det jobbes ut i fra nå er at det er en autoimmune sykdom ja :) Fint spesialisten din også er sikker på dette, men det er dessverre ikke bevist etter det jeg har forstått. - Enda! (Det regnes med at man får svar på dette når Rituximab prosjektet er fullført)

Kognitiv terapi kan ha en viss effekt selv om man ikke er psykisk syk, fordi den belyser hva som fungerer og hva som ikke fungerer i hverdagen din. Man ser fort hva man blir mer sliten av enn andre gjøremål, og kan prøve å unngå dette til en viss grad. Man kan også få økt mestringsfølelse av metodene som er brukt ved kognitiv terapi, fordi man ser hvor mye man faktisk klarer i løpet av en dag. (Skriver ned alt man gjør fra å gå på do - besøk - være ute. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke er så dårlig at man bare ligger i sengen hele dagen) Jeg sier ikke man blir frisk av å endre tankemønster ved ME uten depresjon, men at dette kan gjøre deg observant på hva man må være forsiktig med. Skulle nok presisert dette tidligere. (Sikkert en heeeelt feil måte å drive med kognitiv terapi på også, men det gir jeg blaffen i :fnise: )

Kan ikke få stresset det nok, men en viss form for mestringsfølelse er veldig viktig!

Det negative med dette er at mange psykologer behandler deg som en psykriatisk pasient med depresjoner. Jeg har sagt til min hundre ganger at jeg ikke trenger psykologisk behandling for min ME, og henviser til testene mine som viser at jeg er helt frisk psykisk sett. H*n prøver fortsatt å behandle meg hver gang.... :filer::blink:

Som du sikkert har skjønt. Jeg har bare prøvd det en uke, men det gav meg faktisk en mestringsfølelse av å bruke det skjemaet man skal lage ved bruk av kognitiv terapi. Hvordan det er med å endre tankemønster skal jeg være forsiktig med å uttale meg noe om, men jeg er veldig skeptisk til akkurat den biten... Det blir i så fall noe i samme bane som LP, bare mye billigere.

Men Men. Hva har du å tape hvis du har nok energi til å gjennomføre det? Er jo "bare" kostnader opp til 1.980 kroner, så er resten gratis. Hvis du ikke synes det har en hensikt er det jo bare slutte etter et realt forsøk. (Jeg kommer opp i frikortgrensen bare på lege, medisiner og sykehus de første 3-5 månedene av året uansett ihvertfall :blush:)

:klemmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB som har blitt bedre av ME her.

Når NAV dekker kostnadene for kurset, så må det jo være noe mer i til grunn enn bare fjas.

Jeg vet at mange blir dårligere, men jeg vet også at mange blir bedre. Forskjellig fra person til person. Jeg er ikke behandlet for noe "psykisk" på disse møtene. Og man får jo veldig god oppfølging etterpå, synes jeg.

Jeg har blitt mye flinkere til å ikke være så "redd" for å bli dårlig, slik jeg var før. Man blir ganske desperat når man har vært syk en stund, så hvis folk blir bedre av dette, så kan dere vel være glad på deres vegne. Noen i dette forumet vil være "sykest", og har du gått kurs, fått annen behandling, så har du ikke hatt ME... Fordi dere ikke tror på det, ikke virket for dere, eller hva.. Da er det ikke vi som har blitt bedre som sliter "psykisk" kanskje?

Dette gjelder noen av dere... Men kjenner jeg blir lei!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stress hormonene man utskiller ved feks bekymring, v redsel for å være syk for bestandig osv, gjør deg mye sykere, enn om du greier å håndtere disse.

AnonymBruker
Skrevet

AB som har blitt bedre av ME her.

Når NAV dekker kostnadene for kurset, så må det jo være noe mer i til grunn enn bare fjas.

Jeg vet at mange blir dårligere, men jeg vet også at mange blir bedre. Forskjellig fra person til person. Jeg er ikke behandlet for noe "psykisk" på disse møtene. Og man får jo veldig god oppfølging etterpå, synes jeg.

Jeg har blitt mye flinkere til å ikke være så "redd" for å bli dårlig, slik jeg var før. Man blir ganske desperat når man har vært syk en stund, så hvis folk blir bedre av dette, så kan dere vel være glad på deres vegne. Noen i dette forumet vil være "sykest", og har du gått kurs, fått annen behandling, så har du ikke hatt ME... Fordi dere ikke tror på det, ikke virket for dere, eller hva.. Da er det ikke vi som har blitt bedre som sliter "psykisk" kanskje?

Dette gjelder noen av dere... Men kjenner jeg blir lei!

Det at man blir sponset gjelder kun om man bor i skien så vidt jeg vet! (Og man kan bli sponset av titalls grunner, ikke bare ME)

Står forøvrig dette på et av de mest populære LP senteret i norge:

Lightning Process ™ (LP) beskrives som et treningsprogram og ikke terapi. Treningens hensikt er å bryte

innlærte, uhensiktsmessige reaksjonsmønstre som har oppstått etter langvarig sykdom eller traume og

som ofte er blitt automatisert. For mer info om LP, se også www.lightningprocess.com

Altså, hvis man har en reell infeksjon/autoimmun sykdom vil ikke LP gjøre deg frisk. Det er ikke slik at hvis man har brukket benet sitt kan man bli frisk av å tenke gode tanker. Man kan ikke bli frisk av lungebetennelse ved å tenke positive tanker. (Man kan selvfølgelig takle det bedre, og lære å tenke positivt som gjør det definitivt lettere. Samt at man kan få en oppgang fordi man lærer at man ikke skal fokusere på det negative. Men det betyr ikke at de kurerer sterk ME om du har det, det forandrer kun tankemønsteret for folk som har kommet altfor langt i graven på grunn av negative tankemønster)

Det er jo selvfølgelig en mulighet at du har ME, og har havnet i et negativt tankemønster som gjør deg sykere enn hva du virkelig er. Da vil du få nytte av LP.

Så selvfølgelig blir du behandlet for noe psykisk! (Selvom du aldri får LP coachene til å si dette rett ut)

Men som sagt, LP kurerer ikke noe annet enn hva som ligger i psyken. Det sier seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men for all del. Om man får det dekket er det omtrent ingen grunn til å ikke gi det er forsøk. For noen har jo effekt, det har jeg aldri benektet. (Man får et langt skjema med spørsmål og kriterier man må svare riktig på. De er veldig selektive for å få best mulig resultater. Noe som er en bra ting. De tar ikke inn hvem som helst)

Men det jeg synes er at det blir for dumt at pasienter med ME må ta opp forbrukslån for å ta LP med så små muligheter for å bli frisk. Jeg gjorde dette selv faktisk etter over 6 år med sykdom i et desperat forsøk. Hvis man fortsatt er syk etter LP, hva skal man gjøre da med gjelden? Nav brukere er ikke akkurat rike.

Og for din informasjon har jeg ingen grunn til å se meg selv som sykest. Jeg vet det er tusenvis av andre med ME som er mye sykere enn meg. Jeg har prøvd omtrent alt som er av "behandlinger", så jeg er ganske inneforstått med hvordan det meste virker. Jeg er også veldig aktiv på mange forum i mine bedre perioder. Jeg forteller deg fakta, og hvis ikke du vil innse at det de egentlig driver med er psykiatrisk behandling får det være ditt problem. :filer:

• Liker 1
Skrevet

Hvilke former for behandling eller terapi finnrs egentlig?

LP

AAA

B12sprøyter

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal utredes for ME, men er litt i tvil om det er det jeg har. Vi får nå se. Men jeg er veldig overfølsom, mye verre enn under mens, gråter bare jeg ser nyheter. Er ikke deprimert for det har nylig blitt analysert hele psyken. Er det vanlig å være så sutrete? Ikke klarer jeg å ta valg... Helt enkle valg som om jeg skal ta grønt eller rødt eple.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utredes for ME, men er litt i tvil om det er det jeg har. Vi får nå se. Men jeg er veldig overfølsom, mye verre enn under mens, gråter bare jeg ser nyheter. Er ikke deprimert for det har nylig blitt analysert hele psyken. Er det vanlig å være så sutrete? Ikke klarer jeg å ta valg... Helt enkle valg som om jeg skal ta grønt eller rødt eple.

Dette vet jeg ikke altså, men tror det er ganske vanlig for ME-pasienter.

AnonymBruker
Skrevet

hei! Jeg har ikke lest noen av de andre svarene og vet heller ikke noe om det du hadde fra før.. Men jeg har en mild versjon av ME, og kan hvertfall fortelle deg om hva jeg har opplevd og blitt fortalt :)

- De fleste blir helt bra igjen av ME, men det er vanskelig å si hvor lang tid det tar. Det skal gå over av seg selv (tror jeg), men det er lurt å prøve å finne en behandlingsmetode som passer for DEG. Når du har ME går kroppen din på for høyt turtall. Selv om du slapper av er det som om kroppen din hele tiden er på en joggetur, og du føler deg derfor alltid sliten. I hverdagen er det viktig at du ikke presser deg for mye, men tar de nødvendige pausene og slapper av når du trenger det. Likevel må du ikke backe helt ut og ikke gjøre noe, men prøve å gjøre litt. Jeg synes dette er veldig vanskelig, å vite når nok er nok, men du må bare lære å kjenne din egen kropp...

- Grunnen til at kroppen din går på for høyt "turtall" kan være at du har rester fra en gammel bakterieinfeksjon eller noe annet i kroppen som ligger og lurker. Det er ikke så sterkt at kroppen setter inn fullt beredskap for å gjøre deg frisk, og derfor er du heller ikke "syk". Det jeg har hørt som liksom er "nøkkelen" til at man blir frisk igjen er at noe må sette i gang kroppen, sette i gang prosessen sånn at kroppen fikser seg selv. Jeg er litt usikker på om dette kan skje av seg selv over tid, men jeg går hvertfall til behandling :)

Jeg går på en alternativ behandling med elektroder som skal sette igang prosessen i kroppen min. Det er hos Magnat Corpus på Majorstuen. Det finnes sikkert mange andre former for behandling som jeg ikke vet om, så sjekk litt rundt, spør på sykehuset, snakk med leger og søk på internett! :) Jeg har prøvd så mye forskjellig og dette ser ut til å funke for meg, men du må finne det som passer for deg.

Lykke til og GOD BEDRING! Jeg vet dette suger og jeg føler med deg..

• 6 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for injurierende innlegg. Spørsmål om moderering tas på PM.

mvh ninuska_, mod

Skrevet

Jeg ble bra fra ME ved hjelp av kosthold, TS. Ta kontakt på PM hvis du vil vite detaljer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...