AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Dere revmatikere, på de verste dagene, hvilke pleierutiner har dere for å komme gjennom dagene..? Føler meg fullstendig ødelagt når uvær er i emning og benytter mye varme bad , varmeputer mm. Verker jeg ikke trenger jeg på en måte ikke så mye mere. Liker ikke ta så mye tabletter heller. iblant må jeg jo men kjenner bivirkningene og det blir en avveining konstant.. Takknemligheten på verkefrie dager er ubeskrivelig..
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Dere revmatikere, på de verste dagene, hvilke pleierutiner har dere for å komme gjennom dagene..? Føler meg fullstendig ødelagt når uvær er i emning og benytter mye varme bad , varmeputer mm. Verker jeg ikke trenger jeg på en måte ikke så mye mere. Liker ikke ta så mye tabletter heller. iblant må jeg jo men kjenner bivirkningene og det blir en avveining konstant.. Takknemligheten på verkefrie dager er ubeskrivelig.. Velkommen i klubben Her hvor jeg bor måtte jeg i tillegg måke snø et par ganger på grunn av tette snøbyger, og mine faste hjelpere var dratt til fjells.. Ikke alltid jeg gidder å ta smertestillende når d anbefales å ta en matbit sammen med d. Man kan jo ikke klare å spise hele tiden heller... Godt å få komme med et hjertesukk av og til
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Dere revmatikere, på de verste dagene, hvilke pleierutiner har dere for å komme gjennom dagene..? Føler meg fullstendig ødelagt når uvær er i emning og benytter mye varme bad , varmeputer mm. Verker jeg ikke trenger jeg på en måte ikke så mye mere. Liker ikke ta så mye tabletter heller. iblant må jeg jo men kjenner bivirkningene og det blir en avveining konstant.. Takknemligheten på verkefrie dager er ubeskrivelig.. Tidligere var jeg sofapasient i flere dager. Ble verre,og verre. Spiste mye piller. Innså at jeg måtte gjøre mye selv. Varm dusj om morgenen,ha godt med varme klær på seg. Ikke pille før det er helt nødvendig. Myye mosjon. Jeg trimmer så jeg får høy puls. To turer om dagen. Har fysioterapi ofte,og ikke spist en pille på et halvt år
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Tidligere var jeg sofapasient i flere dager. Ble verre,og verre. Spiste mye piller. Innså at jeg måtte gjøre mye selv. Varm dusj om morgenen,ha godt med varme klær på seg. Ikke pille før det er helt nødvendig. Myye mosjon. Jeg trimmer så jeg får høy puls. To turer om dagen. Har fysioterapi ofte,og ikke spist en pille på et halvt år ps. jeg glemte å nevne at jeg tar d-vitamin,omega tre. Pluss et sundt kosthold. Ikke ferigmat,sukker
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Når dere sier "ingen piller" - betyr det da ingen smertestillende? Eller går dere heller ikke på medisiner mot selve revmatismen..?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Hvorfor ikke pr;ve lavkarbo, og ikke hopp i taket naa ,men korn stimulerer til betennelse ,for mye omega 6 ,les dr hexeberg bok hun har mange som er blitt friske av revmatiske plager og tilog med leddgikt
Sugerøret Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 (endret) Hvorfor ikke pr;ve lavkarbo, og ikke hopp i taket naa ,men korn stimulerer til betennelse ,for mye omega 6 ,les dr hexeberg bok hun har mange som er blitt friske av revmatiske plager og tilog med leddgikt Har levd på lavkarbo i hmm 9mnd men ikke sett noen virkning på min leddgikt. Jeg bruker IMAK hansker som holder litt "inn " på leddene.Kan ikke forklares bedre .Ellers bruker jeg betennelsesdempende (Mobic) samt pinexforte + kortisontabletter. Mine rutiner under smerteutbrudd er å ta ting i mitt tempo.Ligge unna ting som gjør mer vondt og vente til "anfallet" går over. Har spesialutstyr til kjøkken osv ,som letter hverdagen når det kommer til matlagning.Er avhengig av litt hjelp når det er som værst. Glukosamin tåler jeg ikke ,så der kan jeg ikke anbefale noe Endret 6. april 2012 av Kårky
Gjest Mildrid Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Lavkarbo og trening. Og varmtvannsbasseng.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Jeg lurer litt på hvordan dere andre klarer å formidle sykdommen deres til dem rundt dere, skole, jobb, venner, familie, etc.? Forstår dem at dere har en sykdom? Jeg er 24, og ble diagnostisert med revmatisme da jeg var 4. Jeg har hele livet blitt møtt med ting som; "Hæ? Er du syk?? Du ser ikke syk ut? Du er jo ung, da kan du ikke ha revmatisme!" osv. Hvordan møter dere slike holdninger? Jeg blir bare stemplet som lat og giddaløs og jeg er så møkk lei av det:(
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Jeg lurer litt på hvordan dere andre klarer å formidle sykdommen deres til dem rundt dere, skole, jobb, venner, familie, etc.? Forstår dem at dere har en sykdom? Jeg er 24, og ble diagnostisert med revmatisme da jeg var 4. Jeg har hele livet blitt møtt med ting som; "Hæ? Er du syk?? Du ser ikke syk ut? Du er jo ung, da kan du ikke ha revmatisme!" osv. Hvordan møter dere slike holdninger? Jeg blir bare stemplet som lat og giddaløs og jeg er så møkk lei av det:( En idiot løy om meg på en fest og sa at JEG kunne da ikke ha revmatisme fordi jeg måka snø samme dag.. D var bar d at d var første gangen på nesten 2 måneder at jeg var så smertefri at jeg klarte d uten hjelp, da jeg så var ferdig var jeg så knust at jeg klarte å dra på den festen ;( Bra for dusten som sa d, ellers hadde jeg knust trynet hans!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 En idiot løy om meg på en fest og sa at JEG kunne da ikke ha revmatisme fordi jeg måka snø samme dag.. D var bar d at d var første gangen på nesten 2 måneder at jeg var så smertefri at jeg klarte d uten hjelp, da jeg så var ferdig var jeg så knust at jeg IKKE klarte å dra på den festen ;( Bra for dusten som sa d, ellers hadde jeg knust trynet hans!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #12 Skrevet 6. april 2012 Har også måttet måke snø og det er fordi jeg bor alene og syns det er vanskelig å spørre andre. Da kan jeg ikke gjøre stort mer den dagen, av fysiske utskeielser. Kan godt si at jeg hater snø og vinter. Ellers ligger husmorlista relativt lavt, uten at det er skittent rundt meg, men pusse vinduer og sånt, er det verste jeg gjør. Prøver å leve sunt, er nærmest vegetarianer og tar smertestillende i perioder. Går på lavdose cellegift. Svømmer når jeg kan og sykler inne. Hvordan forklare andre? Det har jeg igrunnen gitt opp. Ingen kan sette seg inn i hvordan en revmatiker har det, som ikke har det selv. De dagene jeg er sykest, så pynter jeg meg kanskje litt ekstra for å muntre meg selv opp. Har fått to kunstige ledd i hendene, og regner med flere etterhvert. Men merker at stress og kulde gjør sykdommen verre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå