Gå til innhold

Slu søster, hersketeknikker..

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

De fleste har vel småting de gjerne ikke vil at skal komme foreldrene for øre. F. eks vært lenger ute enn det som var tillatt når foreldrene selv ikke var hjemme, smakt på likøren, smakt på røyk , brukt bilen etc etc. Uskyldige ting som kan få markante konsekvenser om man har foreldre av den riktig strenge typen som kanskje slår mm....... Min søster visste å benytte seg av dette og de trodde alltid på henne. Hele livet har hun hatt "taket" på meg, ved å benytte alt hun vet jeg har gjort, brukt det til sin fordel.For hvis hun ikke fikk sin vilje ropte hun: "MAMMA....!, vet du hva Stine gjorde engang....?, og jeg skjelvende av angst, sikker på å bli slått og mistrodd lot henne få sin vilje. Gang på gang på gang.. Ofte trengte hun bare si, "MAMMA,vet du hva..?", og jeg sporenstreks stoppet munnen hennes ved at hun fikk sin vilje.Hun spilte mynt på min åpenbart for henne tydelige angst. Kommer kanskje ikke som noen overaskelse at hun den dag idag bruker forskjellige type hersketeknikker for å oppnå sin drøm og vilje.Sist ved å true om å fortelle mine foreldre om aborten jeg tok for flere år siden. ( Hun først truet og gikk så langt som å fortelle min historie som om det skulle gjelde en perifer uidentifiserbar venninne), En advarsel til meg mao)En;"La meg få viljen min så holder jeg tett", tolket jeg det som) Hun fikk arven slik hun ønsket det, for jeg torde ikke annet etter dette. Hvor vanlig er det egentlig å etablere hersketeknikker til sin fordel i barndom og videreføre dem i voksenlivet...og kan et vennskap dere imellom noensinne bli dypt og kjærlig familierelatert? Noen som har "historier" eller er "vi" unike....?

Ps: Navnet er fiktivt

Endret av Sanne__
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes jo ganske drøyt ut da... men hva er det verste som kan skje med deg nå om hun forteller det verste hun har på deg?

Det hadde vel nesten blitt en befrielse å fortelle det selv, slik at søsteren din mister grepet hun tydeligvis har på deg, for du er stor jente nå regner jeg med, og store jenter får ikke husarrest om de har vært slemme :klemmer:

• Liker 15
Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Dette hørtes jo ganske drøyt ut da... men hva er det verste som kan skje med deg nå om hun forteller det verste hun har på deg?

Det hadde vel nesten blitt en befrielse å fortelle det selv, slik at søsteren din mister grepet hun tydeligvis har på deg, for du er stor jente nå regner jeg med, og store jenter får ikke husarrest om de har vært slemme :klemmer:

Ser umiddelbart mye fornuftig i det du skriver.., men tenker at jeg ikke vil ha min aborthistorie brettet ut for Gud og hvermann på bygda.. men ser vel også at det uheldige mønsteret hadde blitt godt av å bli brutt..Får vel jobbe mere med meg selv,men har ikke lyst til å utlevere meg.. :tristbla:

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

Støttes! Fortell det selv, og sladre gjerne litt om hvordan søsteren din har presset deg også - hvis foreldrene dine er så overmoralske som de framstår vil de vel ikke se så blidt på det? Men du kjenner dem jo best selv.

• Liker 2
Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Tenker at jeg kunne skrevet en dyp bok, utlevert hennes hersketeknikker.. :fnise:

Da ville jeg samtidig få bearbeidet mye tenker jeg. Det ble et langtekkelig traume å være den som altid "ga etter".. og formet en negativt på et vis.. :tristbla:

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

Og bygda kan du flytte fra. Det finnes en overflod av mennesker som driter i hvor mange aborter du har hatt, men som bryr seg om de kan le sammen med deg og diskutere med deg og oppleve ting sammen med deg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Les boka Ut av psykopatens grep. Den kan sikkert lånes på biblioteket, eller du kan spandere den på deg om du vil. Jeg sitter ikke her og påstår hardnakket at søstra di nødvendigvis er psykopat, men hun har i alle fall snappet opp noen triks i ludo gjennom livet som den boka kan kaste lys over.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forresten denne arvesaken det er snakk om? Er det ikke lover som regulerer slikt?

Gjest Sanne__
Skrevet

Og bygda kan du flytte fra. Det finnes en overflod av mennesker som driter i hvor mange aborter du har hatt, men som bryr seg om de kan le sammen med deg og diskutere med deg og oppleve ting sammen med deg.

Det finnes økonomiske bopelgrunner til at jeg ikke kan flytte herfra jeg ikke kan komme dypere innpå.Men om noen trenger vite for bedre å kunne tilråde, kan jeg evt besvare privat. Boligbiten i puslespillet er så lett identifiserbar at jeg ikke våger meg utpå mer enn jeg allerede gjør....

Gjest Sanne__
Skrevet

Min drøm.. :tristbla:

Gjest Mildrid
Skrevet

DU lar henne jo holde på, så hvorfor skal hun stoppe? Det er kun du som har makt til å få henne til å innse at dette ikke fungerer på deg. Slutt å kryp for henne, stå opp for deg selv da jente!

• Liker 2
Gjest Sanne__
Skrevet

Hva er forresten denne arvesaken det er snakk om? Er det ikke lover som regulerer slikt?

Det gjaldt fordeling av eiendom når foreldrene lever, overlevert utaksert, langt under takst.. Ikke at jeg bryr meg lenger, men når helheten dolker en med hele sin tyngde kjennes det best å bare trekke seg unna henne..

Gjest Sanne__
Skrevet

DU lar henne jo holde på, så hvorfor skal hun stoppe? Det er kun du som har makt til å få henne til å innse at dette ikke fungerer på deg. Slutt å kryp for henne, stå opp for deg selv da jente!

Ja , det har jeg gjort ved å bryte tvert. Hun undrer og kritiserer meg åpenlyst for det. Det var da at jeg kom på at mitt beste spillekort kunne bli å skrive en bok..føler at jeg er inne i en god prossess.. Står på spranget til å la enhver tanke som måtte befinne seg inni meg slippe ut og det kjennes så befriende..jeg vet at jeg kan! Må bare kjøpe meg en god kontorstol :skravle::jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje med det første fokusere på å styrke deg selv - små mikrosteg hver dag. Hvis du trenger mer penger for å realisere drømmene dine (og kanskje er det ikke så veldig mye du trenger for å komme deg bort?) så spar på en egen konto. Jeg kaller slike penger for "fuck you-money" - altså penger man kan aktivere når man trenger å si "fuck you" til noen og bryte et avhengighetsbånd (f.eks. slå opp med dårlig samboer, slutte i kjip jobb osv). Bare det å se at kontoen vokser kan gi en merkelig og deilig form for tilfredsstillelse.

Finn fram til interessene dine, og prøv å skape deg en identitet som er mer deg enn "hun som er nødt til å dekke over for å bli akseptert". Er det noe du er flink til, eller noe du liker veldig godt? Du har kanskje glemt deg selv litt fordi du har vært tvunget til å drive litt fasadebygging? Hvem er du egentlig? Still deg selv noen konfronterende spørsmål for å begynne: Gode spørsmål

Den store konfrontasjonen kan du kanskje utsette til du føler deg sterkere? Men du må gjøre noe for å bli sterk, vær grei med deg selv!

• Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Hva tror du foreldrene dine ville reagert dersom du satte deg ned og fortalte dem det selv? Da kan du poengtere at dette er et veldig privat tema, og at du vil føle deg overrumplet dersom de gikk hen til hele bygda og fortalte det. Da bør de kunne respektere deg.

Du har kanskje flere ganger tidligere (under oppveksten) å fortelle hvordan søsteren din holder på? Hvis ikke ville jeg forsøkt å forklare det.

Hvis ikke det er mulig å snakke med foreldrene dine, kan du prøve å forklare søsteren din hvordan dette påvirker deg; at du er usikker på om dere noensinne vil få et godt forhold om hun fortsetter, og at det kan oppleves som krenkelser osv.

Uansett kan det nok være lurt å snakke med noen du tror vil forstå deg. Slik at du, om du ikke får all, så kan du få litt støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Ja , det har jeg gjort ved å bryte tvert. Hun undrer og kritiserer meg åpenlyst for det. Det var da at jeg kom på at mitt beste spillekort kunne bli å skrive en bok..føler at jeg er inne i en god prossess.. Står på spranget til å la enhver tanke som måtte befinne seg inni meg slippe ut og det kjennes så befriende..jeg vet at jeg kan! Må bare kjøpe meg en god kontorstol :skravle::jepp:

Skriving er en glimrende idé! :) Om du velger å gi boka ut eller ikke, eller om det ender opp som blogg eller hvordan du nå gjør det er detaljer, det viktige er å få det ut. Skriv litt hver dag, sov på det og skriv litt mer. Tror det kan løsne på en del stress.

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Skriving er en glimrende idé! :) Om du velger å gi boka ut eller ikke, eller om det ender opp som blogg eller hvordan du nå gjør det er detaljer, det viktige er å få det ut. Skriv litt hver dag, sov på det og skriv litt mer. Tror det kan løsne på en del stress.

At jeg får "skrivesperre" av å omgåes henne tolker jeg dithen at det beste for meg er å ha minst mulig med henne å gjøre.. en form for add eller?, idet det å kunne sortere mange gamle og ofte såre tanker tvinges man til å velge bort nære mennesker fra sitt liv.. for i det hele tatt kunne takle å konsentrere seg, enkelt valg egentlig.. for hvem vil forbli en autopilot som "hopper" hver gang kommandanten setter sitt blikk i deg..

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

At jeg får "skrivesperre" av å omgåes henne tolker jeg dithen at det beste for meg er å ha minst mulig med henne å gjøre.. en form for add eller?, idet det å kunne sortere mange gamle og ofte såre tanker tvinges man til å velge bort nære mennesker fra sitt liv.. for i det hele tatt kunne takle å konsentrere seg, enkelt valg egentlig.. for hvem vil forbli en autopilot som "hopper" hver gang kommandanten setter sitt blikk i deg..

Ja, her er jeg enig. Når noen tenker for en, blir det vanskelig å tenke selv. Slike personer som søstra di lager så mye "støy" at man mister perspektivet helt. Man glemmer hva som er normalt å forvente av gjensidig respekt i mellommenneskelige relasjoner, fordi man blir så overforkusert på sine egne (mikroskopiske/påståtte) feil osv. Du gjør helt rett i å holde deg unna henne, du skylder henne ikke å være evig tilgjengelig hoggestabbe.

Lykke til med skrivinga! :)

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et ufordragelig menneske...Som sagt før, kom deg ut av klørne hennes, vis henne at hun ikke har taket på deg lengre. Lar du henne holde på sånn, blir du aldri fri og du undertrykker deg selv. Skjønner godt at du ikke vil at enkelte ting skal komme ut, men hvis det er det som skal til, so be it. Du kan jo ikke leve på denne måten. Ta kontroll og vis henne at hun ikke kan dominere deg lengre...skal vite hun får litt bakoversveis da.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Det er du som velger hvor sterk du lar søstera di være, hvor bra tak hun har på deg. Oppførselen hennes er manipulerende.

PS, hvordan vet hun så mange sensitive ting om deg? Første bud: Si kun ting til henne som du er konfortabel med at hun i teorien deler med hvem som helst.

Hvor gamle er dere?

Hennes oppførsel kan ikke unnskyldes. Hev hodet, kom deg ut av grepet hennes.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...