Gå til innhold

Store menssmerter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg plages med veldig store smerter den første mensdagen. Smertene jeg har er helt uutholdelige. Unormalt store smerter og kramper, og det er ikke mye jeg klarer å gjøre når jeg har det så vondt. I dag f.eks var jeg for sent ute med å ta smertestillende og det tar en liten stund før det lindrer smertene, noen ganger klarer den ikke å dempe smertene helt. Jeg tok en smertestillende for en time siden, men kjenner fremdeles at jeg har det veldig vondt og ubehagelig.

Er det noen andre her som også plages med store menssmerter? Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre for å lindre smertene uten smertestillende? For, som sagt, er det ikke alltid smertestillende har like god effekt, og det ender jeg opp med å ha det ubehagelig i flere timer. Det er så ubehagelig at jeg ikke får sove og klarer heller ikke å ligge stille, så vondt er det.... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

legene anbefaler p-piller mot menssmerter... bruker du noe fra før?

AnonymBruker
Skrevet

jeg føler med deg! har samme greia..men jeg får smertestillende av legen da.ingenting annet som hjelper meg

Skrevet

Varmeflaske pleier å hjelpe meg. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker ikke p-piller, nei, og jeg har alltid vært litt skeptisk når det gjelder bivirkningene. Men det er ikke noe særlig å ha disse smertene en gang i måneden. :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerer Naproxen. Paracet eller ibux har ikke samme virkningen.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg føler med deg! har samme greia..men jeg får smertestillende av legen da.ingenting annet som hjelper meg

Har aldri tenkt på å kontakt lege på grunn av smertene, men jeg tror faktisk at jeg skal gjøre det :) Det er så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Varmeflaske pleier å hjelpe meg. :)

Da får jeg prøve det :) Takk.

For meg fungerer Naproxen. Paracet eller ibux har ikke samme virkningen.

Har prøvd paracet og ibux, men det er ikke alltid det virker. Får høre med apoteket eller kontakt legen neste gang. :)

Skrevet

Å trene bekkenmuskulaturen har hjulpet meg mye hvertfall:)

Skrevet

Hvis smertene er blitt forverret siste tiden, årene, syns jeg du skal bestille en legitime og få henvisning til gynekolog. Kan jo hende du kan ha en cyste? Mange har sterke smerter uten at de vet hvorfor. Misunner de jentene som knapt merker mensen.

Dette er ikke for å skremme deg altså. Jeg fikk tilslutt så sterke smerter i magen at klarte ikke å ligge stille og tok store mengder smertestillende første dagen. Låg faktisk sammenkrøpet på sofaen med rask pust og høylydt stønning. Heldigvis kun to menstrasjoner med slike smerter før fikk hjelp. Men altså. Hadde en cyste og fikk behandling. Gravid nå da så vet ikke hvordan mensen ville vært nå.

AnonymBruker
Skrevet

Magnesium er muskelavslappende.

B6-vitamin kan hjelpe.

Nattlysolje kan hjelpe, men er dyrt i Norge. Sterkere virkning dersom man tar sink i tillegg.

Kamillete er svakt muskelavslappende.

Håper noe av dette kan hjelpe.

Lykke til =)

Skrevet

Høres kanskje litt teit ut, men orgasme er faktisk smertestillende. Før jeg begynte på p-piller hadde jeg det så jævlig hver måned. Løsningen min var å onanere meg til orgasme så mange ganger at jeg ble rent utslitt, da roet smertene seg i et par timer før de begynte påan igjen :P

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som funker for meg er:

*varmeflaske på magen og korsryggen

*ligge

*kamille-te

Men jeg må også ta 400 mg ibux og 500 mg paracet...

Skrevet

Typisk at det første som blir anbefalt er p-piller...

• Liker 1
Skrevet

Jeg og føler varmeflaske hjelper. Jeg føler også det kan hjelpe med en varm dusj og at noen masserer korsryggen min.

Og av en merkelig grunn, føler jeg det hjelper å gjøre nr. 2 på do.

Skrevet

Jeg plages med det samme. Paracet eller Ibux hjelper ikke i det hele tatt, men jeg har nokså god virkning av Naproxen. Den fåes reseptfritt på apotek, og den er spesielt for menssmerter.

Jeg kan heller ikke ta p-piller, så jeg har prøvd mye forskjellig. Naproxen er det eneste som har hjulpet meg. Men jeg har ikke vært hos legen med smertene mine da. Har arvet dette av min mor, og hennes smerter forsvant ikke før hun hadde født barn...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sterke menssmerter og har prøvd "alt". Har vært utredet og det finnes ingenting galt med meg som kan være årsaken heller.

Jeg får sterke smertestillende på resept, de virker sånn passe. Noe smerter må jeg regne med har jeg fått beskjed om. Men så lenge jeg ikke må ligge i fosterstilling og gråter så er det greit.

Det hjalp bittelitt å få barn. P-piller hadde ingen effekt.

Varme lindrer litt, både på mage og korsrygg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plages med veldig store smerter den første mensdagen. Smertene jeg har er helt uutholdelige. Unormalt store smerter og kramper, og det er ikke mye jeg klarer å gjøre når jeg har det så vondt. I dag f.eks var jeg for sent ute med å ta smertestillende og det tar en liten stund før det lindrer smertene, noen ganger klarer den ikke å dempe smertene helt. Jeg tok en smertestillende for en time siden, men kjenner fremdeles at jeg har det veldig vondt og ubehagelig.

Er det noen andre her som også plages med store menssmerter? Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre for å lindre smertene uten smertestillende? For, som sagt, er det ikke alltid smertestillende har like god effekt, og det ender jeg opp med å ha det ubehagelig i flere timer. Det er så ubehagelig at jeg ikke får sove og klarer heller ikke å ligge stille, så vondt er det.... :tristbla:

jeg hadde det helt likt som deg fra jeg fikk mensen som 15 åring til for et år siden. nå er jeg 24 år.

jeg fikk sykemelding fra skole\jobb og det hindret meg MYE og jeg måtte planegge ferier osv utenom mensen..

jeg gikk da på p piller, p ring, p plaster og p spøryte(ikke på samme tid da).

men for et år siden sluttet jeg med prevensjon og smertene ble gradvis mindre!!

det var fantastiskt.

om det er noe jeg vokste fra meg eller om det var pga jeg sluttet med prevensjonen vet jeg ikke.

men det er min historie :)

Gjest Anuket
Skrevet

Mine beste tips har vært: varmeflaske på mage og korsrygg, ligge i fosterstilling og masse smertestillende.

Det som hjalp meg til slutt var å få henvisning til spesialist ved KK, jeg har vært under utredning for endometriose og ble satt på en Provera kur i 9 mnd. Ingen mensen i den perioden utenom to små blødninger, nå er jeg ferdig og er tilbake på pillen. Nå kan jeg lindre smertene med en paracet og ibux, men da MÅ jeg ta dem rett før mensen kommer eller med en gang jeg får en blødning. Smertene mine nå er ingenting i forhold til det jeg hadde før, men fremdeles er de sterke. Likevel, nå kan jeg klare meg gjennom en dag på skole/jobb, før lå jeg i fosterstilling i sengen i to dager omtrent....

Snakk med legen din! Få henvisning til spesialist osv. sjekk for cyste eller endometriose :) Jeg håper du får mindre smerter etter hvert! :klem: Men mine beste tips er fremdeles varmeflaske, smertestillende, kamillete og som noen andre nevner massasje! For meg hjalp det veldig å få massasje i korsryggen, det hjalp veldig på :jepp:

Skrevet

har du prøvd å mikse paracet og ibux? hver for seg virker ikke de ikke like godt på meg. Men blander jeg dem, da funker det! :) ellers er naproxen + varmeflasken veldig grei å ha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...