Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg får stadig urinveisinfeksjoner og har fått antibiotika mot det to ganger det siste året. Nå har jeg det igjen. Vil helst ikke bruke så mye legemidler, så jeg lurer på om noen av dere har noen gode råd. Er det noe jeg bør spise, eller ikke spise, for å unngå dette? Eller er det noe annet lurt jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få i deg masse C-vitaminer!

Skrevet (endret)

Min lege anbefalte et glass appelsinjuice hver morgen. Og igår på dr. Oz så jeg at man burde drikke 6-8 glass vann hver dag for å unngå det. C vitamin er også bra!

Endret av ninuska_
Skrevet

Har hørt at tranebær skal være bra:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tranbær og appelsinjuice er anbefalt på grunn av høye verdier av C-vitamin. Du kan også spise jordbær eller klementiner fordi at det inneholder mye C-vitaminer. Av grønnsaker så inneholder blant annet erter, og spinat mye C-vitaminer. Det er anbefalt for å lage ett surt, og godt miljø i underlivet for å bli kvitt bakteriene. Drikk mye for å få skylt igjennom. Ikke "bare" 2 liter om dagen, men mer. Masse.

Skrevet

Hei. Trådstarter her. Jeg drikker allerede mye vann, ca 1,5 liter om dagen + appelsinjuice og tranebærte. Har tatt to femdagers lurer med antibiotika. Er ikke så begeistret for det spesielt siden det ikke virker nå lenge.

Gjest Gjest
Skrevet

Er tranebær bra pga. C-vitamin innhold ? Eller er det noe annet som er det virksomme stoffet?

Gjest zebra:)
Skrevet

Dere som er plaget med hyppig uvi bør bli henvist videre til utredning av legen deres. Det er også bare en myte at man skal drikke SÅ FRYKTELIG mye,dette ødelegger blærens mekanisme og kan føre til trøbbel med lekkasjer og dårlig kontroll over blæren. Det er klart man bør drikke en god del,men man skal ikke helle i seg væske. Det er feilinformasjon,ifølge urologene!! Pga denne myten om at man bør drikke tre liter daglig,får de flere ig flere unge pasienter som sliter med lekkasjer og overaktuv blære.

Ta c vitamin og tranebær

hold deg varm,særlig på føttene

pass på å tøm blæra helt når du er på toalettet

Drikk mye juice

ha alltid tørt undertøy

• Liker 2
Skrevet

Unngå trange bukser. Har også hørt man kan få UVI av "for mye" sex pga fukt.

Skrevet (endret)

Det viktigste for de aller fleste: Tømme blæra etter sex :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg er "dronninga" av UVI...så jeg har alltid selexid liggende så jeg må ta med engang jeg kjenner symptomene. Sist gang så lot jeg være og endte opp med nyrebekkenbetennelse og sykehusinnleggelse..

Har du først fått UVI, så bør du ha en runde med selexid...

For å forebygge så kan du;

Ta jevnlig C-vit og tranebærkaplser

Tisse etter sex

Drikke eplecidereddik

Ikke sitt på kaldt underlag

Hold deg varm på beina

Mange leger skriver ut en tredagers kur mot UVI, etter min erfaring er det altfor lite, man trenger ei uke.

Skrevet

Min beste metode for å ta knekken på det helt i starten er å kjøpe inn masse appelsinjuice (eventuelt andre typer litt 'sure' drikker). C-vitamin er bra, lav pH nærmest et must og store mengder drikke slik at man må tisse ofte. Husk også å tømme blæren helt hver gang.

Ellers anbefaler jeg tranebærkapsler - og bomullstruser.

Unngå å bli kald i underlivet, ikke sitt på kalde benker eller lignende. Og gå alltid på do etter sex.

Gjest Gjest
Skrevet

Dr OZ anbefalte noe som heter D MANNOSE , ogsaa hiprex ,det brukte jeg selv og annbefalte det til en som fikk UV en gang i mnd ,har ikke hatt det paa flere mnd,Hiprex er noe de gir for aa faa urin sur ,etter kateter osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er plaget med gjentatte uvier bør du får dyrkning og resistensbestemmelse av urinen. Få fastlegen til å sende inn urinprøven din til dyrkning neste gang du har uvi (viktig at du ikke begynner på antibiotika før dette er gjort). Da kommer et svar med hvilke bakterier du har i urinen og hvilken type antibiotika som virker mot dette, og hvilken du eventuelt er resistent mot. Mange med gjentatte uvier er resistent mot en vanlig type antibiotika, f.eks selexid. Å ta denne vil ikke bare føre til mange på bedring, det vil fremme resistens både for deg og eventuellt andre.

Hvis du får hyppige uvier bør du også tenke over vanene dine, f.eks bruk/bytte av undertøy, å gå på do etter sex, tørking forfra og bakover etter toalettbesøk osv. Er det noe mer du kan gjøre for å forebygge rett og slett.

Tranebær, appelsinjuice og vann kan lindre og virke forebyggende, men det behandler ikke infeksjonene. Du bør derfor gå til legen og få en ab-kur som tar knekken på det før infeksjonen beveger seg oppover i urinveiene.

• Liker 2
Skrevet

Hør virkelig på de som anbefaler tranebær! Har selv vært veldig plaget av det tidligere, men tranebærtabletter reduserer sannsynligheten for at jeg får det, og hvis jeg likevel får det, springer jeg og kjøper tranebærjuice, og da er jeg frisk etter kanskje 2-3 flasker :)

AnonymBruker
Skrevet

Tranebær er en klassisker som forebygging.

Tisse etter sex er viktig! Hold deg tørr og varm.

Hiprex gjør urinen veldig sur og kan brukes som forebygging. Det er reseptpliktig, så hør med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...