Gå til innhold

Hvordan holde liv i en husfred?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syntes de er så fine :rodmer: Men de dør alltid !

De er kjempefine når jeg tar de med hjem fra butikken, men så vokser de og det blir ikke like fint.

Hvor ofte vanner dere de? Har lest noen steder at man skal vanne direkte i jorda, mens andre sier rett på det grønne.

Klipper dere de? Hvordan og hvor ofte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar den stå på en skål og heller vannet på skåla

Har merket at den må få stå ifred...iallefall mine. Om jeg flytter mye på dem så dør de fort. Hadde en på kjøkkenbenken som jeg flyttet på hver gang jeg lagde middag og den døde kjempefort.

De andre som får stå helt i fred lever enda og er ganske gamle nå

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for mye sol (ikke i et vestvendt vindu f.eks, men gjerne på et bord et lite stykke fra vinduet med f.eks morgensol), og vann på skåla. Kjenn oppi om den begynner å bli tørr før du vanner.Er den veldig våt lar du være.

AnonymBruker
Skrevet

Eg vatna rett oppi, sidan eg ikkje kjem til nedi potta. Går heilt fint, men eg "skubba unda" litt av det grøne først :)

Noken gonger vatnet eg den ikkje før den er begynt å henge litt. då reiser den seg ganske kjapt igjen.

Så skal en husfred klappast på! :jepp: Altså for at den skal holde seg tett og fin, så skal en med jamne mellomrom klappe lett på overflata på den :)

(Usikker på kvifor, men vil tru det er for at den skal holde seg litt nede og ikkje strekke seg etter lyset...? )

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så du klapper på den? Altså dytter/klemmer bladene sammen? Ingen som klipper den?

Skal ordne med en skål som kan stå under så jeg kan vanne via den neste gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange år siden jeg har hatt husfred, men før i tiden var rådene fra blomsterbutikken "undervanning". Og det gjelder visstnok enda, fra http://www.bogront.no/temasider/potteplanter/156-slik-steller-du-potteplantene-dine

Stell: Bør ikke vannes ovenfra, men få vann og gjødsel på skålen. Godt med vann i vekstsesongen, og lett uttørking mellom vanningene. Blir planten blek, skyldes det trolig for lite gjødsel.

Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg å ha gode evner med husfreder, men min søster sverger til å fylle oppvaskkummen med litt vann, og sette potta rett oppi i noen minutter. Da tar husfreden opp det den vil ha selv, så får den renne av seg noen minutter etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg å ha gode evner med husfreder, men min søster sverger til å fylle oppvaskkummen med litt vann, og sette potta rett oppi i noen minutter. Da tar husfreden opp det den vil ha selv, så får den renne av seg noen minutter etterpå.

Høres fornuftig ut :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Gi den en lett dusj noen ganger i uken, ikke med dusjen din hehe, men med noe du kan spraye med, får kjøpt ting og tang på hagesentre el.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Gi den en lett dusj noen ganger i uken, ikke med dusjen din hehe, men med noe du kan spraye med, får kjøpt ting og tang på hagesentre el.

Å, men jeg har ikke kjøpt meg noe spesielt til dusjing av dem heller, jeg. Jeg har ganske enkelt vasket og skyllet den sprayflasken jeg hadde spraybalsam i (Den gule, til barn), og bruker den.

Jeg har den i en pyntepotte av steintøy som ikke er for tett inntil plastpotten, og tømmer litt vann nedi der, som husfreden suger opp.

Hvis det er noe vann igjen etter en halvtime, så tømmer jeg det ut.

Jeg vanner ikke hvis jorden kjennes fuktig ut på fingeren. Men jeg venter ikke til den kjennes helt tørr ut. En gang mellom de to stadiene der, vanner jeg i pyntepotten. Jeg bruker aldri iskaldt vann fra springen. Jeg passer på å blande vannet så det er litt kjølig, men aldri helt kaldt.

Jorden skal aldri bli gjennomvåt, men bare fuktig.

Hvis man aldri bruker noe gjødsel, som feks litt Substral i vannet, så kan den bli gul i midten og visne.

Jeg kjøper små flasker Substral fra Rema og doserer etter det som står på flasken en gang innimelllom, når jeg husker å bruke det. :rolleyes:

Jeg pleier ikke å dytte på bladene eller klappe den. Jeg har klippet den litt nederst rundt kantene inntil pyntepotten, når den har vokst veldig utover. Men jeg har ikke klippet den på toppen noen gang.

Husfreden min står på et plantebord ved et vindu, men ikke i direkte sollys.

Jeg flytter aldri på den. Den står på samme sted.

Jeg forsøkte å stikke en liten sommerfugl på en ståltråd i planten som dekor, en gang. Men det likte den overhode ikke.

Det går fint dersom dekoren sitter fast på en blomsterpinne av tre, av en eller annen grunn.

Men ståltråd ble den ikke noe glad for å få i jorden.

Lykke til :lillesky:

Skrevet

Ikke i direkte sollys, men i lyse omgivelser. En dag i uka setter jeg dem i vasken og fyller på vann. Venter noen timer før jeg setter dem i potten igjen. Mine lever fortsatt fint. :-)

Skrevet (endret)

Hadde inntrykk av at selve bladene ikke likte å få vann på seg, jeg.

Endret av Maneo
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hadde inntrykk av at selve bladene ikke likte å få vann på seg, jeg.

Joda, husfreden liker en lett dusj med vann fra sprayflaske.

Det den ikke liker er når man vanner den ovenfra slik at vannet renner gjennom planten ned i jorden.

Den vil helst få suge opp vann nedenfra.

Hvorfor vet jeg egentlig ikke.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Mange gode, fine råd her.

Husfreden har røtter som befinner seg nesten oppå jorden. Derfor den ikke liker å bli vannet ovenfra, og definitivt ikke med kaldt vann. Da er den nær ved å drukne, og er vannet kaldt så gir den klar beskjed om det.

Den liker ikke; brå endringer som å bli flyttet mye på, direkte sollys eller trekk.

En sart liten sjel med andre ord.

Den er svært glad i en forsiktig dusj lunkent vann med spruteflaske, - sånn av og til og ikke altfor ofte.

Veldig fin og veldig hyggelig når den finner et hus og en 'gartner-spire' den trives sammen med.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...