AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #21 Skrevet 5. april 2012 Wow. Berre... Wow. Du skulle bare visst. På butikken selger de ferdigkokt ris nå. De kommende generasjoner vil ikke en gang ane hvordan man skjærer opp brød, med tanke på brødskjærerne i butikkene. Vi går en spennende fremtid i møte... 5
Brunhilde Skrevet 5. april 2012 #22 Skrevet 5. april 2012 Men det heter jo ikke "flytende melis", det heter melisglasur. Jeg syns faktisk ikke det er så rart at folk ikke kan lage noe de ikke engang vet hva heter! Nesten litt skremmende, rett og slett! God og tykk melisglasur får man ved å blande melis med eggehvite. Man kan også bruke vann og man kan bruke sitronsaft hvis glasuren skal være på en sitronkake. 2
Tabris Skrevet 5. april 2012 #23 Skrevet 5. april 2012 Generelt: Bittelitt vann og bland. Man trenger ikke mye væske. Dette er viktig. Noen dråper kan være nok. Det er bedre å ta for lite og så eventuelt spe på med litt mer. Ellers må du hele tiden spe på med mer melis, og ender opp med store mengder glasur. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #24 Skrevet 5. april 2012 har en melis boks her men hvordan lager jeg melis. er melis godt på eplekake? tenkte på sånn flytende melis. ved å ejakulere!! 4
Gjest HuskyPusky Skrevet 5. april 2012 #25 Skrevet 5. april 2012 Også er det lurt å ikke ha flytende melisglasur på varmt bakverk, for da vil den smelte utover Sitrondråper er veldig godt i melisglasur, men bare en dråpe eller to (eller tre). Når jeg var liten var det veldig morsomt å ha bittelitt konditorfarge i blandingen å lage rosa eller grønn melisglasur. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #26 Skrevet 5. april 2012 Du skulle bare visst. På butikken selger de ferdigkokt ris nå. De kommende generasjoner vil ikke en gang ane hvordan man skjærer opp brød, med tanke på brødskjærerne i butikkene. Vi går en spennende fremtid i møte... Jeg jobbet en gang på en omsorgsbolig for unge med funksjonshemminger, der måtte man skrive på risposen hvordan den skulle kokes. Så de ansatte viste hvordan man skulle det. 2
Ryvre Skrevet 5. april 2012 #27 Skrevet 5. april 2012 Sitrondråper er veldig godt i melisglasur, men bare en dråpe eller to (eller tre). Å nei da, når jeg lager sitronkake så har jeg bare sitronsaft og melis. Blir kjempegodt 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #28 Skrevet 5. april 2012 Jeg jobbet en gang på en omsorgsbolig for unge med funksjonshemminger, der måtte man skrive på risposen hvordan den skulle kokes. Så de ansatte viste hvordan man skulle det. For noen år siden hadde en venn av meg flyttet sammen med damen sin. Så var hun bortreist i jobben en gang og han ble sittende hjemme. Plutselig fikk jeg en sms og han ba meg komme over for å poppe micro-popcorn til han, for han ante -SERIØST- ikke hvordan man gjorde det. Han hadde forsøkt men klarte bare å brenne de. Fyren var voksen og i arbeid og alt mulig. Men mat var ikke noe han skjønte bæret av... 1
Hoppetaujenta Skrevet 5. april 2012 #30 Skrevet 5. april 2012 (endret) Du er riktig sjarmerende og søt, Kami. --- ...men ellers er det vel ikke rart at man ikke kan lage melisglasur eller andre ting, hvis en ikke har hatt bruk for det før. Jeg bruker ikke melis på noen verdens ting og det har aldri stått høyt på lista mi i utvalgt kokeboklektyre heller. Noen er veldig interessert i slikt og andre er det ikke. Syns det er fint at ts spør jeg. Det er sikkert flere som ikke vet hvordan, her inne. Lurer en på noe, så må en spørre for å få vite! Endret 5. april 2012 av Hoppetaujenta 1
Kamikatze Skrevet 6. april 2012 #31 Skrevet 6. april 2012 Enig. Så da vet du nå også at hvis du går tom for melis, er det bare å kjøre sukker i hurtigmikseren.
Joe Skrevet 7. april 2012 #32 Skrevet 7. april 2012 Du skulle bare visst. På butikken selger de ferdigkokt ris nå. De kommende generasjoner vil ikke en gang ane hvordan man skjærer opp brød, med tanke på brødskjærerne i butikkene. Vi går en spennende fremtid i møte... Hæ? Seriøst? Hvem i all verden kjøper ferdigkokt ris? Eller ferdigkokte poteter for den del. Eller omelettegg, rømmegrøtpulver (seriøst, man må jo ha i rømme likevel, og hva er vel rømmegrøt annet enn rømme og mel? Det er nøyaktig samme fremgangsmåte med og uten posepulveret, du bare betaler veldig mye for konserveringsmidlene eller noe): Jeg skjønner ikke hvordan hele halvfabrikataindustrien har blitt så enorm. Hvorfor gidder ikke folk å lage maten selv, det tar ikke alltid så voldsomt mye mer tid og krefter, bare litt tankevirksomhet. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #33 Skrevet 7. april 2012 hvordan lager man melis?? svar: ved å ejakulere!!!
Joe Skrevet 7. april 2012 #34 Skrevet 7. april 2012 hvordan lager man melis?? svar: ved å ejakulere!!! Du, eller noen andre, har allerede sagt det, og det var ikke morsomt første gangen heller. 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #35 Skrevet 7. april 2012 Du, eller noen andre, har allerede sagt det, og det var ikke morsomt første gangen heller. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/78/Trollface.svg trollolol
Gjest Survival Skrevet 7. april 2012 #36 Skrevet 7. april 2012 Alt skal være ferdig nå for tiden. Slik at man helst bare kan skjære det i stykker, og ikke gjøre noenting mer.
skrue Skrevet 7. april 2012 #37 Skrevet 7. april 2012 Slike "egg" har eksistert lenge, men for bruk i storkjøkken. Gir mening der, man kan ikke forvente at noen ansatte skal koke 1000 egg og knekke og skjære opp hvert enkelt. Dessuten gir det antagelig litt bedre utnyttelse av råvaren siden de butte endene for hvert egg ikke kastes.
Gjest Survival Skrevet 7. april 2012 #38 Skrevet 7. april 2012 Slike "egg" har eksistert lenge, men for bruk i storkjøkken. Gir mening der, man kan ikke forvente at noen ansatte skal koke 1000 egg og knekke og skjære opp hvert enkelt. Dessuten gir det antagelig litt bedre utnyttelse av råvaren siden de butte endene for hvert egg ikke kastes. OK. Godt, saklig innlegg rettet mot mitt innlegg som var ment som en spøk og litt morsomheter i hverdagen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #39 Skrevet 8. april 2012 Du, eller noen andre, har allerede sagt det, og det var ikke morsomt første gangen heller.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #40 Skrevet 8. april 2012 Jeg skjønner ikke hvordan hele halvfabrikataindustrien har blitt så enorm. Hvorfor gidder ikke folk å lage maten selv, det tar ikke alltid så voldsomt mye mer tid og krefter, bare litt tankevirksomhet. Fordi halvfabrikataindustrien har klart å overbevise oss om at det er enklere, raskere og billigere å lage mat basert på pose og glass. Og pressen følger opp med å stigmatisere de som foretrekker hjemmelaget mat av god kvalitet som snobber. Trist. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå