Gå til innhold

hvordan lager man melis?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har en melis boks her men hvordan lager jeg melis.

er melis godt på eplekake?

tenkte på sånn flytende melis.

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Hvis du skal ha melis på eplekaka, foreslår jeg at du drysser den over uten å blande den med vann først. Om du skjønner hva jeg mener. Tror ikke melisglasur er særlig godt på eplekake.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Uavhengig av hva som er godt på eplekake så lager du flytende melis ved å ta bittelitt vann oppi en kopp med melis og rører, og gjenta til du synes den er passe flytende.

Endret av Ananas.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha melis på eplekaka, foreslår jeg at du drysser den over uten å blande den med vann først. Om du skjønner hva jeg mener. Tror ikke melisglasur er særlig godt på eplekake.

ok da drysser jeg over da =)

skal jeg gjøre det mens den er varm? eller når kaka er kald?

Skrevet

Wow. Berre... Wow.

• Liker 22
Gjest Survival
Skrevet

ok da drysser jeg over da =)

skal jeg gjøre det mens den er varm? eller når kaka er kald?

Vel, eplekake er veldig godt uten melis også altså. Du trenger ikke melis oppå. Det er jo ofte bare for pynten sin del. Skal du ha det venter du til kaka er blitt kald ja.

Forsåvidt syns jeg at eplekake er best servert varm med vaniljeis til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ÅJ!

AnonymBruker
Skrevet

ah, kaka er til kjæresten, han kommer hjem i morgen.

har kjøpt vanilje is.

bare husker at når jeg har blitt servert eplekake så har det vært melis på toppen :)

jeg er absolutt ikke en baker av natur, så håper den smaker noenlunde da :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Berre... Wow.

Dette var helt sikkert til hjelp for TS :)

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Berre... Wow.

Har du ikke noe mer konstruktivt å komme med så kan du heller spare deg bryet med å poste innlegget.

Hva flynende melis angår kan det også brukes eggehvite, men jeg er doven og lat og bruker vann. Ser heldigvis at jeg ikke er alene om det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

*sikle* Kan jeg få restene? :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

*sikle* Kan jeg få restene? :sjenert:

selfølgelig

smaker den godt skal jeg lage en MEGA eplekake med is til hele kvinneguiden :klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Har du ikke noe mer konstruktivt å komme med så kan du heller spare deg bryet med å poste innlegget.

Hva flynende melis angår kan det også brukes eggehvite, men jeg er doven og lat og bruker vann. Ser heldigvis at jeg ikke er alene om det.

Neiss, ikkje i dag. Held kjeft ofte nok.

Tanta mi brukar ein skvett fløyte i melisglasuren. Nyttig nok?

• Liker 2
Gjest Elastica
Skrevet

Det ser fint ut å drysse litt melis over eplekake ved servering. :) Det blir ekstra fint om du bruker en liten tesil.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg syns det smaker akkurat det samme om man har eggehviter eller vann, så bruker som oftest vann. Foruten når jeg skal ha en glasur som stivner kjapt, da bruker jeg eggehviter :)

AnonymBruker
Skrevet

selfølgelig

smaker den godt skal jeg lage en MEGA eplekake med is til hele kvinneguiden :klemmer:

Jaaa! :spise::helen:

Da blir det fest!

:danser: gleder meg!

• Liker 3
Gjest loler
Skrevet

Jeg tror ikke du skal gjøre melisen noe mer avansert enn det ser ut som hun allerede synes ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om en har en slik "gammeldags blondeserviett" som en først legger oppå den ferdige kaka og sikter melisen over, så blir det et kunstferdig og vakkert mønster. Et skikkelig blikkfang. :jepp:

http://www.google.no/imgres?hl=no&client=firefox-a&hs=JXu&sa=X&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1021&bih=627&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=pzyAg9Xzi4N4zM:&imgrefurl=http://www.papir-hobby.no/index.php%3FcPath%3D59_99&docid=qf3UypCAvr1SCM&imgurl=http://www.papir-hobby.no/images/fatpapir15.jpg&w=603&h=610&ei=oMt8T6uGDYak4AS5tYWODQ&zoom=1&iact=hc&vpx=594&vpy=37&dur=858&hovh=135&hovw=133&tx=112&ty=106&sig=102767410192779474959&page=3&tbnh=135&tbnw=133&start=39&ndsp=20&ved=1t:429,r:8,s:39,i:173

Hvis en ikke har det, går det jo an å brette et ark sammen en del ganger og klippe ut spesial-design etter eget hode. Blir fint det også.

P.s. jeg har laget "melisglasur" èn gang i mitt liv og jeg hadde ikke tenkt på hvordan man laget det fra før av, så jeg kunne det faktisk ikke jeg heller, i voksen alder. Altså: man lærer så lenge man vil. ;)

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Skrevet

tenkte på sånn flytende melis.

Generelt: Bittelitt vann og bland. Man trenger ikke mye væske. Jeg synes ofte det blir bra med litt sitronsaft istedenfor vann. Men, ikke for mye av det heller.

AnonymBruker
Skrevet

jeg pleier å ha melis,litt vann og philadelphia ost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...