Gå til innhold

Kattelopper eller veggdyr...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uten å vite for sikkert hva det er: ikke klø - det kan smitte. Min venninne "fikk" sykt mange bitt som vi ikke visste hva var. Det begynte som to-tre små. Hun klødde masse på dem - og spredde det rundt på kroppen selv. Så jeg ville unngått å klø :)

Tullprat! Fugleloppebitt klør, men i Norge er de akkurat like lite farlige som et vanlig myggstikk. Og smitte gjør de i hvert fall ikke!

Og det eneste som hjelper helt permanent er egentlig å klø dem helt i stykker, til det blør. Men det kan selfølgelig gi arr. Som den hvite flekken jeg har på ankelen hver sommer og som får meg til å tenke på den sommeren da jeg var fem år eller arret på kneet som fremdeles er stygt nesten 40 år etter at faren min sydde et sår fra en avskåret flaskehals, som jeg slo kneet i, med fiskesene langt fra folk mens legevakt og mobiltelefon var fremmedord.

Helt OT selfølgelig, men det får da være grenser for hvor mye en stakkars katt skal beskyldes for å spre rundt seg. Jeg har p.t. ca. 20 bitt rundt den ene ankelen, mem det skyldes et gammelt reir jeg kom borti i skogen. Ikke de tre katten som bor her...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tullprat! Fugleloppebitt klør, men i Norge er de akkurat like lite farlige som et vanlig myggstikk. Og smitte gjør de i hvert fall ikke!

Jeg har ikke sagt at fugleloppebitt smitter. Ingen her kan vite hva trådstarter har fått. Eller om det er katten i det hele tatt.

Jeg fortalte hva legen til venninna mi sa, etter at hun hadde blitt spist opp av små "bitt", at man kan spre det rundt på sin egen kropp ved å klø så det virker som om man blir spist opp mer og mer hver natt. Disse var væskefylte uten at man kunne se det med det blotte øyet. For all del, beklager for å ha kommet med en egen erfaring. Det var ment som en "vær på den sikre siden til du finner ut av hva det faktisk er".

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg må klø de i stykker for å få de til å slutte å klø..

Gjest Lille-pus
Skrevet

dersom du ikke finner en eneste fugleloppe på katten når du finkjemmer ham/henne så ville jeg være uhyre forsiktig med å mistenke katten :opplyser:

Sover du og ungene på ulike soverom ? Siden dere alle har fått bitt ? (nå antar jeg at det er bitt /stikk det er snakk om her).

Husk at dette er den tiden på året hvor fugleloppene er våkne.

Et gammelt reir på bakken inneholder fint mengder med levende fuglelopper, og de sitter helt fint på eventuell vegetasjon i området rundt disse gamle reirene.

Ryddet i hagen de siste dagene kanskje ?

Ungene kan uten store problemer ha fått på seg fuglelopper når der ute og leker om dagen.

• Liker 1
Skrevet

Mange rare svar her altså... Bitt som smitter, sprer seg, hudleger og 'vil ikke ha katt hvis jeg skal få fuglelopper av det'... Snakk om å overdrive.

Selv har jeg hatt fugleloppebitt hver eneste vår så langt tilbake som jeg husker. Med gamlepusen min i hus var det ekstra ille. Jeg hadde minst 10 bitt (eller merker etter 'gamle' bitt) hver dag fra april til juni hvert år, men så hadde vi også store trær med reir rett utenfor vinduene. Jeg ville ikke bruke Frontline på han fordi han reagerte på det.

Vaske sengetøy, riste dyner og gjerne støvsuge madrass, samt kamme gjennom pelsen til pus er med på å begrense det. Og: Selv om det klør noe så inn i granskauen, så hold deg hard og la være å klø! Da går det over på bare noen timer. Begynner man å klø, har man det gående.. Har man først begynt, kan tea-tree olje gjøre susen! Det er ikke værre enn et myggstikk (eller klegg som mange sikkert kjenner til).

Selv er jeg magnet for alt sånt. Jeg kan stå sammen med en gjeng på 5-6 stk, og mens de går fri, har jeg en sky av blodsugere rundt meg. Helt ekstremt. Det samme med flåtten, den formelig løper etter meg! :fnise:

Ta det med ro. Det er mye verre ting å bli rammet av her i verden enn noen skarve fuglelopper. :Nikke:

Skrevet

Ja, du sier noe. Men når man har en 3 åring som ikke får sove pga det så er det ganske ille. For når hun ikke får sove, så får ikke jeg sove.. Nei, det er ikke verdt det altså.

10 bitt er ingenting, her har jeg minimum 10 nye bitt hver morgen, og flere kommer utover dagen.

Nei, jeg og yngste sover på samme rom, eldste sover på eget.

Skrevet

Nå skrev jeg jo minimum 10 bitt hver dag i mange måneder, i 17 år da... Men nok om det. Har du prøvd Frontline da?

Skrevet

Nei, det har jo vært påske og stengt overalt, skal ta kontakt i morgen.

Gjest Elissima
Skrevet

Mange rare svar her altså... Bitt som smitter, sprer seg, hudleger og 'vil ikke ha katt hvis jeg skal få fuglelopper av det'... Snakk om å overdrive.

Selv har jeg hatt fugleloppebitt hver eneste vår så langt tilbake som jeg husker. Med gamlepusen min i hus var det ekstra ille. Jeg hadde minst 10 bitt (eller merker etter 'gamle' bitt) hver dag fra april til juni hvert år, men så hadde vi også store trær med reir rett utenfor vinduene. Jeg ville ikke bruke Frontline på han fordi han reagerte på det.

Vaske sengetøy, riste dyner og gjerne støvsuge madrass, samt kamme gjennom pelsen til pus er med på å begrense det. Og: Selv om det klør noe så inn i granskauen, så hold deg hard og la være å klø! Da går det over på bare noen timer. Begynner man å klø, har man det gående.. Har man først begynt, kan tea-tree olje gjøre susen! Det er ikke værre enn et myggstikk (eller klegg som mange sikkert kjenner til).

Selv er jeg magnet for alt sånt. Jeg kan stå sammen med en gjeng på 5-6 stk, og mens de går fri, har jeg en sky av blodsugere rundt meg. Helt ekstremt. Det samme med flåtten, den formelig løper etter meg! :fnise:

Ta det med ro. Det er mye verre ting å bli rammet av her i verden enn noen skarve fuglelopper. :Nikke:

Jeg overdriveer ikke når det gjelder de loppebittene jeg fikk. Legen sa det var det verste han hadde sett. Men noen får større reaksjoner enn andre. Katten derimot var i fin form. Jeg er flinkere til å gre henne, og har ryddet i hagen, så satser på at det blir bedre i år. Hvordan ser forresten et loppereir ut?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg overdriveer ikke når det gjelder de loppebittene jeg fikk. Legen sa det var det verste han hadde sett. Men noen får større reaksjoner enn andre. Katten derimot var i fin form. Jeg er flinkere til å gre henne, og har ryddet i hagen, så satser på at det blir bedre i år. Hvordan ser forresten et loppereir ut?

Et loppereir er et helt vanlig fuglereir. Loppene bygger ikke egne reir, de overvintrer i fuglereir og venter der på at fugler skal benytte samme reirplass også i år.

Fuglekasser er noen av de stedene du oftest kan få se fuglelopper.

Og det kan være et rimelig heslig syn å se alle loppene kravle og krype rundt inne i (og rundt inngangen) !

En artikkel med gode råd fant jeg her

Endret av Lille-pus
Skrevet

Et loppereir er et helt vanlig fuglereir. Loppene bygger ikke egne reir, de overvintrer i fuglereir og venter der på at fugler skal benytte samme reirplass også i år.

Fuglekasser er noen av de stedene du oftest kan få se fuglelopper.

Og det kan være et rimelig heslig syn å se alle loppene kravle og krype rundt inne i (og rundt inngangen) !

En artikkel med gode råd fant jeg her

Blir litt av en jobb gitt.. Saumfare hele nabolaget på jakt etter alle gamle fuglereir, opp i trærne og spraye meg insektsspray, ta bort reirene og spraye igjen.. Jaja, lykke til! Det miljøvennlige aspektet ved det går jeg ikke engang inn på..

Skrevet

Å skylde på kattene blir i hvert fall for dumt. Jeg har vært i helt kattefrie omgivelser de siste dagene, men bitt har jeg så det holder! Faktisk mer bitt enn hjemme for her har jeg ikke en masse fugler som bygger reir overalt. Sannsynligvis fordi jeg har katter...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...