Mamma1 Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Det er noe som spiser på oss om natta.. Har røde kløende prikker, ca 0.5 cm i diameter. Blir værende i flere dager. Har på magen, armene, leggene.. Ser ikke noe på katten eller hunden, finner ikke veggdyr.. Hva gjør jeg?
Brunhilde Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Du sjekker at det ikke er fuglerede like utenfor vinduet, for det er sannsynligvis fuglelopper (som katten gjerne kan ta med inn hvis den fanger fugler) som biter dere. Så skifter du sengetøy, rister dyner og puter, støvsuger grundig og kaster støvsugerposen. Dette bør hjelpe. Fuglelopper biter mennesker, men kan heldigvis ikke formere seg på menneskeblod. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Ja, det høres ut som fuglelopper. Som Brunhilde sier, rensgjør skikkelig. husker jeg fant en i bilen for et par år siden. Så den i setet. Uansett, jeg la den i plastpose og knøt igjen. Glemte hele posen, og da jeg sjekket 2 uker senere var den fortsatt i live....
Gjest Lille-pus Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 (endret) Signerer de kloke kvinner Brunhilde og AB her ja Kattelopper er heldigvis så langt kun observert en sjelden gang i Norge, og jeg håper inderlig de ikke får større utbredelse enn de har hatt her så langt. Nok en grunn til å være rask med å melde fra om du blir vitne til smugling av dyr (hund/katt) inn i NOrge ! Selvsagt skal vi ikke utelukke 'guffingen' veggedyret.... Kjøpt noen stoppede møbler på loppemarked nylig ? Vært ute og reist og merket at dere fikk stikk mens dere var på feriestedet ? Dette gjelder både inn- og utland. (jeg får hetta bare ved tanken på disse 'guffingene' ) Endret 4. april 2012 av Lille-pus
CathFoto Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Jeg pleier å bli sånn i utlandet der det er "bedbugs", vært på ferie?
Mamma1 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2012 Nei, har ikke vært ute å reist eller noe, ikke gamle møbler e.l. Men dyrlegen sier at om det er kattelopper så skal jeg se de i pelsen på katten min. Men jeg ser ingenting.. Er livredd at det skal være veggdyr.. Klør over hele kroppen, alle har bitt overalt.. ÆSJ!!!
Mamma1 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2012 Tror nok ikke det er bedbugs, da jeg har skiftet på sengen en gang i uken og støvsugd hele sengen.
Brunhilde Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Tror nok ikke det er bedbugs, da jeg har skiftet på sengen en gang i uken og støvsugd hele sengen. Bedbugs og veggdyr er det samme, men du vil gjerne se små blodflekker på lakenet fra veggdyr. De lever ofte ikke i sengen, men langs lister og annet treverk. Veggdyr dukker ikke opp fra ingensteder, så hvis du ikke har reist og ikke har fått noe nytt inn i huset i det siste så holder jeg fremdeles en knapp på fuglelopper.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 (endret) Har pus sin egen kam ? En sånn fin-tannet sak som er god å gre pelsen med i røyteperioder ? Gre pus ! Nøye og pertentlig, hvert hårstrå i pelsen. Min første elskede kom en morgen stupende inn gjennom terrassedøren og rett i sengen. Etter en stund var det noe som kilte på armen min, og jeg kostet det bort. Etter en liten stund kilte det igjen... og da åpnet jeg øynene og fikk se en bitteliten mørk u-formet sak som lå helt stille på dynen. "Jøss ! Hva er det for noe rusk han har hatt med seg ?" tenkte jeg og ville ta det opp for å se på det.... Da jeg tok etter 'det' så spratt det et godt stykke, - og 'lyset gikk opp for meg': Loppe ! Ringte dyrlegen som lo høyt og hjertelig "Legger en dose Frontline i postkassen min til deg jeg" sa vetrinæren (fordi dette var en lørdag). "Du må være forberedet på noen kløende stikk " var avslutningskommentaren. Gredde min kjære pus over hele kroppen med hans fin-tannede kam, omatt og omatt. Talte lopper og nådde et antall på mer enn 40. Kastet alt sengetøy i vaskemaskinen, dryppet Frontline i nakkegropen hans og krysset fingrene. Fikk ikke ett eneste bitt jeg, - så jeg mistenker enten at jeg hadde griseflaks eller så likte ikke loppene duften av meg. Her er litt informasjon om fuglelopper. Vi er midt i sesongen for fuleloppebitt nå Edit: TyrkLeif Endret 5. april 2012 av Lille-pus
Leo Skrevet 5. april 2012 #10 Skrevet 5. april 2012 Jeg er også så og si 100% sikker på at det er fuglelopper. Både fordi det er høysesong nå og fordi det er veldig typisk at bittene sitter rundt midjen og rundt håndledd og ankler. Jeg får bitt hvert eneste år uansett hva jeg gjør og ikke gjør og uavhengig om jeg har hatt katt eller ikke, så jeg har gitt opp å foreta meg noe spesielt. Hadde det blitt ekstremt, som den gangen jeg hadde 112 bitt på en gang, ville jeg nok ha vurdert tiltak. (Og den gangen var det ikke en eneste katt i nærheten, men det viste seg at jeg hadde sovet med åpent vindu et sted hvor det hang mange gamle svalereir under takskjegget...). Det rare er jo at noen er så mye mer utsatt enn andre. Jeg får som sagt alltid bitt om våren, mens gubben ikke forstår hva jeg prater om en gang...
Gjest Lille-pus Skrevet 5. april 2012 #11 Skrevet 5. april 2012 Leo, du må være en skikkelig lekkerbisken ! Søt og deilig..... (Beklager seriøst en aldeles uimoståelig avsporing ) 1
Minya Skrevet 5. april 2012 #12 Skrevet 5. april 2012 Fuglelopper har vel de samme "foretrukne" som mygg og flått. Jeg vet at pus har dratt med seg litt lopper inn, men hverken jeg eller mannen min har fått bitt, evt reagert på bitt. Jeg er den typen som kan sitte midt i en sky av mygg uten å få et eneste myggestikk, mannen min har en tendens til å bli stukket mer enn meg, men fortsatt lite i forhold til mange andre.
Gjest Elissima Skrevet 5. april 2012 #13 Skrevet 5. april 2012 Høres ut som fuglelopper ja. Min katt fikk dette i fjor, og jeg fikk masse bitt på anklene. Jeg har fortsatt hevelser etter dette, og har brukt flere tusen kroner på laserbehandling. Surt. Så er viktig å børste katter nøye nå for tiden. Jeg dusjer også min pelsdott innimellom da hun ruller seg i sand og skitt. Frontline, er det en slags krem forresten?
Minya Skrevet 5. april 2012 #14 Skrevet 5. april 2012 Frontline er et liniment (dråper) som du drypper i nakken på katten for å unngå at loppene setter seg på den. Husker ikke helt sammensetningen, men loppene liker den ihvertfall ikke. Litt som flåttspray for mennesker. Mener å huske den funker mot flått også, men korriger meg om jeg tar feil.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. april 2012 #15 Skrevet 5. april 2012 Påflekkingsvæske ja Liten tube med flytende innhold. Du deler pelsen i nakkegropen til dyret og drypper ut væsken på den bare huden slik at væsken blir 'sugd opp'. Virker også på flått Lenke til Felleskaktalogen (vetrinærutgaven) her.
Mamma1 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #16 Skrevet 5. april 2012 Ok, men det er ikke noe smitte her eller? Fan så ekkelt altså, tror jeg har rundt 40-50 bitt, datteren min har bare et par, men hun sover i pysj, den andre datteren min har en del også.. Tror jeg spyr? Ja, pus har sin egen kam, men finner ikke lopper. Jeg sier det bare, jeg vil ikke ha katt om det skal bli samme greia hver vår. Det klør så grusomt av vi sliter med å få sove. Jeg klør og blør inni ene øregangen også, og blir rimelig hysterisk med tanke på hvilken skade de gjør...
Gjest Elissima Skrevet 5. april 2012 #17 Skrevet 5. april 2012 Ok, men det er ikke noe smitte her eller? Fan så ekkelt altså, tror jeg har rundt 40-50 bitt, datteren min har bare et par, men hun sover i pysj, den andre datteren min har en del også.. Tror jeg spyr? Ja, pus har sin egen kam, men finner ikke lopper. Jeg sier det bare, jeg vil ikke ha katt om det skal bli samme greia hver vår. Det klør så grusomt av vi sliter med å få sove. Jeg klør og blør inni ene øregangen også, og blir rimelig hysterisk med tanke på hvilken skade de gjør... Gå til legen og be om Mildison salve (hydrokortison). Hjelper på den verste kløen. Anbefaler egentlig å gå til en hudlege, jeg ble feilmedisinert av min lege. Er dsv sånn å ha katt.. de drar med seg mye dritt..
Leo Skrevet 5. april 2012 #18 Skrevet 5. april 2012 Loppene gjør ingen skade bortsett fra at det klør og jeg får som sagt disse bittene hvert eneste år og det er bare de siste årene jeg har hatt katt(er). Og hvis det ers å ille som du bekriver og du ikke finner en eneste loppe i pelsen på pus, ville jeg ha sett meg om andre steder. (Loppene er nemlig forholdsvis store og lette å få øye på). Ett eneste gammelt fuglereir i nærheten av huset kan være nok og da er det dere selv som tar loppene med inn. Plagen blir også ekstra ille etter en mild vinter. Å blande inn hudlege etc. synes kanskje jeg er å overdrive det litt, men det er meg da...
ninuska_ Skrevet 5. april 2012 #19 Skrevet 5. april 2012 Uten å vite for sikkert hva det er: ikke klø - det kan smitte. Min venninne "fikk" sykt mange bitt som vi ikke visste hva var. Det begynte som to-tre små. Hun klødde masse på dem - og spredde det rundt på kroppen selv. Så jeg ville unngått å klø
Brunhilde Skrevet 5. april 2012 #20 Skrevet 5. april 2012 Uten å vite for sikkert hva det er: ikke klø - det kan smitte. Min venninne "fikk" sykt mange bitt som vi ikke visste hva var. Det begynte som to-tre små. Hun klødde masse på dem - og spredde det rundt på kroppen selv. Så jeg ville unngått å klø Bitt smitter ikke! Bitt kan "spre" seg fordi insektet som biter fremdeles er til stede, ikke fordi man klør på bittet! Snakk om å spre feilinformasjon! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå