Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et helt lammelår på 2,6kg til tining som skal til pers på fredag. Men lurer litt på hva som er lurest å gjøre, vi er 3 voksne som skal spise. Bør jeg fjerne benet og steke som en surret skinke for å utnytte restene best mulig? Tenkte å kanskje kverne det rå kjøttet som blir tilovers eller noe og lage lammeburgere, med mindre det blir fryktelig mye kjøtt da. Er ikke så altfor begeistret for å gjennoppvarme gårsdagens kjøtt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Jeg syns at lammelår er best som nettopp LAMMELÅR. Et helt lår i ovnen med masse gode urter og hvitløk! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er akkurat den gode smaken som kommer fra hele låret som liksom hindrer meg. Kanskje det går ann å skjære vekk det kjøttet som nok blir tilovers og steke resten som et lår? Ser kanskje ikke så lekkert ut, men det er ingen jeg skal imponere. :fnise:

Gjest Survival
Skrevet

Hvis du tenker på restekjøttet på låret, så kan det brukes på mange måter i dagene etter du har stekt låret. Det kan for eksempel brukes i lapskaus, som en slags "kebab", i andre gryteretter, i pitabrød, på grillspyd, som pålegg eller i couscous salat :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Kjøtt til tre vaksne er ca. ein kilo inkl. bein, så ei steik på 2,6 kilo som ikkje er utbeina er uråd å servere utan å måtte varme opp gårsdagens kjøt. Beinar du den ut kan du berekne ca. 800 gram til tre vaksne, for å få rause porsjonar. Eg ville beina den ut og tatt av 800 g til ei lita steik, og så spart resten av kjøtet til noko anna. Kok kraft på knoken, og bruk i sausen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg litt å tenke på ja. Takk for vektestimater Alt Godt, de kommer nok godt med når jeg bestemmer meg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...