AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Har et helt lammelår på 2,6kg til tining som skal til pers på fredag. Men lurer litt på hva som er lurest å gjøre, vi er 3 voksne som skal spise. Bør jeg fjerne benet og steke som en surret skinke for å utnytte restene best mulig? Tenkte å kanskje kverne det rå kjøttet som blir tilovers eller noe og lage lammeburgere, med mindre det blir fryktelig mye kjøtt da. Er ikke så altfor begeistret for å gjennoppvarme gårsdagens kjøtt.
Gjest Survival Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Jeg syns at lammelår er best som nettopp LAMMELÅR. Et helt lår i ovnen med masse gode urter og hvitløk! 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Ja, det er akkurat den gode smaken som kommer fra hele låret som liksom hindrer meg. Kanskje det går ann å skjære vekk det kjøttet som nok blir tilovers og steke resten som et lår? Ser kanskje ikke så lekkert ut, men det er ingen jeg skal imponere.
Gjest Survival Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Hvis du tenker på restekjøttet på låret, så kan det brukes på mange måter i dagene etter du har stekt låret. Det kan for eksempel brukes i lapskaus, som en slags "kebab", i andre gryteretter, i pitabrød, på grillspyd, som pålegg eller i couscous salat
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Kjøtt til tre vaksne er ca. ein kilo inkl. bein, så ei steik på 2,6 kilo som ikkje er utbeina er uråd å servere utan å måtte varme opp gårsdagens kjøt. Beinar du den ut kan du berekne ca. 800 gram til tre vaksne, for å få rause porsjonar. Eg ville beina den ut og tatt av 800 g til ei lita steik, og så spart resten av kjøtet til noko anna. Kok kraft på knoken, og bruk i sausen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Nå har jeg litt å tenke på ja. Takk for vektestimater Alt Godt, de kommer nok godt med når jeg bestemmer meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå