waco Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 (endret) Jeg kjører nedover ullevålsveien og tenker over hvor deilig det er med påske i oslo. Alle mennesker er og feirer påske og folk flest har gått vekk og gjemt seg. Så tenker jeg litt på den litt småmotbydelige tradisjonelle feiring av og hylle lidelse og korsfestelse, - som at dødtortur fører til noe godt. Den tanken om at straff er nødvendig for belønning er ikke noe jeg vil ta opp nå, det får være mellom jesus og hans far, - ”eli eli lama salabak”. (min far har du forlatt meg?”. Ved ullevålsveien kjører jeg og plutselig får jeg øye på en tesla, den el-drevne bilen jeg bare har sett i blader og på nettet. Så mye kulere den var i virkeligheten tenkte jeg. En sånn en ønsker jeg meg. Noe som andre ønsker seg vil jeg i hvert fall ha. Den har jeg aldri råd til. Et lite stikk av dårlig samvittighet. Hvorfor ønsker jeg meg noe jeg ikke har råd til? Gjør det meg til et bedre menneske og blir jeg lykkeligere av det mon tro? Vil jeg ikke bare sette meg i evig gjeld og evig tragedie og leve på lån og aldri av overskudd? Så måtte jeg ressonnere for meg selv. Altså jeg ønsker meg noe jeg ikke har råd til, en ting jeg ønsker meg fordi andre ønsker seg den. Hvorfor ønsker jeg meg noe jeg ikke har penger til i stedet for og ønske meg noe jeg har råd til? Hmm, missunnelsen. Ok, hvorfor er jeg missunnelig og ønsker meg noe jeg ikke har råd til, så på impuls og aldri kommer til og få? Hmm, utakknemligheten. Hvorfor er jeg smålig og utakknemlig når jeg lett kan velge og være takknemlig og glad? Fordi jeg føler at jeg fortjener og være lykkelig. Det og føle at man fortjener er en farlig tanke, det er den som skaper missunnelsen og det er den som skaper småligheten og det og bli et dårlig menneske. Bare hør på meg selv da, - jeg ønsker meg ting fordi andre ønsker seg den! Desto mer sjelden varen er dess mer ettertraktet føler jeg den er! Om jeg har noe andre ønsker seg så vil flere ønske og være som meg! Hvorfor? Fordi jeg er et forbilde vel. Fordi jeg er til etterfølgelse vel. Fordi jeg synes selv at jeg er så bra mann at andre burde bli som meg og ønske seg tåpeligheter man aldri kan få tak i, - i stedet for og ønske og være et godt menneske!? Være en som er måteholden? Være en som er beskjeden og lykkelig? En som fortjener og være glad og ha det bra med seg selv? Endret 4. april 2012 av waco 3
Tabris Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Wow, et så bra innlegg fra deg, Waco. En pluss for den! Bra refleksjoner her. Misunnelse er naturlig nok ikke en særlig god og produktiv følelse. Men det trenger ikke være negativt å drømme om noe man ikke har råd til, så sant motivasjonen er at det er noe man faktisk oppriktig har lyst på. Det kan være et mål man jobber mot, og kan gi motivasjon, retning og mening i livet.
Gjest UngKalven Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Det er mange følelser man får helt naturlig, som samfunnet prøver og lære oss at er "dårlige", fordi slike følelser kanskje ikke er det beste for alle. Jeg vil også ha det andre vil ha. Og det vil jeg fordi jeg er lagd slik.
Gjest Tirkes Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Jeg aner ikke hva du har røyka, mann. Men send det gjerne videre hittover. Tanken har slått meg iblant også, og du setter fint ord på det. Jeg tror vi alle har opplevd "mye vil ha mer og fanden vil ha fler" på kroppen. At en lønning alltid tar slutt før ny utbetalingsdag, uansett hvor høy den er, at man drømmer om treroms når man har toroms, om rekkehus når man har treroms, om villa med hage når man har rekkehus og om litt større garasje, litt nyere bil. Det er sunt å ha mål å strekke seg etter, men det er pokker ikke sunt å aldri stoppe opp og kjenne seg fornøyd med det man har.
Tabris Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Det er sunt å ha mål å strekke seg etter, men det er pokker ikke sunt å aldri stoppe opp og kjenne seg fornøyd med det man har. Veldig sant. Det vil alltid finnes noen som har mer enn deg selv, så hvis man alltid sammenligner seg med andre som har mer, så vil man aldri bli fornøyd med det en har. Hvis man klarer å se hvor mye man faktisk har i forhold til så mange, mange andre, så kan man kanskje sette mer pris på nåtiden.
Kosemose Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Jeg syns det er synd at misunnelse er en så skamfull og "svartelistet" følelse. Misunnelse trenger ikke bare være negativt, den kan også være drivkraften som får oss til å stå på litt til, gjøre en ekstra innsats og jobbe for våre mål. En slags drivkraft som fører oss framover, istedenfor at vi skal ligge bakoverlent og spise druer mens vi klapper oss tilfreds på den litt for mette magen, mens vi gjesper fordi det ikke finnes noe mer å misunne eller jage etter. Så tenker jeg at alle menneskelige følelser har en misjon og kan være både til gavn og ugavn for oss, alt etter hvordan vi takler følelsen og om vi lar den få helt overhånd. Det gjelder jo også for mer "stuerene" følelser som kjærlighet. kan gå litt over stokk og stein med de følelsene også... God påske, Waco!
waco Skrevet 4. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2012 Sant sant. Jeg må kunne begjære en bil på gata uten og få dårlig samvittighet, med mindre jeg fullfører begjærelsen (hold på og skrive begjæringen, men det er jo når namsmannen tar fra deg bilen det!) ved og for eksempel stjele en bil, eller ta opp lån og kjøpe meg en bil på bekostning av andre. Men hvilken glede er det egentlig og gå rundt fantasere om alt det man ikke har da? Blir jeg ikke på sikt bare mer ulykkelig av en slik tankegang en og hele tiden forestille meg sultanen av brunei med tusen milliarder på konto og tusen konkubiner?
waco Skrevet 4. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2012 Veldig sant. Det vil alltid finnes noen som har mer enn deg selv, så hvis man alltid sammenligner seg med andre som har mer, så vil man aldri bli fornøyd med det en har. Hvis man klarer å se hvor mye man faktisk har i forhold til så mange, mange andre, så kan man kanskje sette mer pris på nåtiden. Det jeg forsøker er og sammeligne med meg selv da, - det synes jeg er den eneste rette sammenlignen, har jeg det bedre med meg selv og synes jeg oppfører meg bedre idag enn i forigårs er jeg stort sett fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 Hva med de som bare vil ha en grei og sikker bil som koster mer enn man har råd til fordi avgiftene er så jævla høye i dette landet? Jeg ønsker meg ikke en Tesla, jeg ønsker meg en bil som er nyere enn 10 år og har plass til hele familien uten at jeg må betale to netto-årslønner for den. Det er ikke misunnelse. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 Hva med de som bare vil ha en grei og sikker bil som koster mer enn man har råd til fordi avgiftene er så jævla høye i dette landet? Jeg ønsker meg ikke en Tesla, jeg ønsker meg en bil som er nyere enn 10 år og har plass til hele familien uten at jeg må betale to netto-årslønner for den. Det er ikke misunnelse. Innlegget ditt oser av den farlige misunnelsen som Waco snakker om. Ønsker du noe, så la det være gulroten for å jobbe mot det målet, enten en litt rimeligere bil eller litt høyere inntekt. Å sitte og være sur fordi man ikke får ting gratis hjelper neppe. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå