Gå til innhold

Cavalier King Charles Spaniel


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å anskaffe hund, og hittil så er den mest aktuelle rasen Cavalier King Charles Spaniel.

Er det noen på Kg som har erfaring med denne rasen og kan gi meg tips om positive og negative sider ved denne?

I tillegg ville jeg blitt glad om noen kjente til oppdrettere av denne rasen på Østlandet!

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dolphina

Hei Kverula!

Jeg har en Cavalier valp!

Utrolig koselig og flott hund. Anbefales virkelig!

Send meg en PM, så kan jeg svare på det du lurer på.

Vår er kjøpt på Østlandet, så kan få navn og slik hvis du vil!

Sjekk også ut denne siden:

http://www.home.no/cavaliernett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, anbefales :tommelsmil: Foreldrene mine har alltid hatt cavalierer, så jeg er oppvokst med de. Det jeg forbinder med cavalierer er at de er noen ordentlige "gladbikkjer"... Logrer og er glad i alle de møter, både barn og voksne, og klarer vel å sjarmere de fleste.

Rasen går vel for å være robust, selv om den ikke er så stor. Den klarer fint å være med på lange turer i skogen, men krever ikke dette hele tiden, som andre raser kanskje gjør.

Jeg synes det er en lærevillig rase, med positiv trening.

Det kan gjerne være en del pelsstell, og støvsuging, men det er helt overkommelig.

Du bør også være oppmerksom på problemer med ører og øyne, og holde det rent der.

Det er del sykdommer rasen er disponert for, så velg oppdretter med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var "fosterforeldre" til en hann i litt over ett år. Han var helt nydelig og visste det selv. Han var SÅ utrolig utspekulert. Gjorde masse ugang og trodde at han kunne komme unna med det ved å bare blunke litt uskyldig med dådyrøynene sine. Og det gjorde han ofte, men ikke med meg. Som dere skjønner var jeg ikke helt på god fot med denne hunden, men man kan ikke dømme alle over ett. De er jo nydelige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale rasen på det varmeste - det må være en av de mest elskelige hunderasene som finnes. Sporty' date=' vennlige og uredde - alldeles herlige [/quote']

Helt enig, de er noen helt skjønne hunder. Vi hadde en slik hund i 11 år, døde for et år siden :( Men sitter kun igjen med masse gode minner, det var en fantastisk hund. Hun var alltid glad, og vennlig mot alle. Kunne overlate henne til andre for en helg (om vi skulle bort ol), og hun fant seg alltid til rette.

Røyter nok en del, men helt overkommelig. Savner virkelig den hunden, og jeg vet at om jeg noengang skal ha hund igjen, så blir det den rasen.

Vi (mine foreldre) kjøpte den i nærheten av Jessheim tror jeg, oppdretteren var anerkjent med gode stamtavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt hund selv, så jeg snakker ikke av særlig mye erfaring.

Tenkte alikevel jeg skulle dele min lille (og negative) viten om denne rasen.

Familien til en venninde hadde denne hunderasen, ei tispe.

Søt og elskelig som valp, men ble surere og surere jo eldre den ble.

Begynte å knurre og bjeffe på unger, og bet folk helt uprovosert (meg inkludert).

Ble fortalt om en bekjent av en arbeidskollega som hadde denne hunden. Den ble etterhvert like humørsyk som den jeg beskrev over.

Sistnevnte familie tok bikkja med til hundepsykolog for å bli kvitt problemet.

Det viste seg at hundepsykologen hadde drevet avl på denne rasen, men kuttet den ut pga ustabilt gemytt.

Familien ble rådet til å avvlive dyret (hadde bitt flere ganger, uprovosert).

Jeg har som sagt aldri hatt hund selv, og dette var kanskje unntakene fra det generelle gemyttet av denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fra en oppdreter som har drevet noen år. Nye "oppdrettere" spretter frem i hver en by for tiden. Og dette går desverre utover kvaliteten på rasen.

Generelet sett så er dette en GLAD hund - man ser på avstand at det er en cavalier på den store fine halen som logrer uavbrutt. :ler:

De skal ikke være enmannshunder. De er glade for kos og oppmerksomhet - samme hvem de får det fre. Vakt hunder er de ikke *ler*- De ser på alle fremmede som potensielle klappekandidater.

Dette er en myk rase, de er veldig tilpassnigsdyktige, de elsker å gå tur - men de krever ikke like mye hverdag. De er sporty og livlige. Søte og sjarmerende.

De blir hva man gjør de til. Ikke mer eller mindre gneldrete enn andre raser. De er lette å lære opp - men ta det med det gode.

De røyter en del, og trenger pelsstell. Pass på ører. Pass også på hjerte - de er desverre mye plaget med bilyd på hjertet (hjertefeil). her har oppdretteren og hans avl mye å si.

Rasen smelter de aller fleste hjerter, og det er jo ikke vanskelig å forstå heller da når de ser på deg med de herlige dådyrøya og nusselige "Lady" uttrykk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Jeg angrer hvertfall ikke på valget!

De, hvertfall ikke min, er som slike andre små gneldrebikkjer!

Kan telle på en hånd hvor mange ganger han har bjeffet og da er det pga en pipeleke!

Har også satt den bort over natta og slik til andre, går strålende det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill, folkens!

Høres ut som om dette er en sånn hund som jeg er ute etter!

Ønsker meg en hund som er glad, selvstendig, kosete og glad i turer, og Cavalieren ser ut til å tilfredsstille disse kravene med glans! :D

Skriv gjerne flere innlegg og kom med linker til aktuelle oppdrettere hvis dere har! Alt mottas med takk!

Hvor mye må vi forresten regne med å betale for en Cavalier-valp?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Hei igjen Kverula!

Svarer på PM din når jeg kommer hjem.

Var så mye så rekker ikke nå.

Vi betale 7500,- for vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...