Måndagsbarn Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Jeg har selv jobbet i serviceyrket i mange år tidligere, både på restaurant/cafe, i matbutikk og på bensinstasjon. Likevel reagerer jeg på at en del (ikke alle) som jobber i bar, restaurant og café mener de fortjener tips. Jeg tjente ikke noe mer på bensinstasjon enn jeg gjorde i restaurant, og ikke var det noe mindre hektisk, så jeg lurer på hva begrunnelsen er for at disse får tips per idag? Jeg fikk aldri tips i noen av de andre servicejobbene mine, tvert imot mente folk ofte at det var dyrt - også i matbutikk, ville ha ting gratis o.l. Så, hva mener dere andre, er tips en form for "tigging"? Mange steder har de store boller/kopper stående med "tips" påskrevet. Pleier du å tipse? Mener du det er andre som fortjener tips mer, eller som aldri burde hatt det?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Jeg liker ikke å spise der det er stivpyntede servitører. Skal jeg måtte gi ekstra penger for at de bare gjør det som er jobben deres i utgangspunktet? Jeg føler meg gnien hvis jeg ikke gir noe ekstra til dem og det liker jeg ikke. Liker å bestille, betale, spise og gå, uten noe fancy tull med det. 11
Gjest Armule Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 (endret) Når jeg tipser er det pga. maten, ikke servitøren. Men selvfølgelig, er servitøren rævva tipser jeg ikke. Tipsen går forøvrig ikke kun til servitørene som regel. På slutten av dagen telles tipsen opp, og deles mellom de som var på jobb den dagen - både servitører, kokker, ++ Endret 4. april 2012 av Cervix 2
Måndagsbarn Skrevet 4. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2012 Når jeg tipser er det pga. maten, ikke servitøren. Men selvfølgelig, er servitøren rævva tipser jeg ikke. Tipsen går forøvrig ikke kun til servitørene som regel. På slutten av dagen telles tipsen opp, og deles mellom de som var på jobb den dagen - både servitører, kokker, ++ Men bortsett fra kanskje oppvaskhjelpen, er det egentlig noen av de som jobber på restaurant som trenger tips? Jeg vet lite om f.eks kokkelønn per idag, men vet at servitører lever helt greit på lik linje som de andre serviceyrkene jeg kjenner til. 2
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 I Norge tipser jeg bare dersom jeg får spesielt god service. Har jobbet som servitør også, og det virker som det er regelen de fleste følger. Men jeg har også opplevd å få tips i andre serviceyrker jeg har hatt, når jeg har gitt kunden service utover minimumskravet. Timelønna er såpass høy i Norge at ingen må ha tips for å overleve, så det bør behandles som en bonus. 2
Gjest Mahareth Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 Jeg tipser ikke. Det handler aldri om hvorvidt servitøren gjør en god jobb eller om maten er god eller ikke, men om at jeg ikke ser noen grunn til at jeg skal lønne servitøren ekstra. Gjør servitøren en god jobb, så kommer jeg gjerne tilbake til stedet igjen. Gjør h*n ikke en god jobb, så kommer jeg nok ikke tilbake. Sånn er det i de fleste andre serviceyrker, og da skjønner jeg ikke hvorfor serveringsbransjen skal være spesiell. Hvis servitører og kokker har så dårlig betalt som mange sier de har, så får de faktisk gjøre det andre yrker har gjort: Organisere seg og kjempe litt for egne rettigheter. 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Jeg har jobbet som servitør, som pleieassistent og som butikkmedarbeider, og jeg fikk omtrent samme lønn på alle arbeidsplassene. derfor blir jeg irritert når servitører påstår at de må få tips, det er jo ikke sant, det gjelder ikke for servitører i Norge. Og noen er så frekke at de forventer å få tips. Jeg drar ikke på resturant for å chatte med servitørene. Jeg drar på resturant for å spise. Jeg betaler for maten og servitøren blir betalt for å servere og for å svare på spørsmål om matrettene. Servitørens jobb er å smile og være høftlig, dette er ikke noe jeg skal betale ekstra for, da dette er et serviceyrke og man forventer å få service. 19
otilie Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 det er nok noe som ligger igjen fra før i tiden.... det med tips. tviler på at en servitør bare plutselig en dag fant ut at bare servitører skal få tips.. men jeg vet ikke hvorfor.... Vi har tipsbøtter ute på baren der jeg jobber, men vi tvinger ingen...
kaprifolen Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 Tipser i utgangspunktet ikke i Norge, nettopp fordi jeg også mener at det skulle bare mangle at folk gjør jobben sin på best mulig måte. Unntaket er de sjeldne gangene man kommer på steder med godt over snittet atmosfære, mat og service, til lavere pris enn forventet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Tipsbøtter er jo helt ok synes jeg, så folk kan kvitte seg med småmynt. Men ingen norske servitører bør forvente noe som helst.
Anglofil Skrevet 4. april 2012 #12 Skrevet 4. april 2012 Nei, jeg synes ikke man kan forvente tips. Jeg gir generelt kun tips hvis jeg synes servicen er kjempebra. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Tipser fordi jeg synes det er pinlig å ikke gjøre det, men jeg synes det er en uting. 3
Gjest Survival Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Nei. Jeg mener at når man jobber i et SERVICE-yrke, bør man yte den servicen man selv hadde ønsket å få uten å kreve ekstra penger for det. 2
Tabris Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Jeg tipser hvis jeg føler jeg får service og mat som er mer enn jeg kan forvente. Det er også slik jeg ser på tips (i Norge). Jeg forventer god mat og god service, det er hva de får lønn for. Men yter de mer enn jeg forventer, så ser jeg ikke problem med å tipse. Tipsen går også til kokken. Min bror er kokk, og der samler de all tips i en krukke som de fordeler jevnt på servitører og kokker èn gang i måneden. Det blir som en bonus for ekstra god innsats, noe man jo også får i andre yrker. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Jeg kan godt tipse pga servitøren. Har en gang opplevd en fantastisk en. Dessverre så tipset jeg ikke. Tankeløst av meg samt at all drikke ble kjøpt og betalt ved disk.
Gjest Vodka Skrevet 4. april 2012 #17 Skrevet 4. april 2012 Jeg synes egentlig ikke det, nei.. Ikke i Norge. Er jo mange lignende yrker hvor man ikke får tips for å gjøre lignende arbeid, så hvorfor skal servitører få tips men ikke andre med like kjipe service-jobber? 1
Gjest Tirkes Skrevet 4. april 2012 #18 Skrevet 4. april 2012 (endret) Jeg tipser om jeg føler for det, har råd til det der og da, og føler at noen har strukket seg en ekstra centimeter i serviceyrket sitt. Tipser ikke bare servitører, tipser gjerne taxisjåfører også. Det er de eneste serviceyrkene der jeg føler det kan falle seg naturlig å tipse. Jeg har tipset frisøren et par ganger når jeg har betalt kontant og sagt "behold resten" og vinket og dratt min kos. Det er kanskje en uting, men jeg vet at tipsen hos enkelte går rett i lomma og iblant synes jeg at folk fortjener det. Om en taxisjåfør kjører meg trygt fra A til B og er koselig, så er det vel og trivelig og jeg betaler det turen koster og ikkeno ekstra. Men en taxisjåfør var veldig bekymret for meg (røde øyne og sløv) når jeg var febersyk og kjørte omvei til døgnåpent apotek og stoppet taxameteret når jeg var inne der, og deretter kjørte meg hjem. Ekstra omtanke, ekstra service og ekstra hyggelig. Da får han glatt en femtilapp ekstra av meg. Bare som et eksempel. Tipser når jeg er ute og spiser om vi får litt mer service enn jeg forventet. Sist var på Peppes når servitøren omtrent påtok seg å underholde ungene rundt bordet og sendte med oss en hel haug ballonger og gjorde mye mer enn å holde bordet reint og servere oss med mat og drikke som vi hadde bestilt. Jeg jobbet selv på kafé og som barista i en periode - og jeg kan med trygghet si at jeg aldri forventet tips - men det var koselig når det skjedde. Det eneste jeg forventet og håpte skulle skje, var at kundene skulle oppføre seg mot meg med en dose folkeskikk. Tips var uventet og kjærkommen bonus. Endret 4. april 2012 av Tirkes 4
Kosemose Skrevet 4. april 2012 #19 Skrevet 4. april 2012 Jeg er enig i at tipsing er unødvendig i norge. Likevel så ender jeg ofte opp med å tipse, og med å føle at jeg tipser feil, fordi jeg føler at det ligger en forventning om tips, og at det blir surt hvis ikke, og at de jeg er ute med syns jeg er gnien hvis jeg ikke tipser. Har forøvrig et favorittsted der jeg mer enn gjerne tipser fordi maten er god og billig og jeg liker servitøren. Men ellers tipser jeg av plikt og ikke fordi jeg har det minste lyst. 1
Gjest Bobler Skrevet 4. april 2012 #20 Skrevet 4. april 2012 Tipser egentlig ikke i Norge. Men en sjelden gang, hvis servicen og maten er upåklagelig så kan jeg tipse litt. Gubben derimot, han tror vi er på Kypros hver gang vi spiser ute. Kaster penger rundt seg som om han er millionær. Idioten 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå