Gå til innhold

Din mening!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner noen som adopterte en hund fra FOD. Eller, de kom bare for å se og hadde ingen planer om å få med seg en bikkje hjem, hvertfall ikke rasen de fikk, men FOD dytta bikkja på dem og nå eier de en skikkelig ustabil og usikker hund som går på angrep på omtrent alle nye folk som kommer inn i huset dems.

Dette er den eneste erfaringen jeg har fra FOD, men det har gjort så jeg er litt tvilsom.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eline4
Skrevet

Hvor skal jeg begynne??

To kamerater av meg fikk ikke hund derfra. Han ene kom til FOD iført grønne jaktbukser og flanellskjorte. Han er en real hestekar og bor langt vekk fra trafikk og ståk og hadde digre områder hvor hunden kunne løpe ute sammen med hestene osv. Men nei han fikk ikke komme inn døra en gang... jeg var med. De sa bare "Du får ikke hund av oss" før han fikk sagt noe som helst...ene og alene basert på antrekket. En annen kom helt frem til intervjuet men da han sa han ville at hunden skulle gå litt med kløv, siden han her var en ekte friluftsmann, så fikk han beskjed om at nei han fikk ingen hund. Hunder skulle nemlig ikke jobbe :gjeiper:

Jeg fikk hund derfra. En veldig syk hund på sinnet. Det var bare en lang og tragisk sak. FOD svikta helt men jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke hadde lov å avlive denne da jeg ba om hjelp. Hunden hadde det ikke bra, så den fikk slippe okke som (etter mange tusen kroner på hundespykologer, trenere og alt mulig jeg kunne oppdrive for å få hjelp).

En annen hårreisende sak. Og i følge FOD en gladsak. Det var en eldre og veldig redd hund, som løp løs i Vestfold. Ingen hadde klart å fange denne da denne var ekstremt sky. Så viltnemda fikk til slutt fellingstillatelse på denne hunden. Men i siste liten klarte FOD å fange denne og tok den med seg til gården. Jeg så denne hunden flere ganger og det var bare så vondt og se denne der. Han var så redd :tristbla: og han misstrivdes så enormt med å være fanget i en hundegård med mange hunder og mennesker rundt seg. Og de kalte dette en gla'sak??

Men jeg kjenner flere flotte hunder, som lever livets glade dager som kommer fra FOD. Så det er heldigvis mange solskinnshistorier fra FOD.

Ja, forstår at de er fryktelig imot jakt ihvertfall! Men KLØV? :skratte: Det har da vel ingen hund vondt av, heller tvert imot!

Og jeg er dyrevenn, uten tvil... Men enkelte burde rett og slett bare få slippe... Jeg vil ikke kalle det solskinnshistorie, utrygge hunder kan være farlige for både seg selv og andre.. Huff!

Men noen lykkelige historier burde et jo være ja :) Bare synd det er så mange som har dårlig erfaring..

Denne Shira saken har og gjort meg fryktelig skeptisk! Jeg vil nødig ende med noen andres hund liksom...

Skrevet (endret)
På 4/4/2012 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Når man er fosterhjem skal man vel bare ha katten inne? Sånn opererer iallfall FOD Trondheim.

Mulig hun jeg snakket med var ny eller lignende, men sånn var nå det :)

Endret av ninuska_
Gjest Eline4
Skrevet

FOD-gården i Oslo får ikke statlig støtte, nei?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, forstår at de er fryktelig imot jakt ihvertfall! Men KLØV? :skratte: Det har da vel ingen hund vondt av, heller tvert imot!

Hvorfor er du i mot jaktbikkjer?

Noen bikkjer er jo alet med tanke på jakt. De har det i seg.

Gjest Eline4
Skrevet

Hvorfor er du i mot jaktbikkjer?

Noen bikkjer er jo alet med tanke på jakt. De har det i seg.

Det var kanskje feil formulert, jeg er ikke imot jakt, min eldre søster har drevet med avl av Jämthund og Finsk Støver lenge. Men det er noen som er imot det, og sånn er det bare. Det er mer forståelig å være imot jakt, enn å være imot å bruke hunden til litt kløv var det vel egentlig som skulle frem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det var FOD Trondheim jeg snakker med. Mulig hun jeg snakket med var ny eller lignende, men sånn var nå det :)

Rare greier. Jeg foreslår at du ringer eller mailer på nytt hvis du fortsatt er interessert! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring av FOD er at de gjør så godt de kan med de begrensete ressursene de har. De får ingen offentlig støtte og er helt avhengige av private både når det gjelder donasjoner og arbeidskraft.

En god del av dyrene som havner hos FOD er svært nervøse grunnet dårlig dyrehold fra tidligere eier. Man vet sjelden bakgrunnen til dyrene man får inn, og det brukes mye tid på å få dyr trygge nok på mennesker til at de ikke er konstant redde hele tiden.

Jeg har selv ikke adoptert dyr fra FOD, grunnet allergier, men jeg kjenner da folk som bor i sentrum av Oslo som har adoptert både hunder og innekatter. For øvrig skrives det ikke overtakelseskontrakt med potensiell ny eier før dyret har vært hos potensiell ny eier en god stund. Vi snakker da fra et par uker til et par måneder. Og en god del dyr leveres også tilbake fordi det ikke fungerer. Noen av dyrene blir med stor sannsynlighet boende på FOD-gården resten av livet sitt, siden de har så store tilknytningsproblemer og/eller adferdsproblemer grunnet fortiden sin. Men takket være de som jobber der frivillig og alle som kommer innom for å aktivisere på Kattehuset eller gå tur med hundene, så er det slett ikke den verste sjebnen et dyr kan få.

Så min erfaring, både som frivillig hundelufter og via venner som har adoptert derfra, er udelt positiv.

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobbet frivillig på FOD i helgene når jeg var yngre, det var masse herlige hunder der. Det var også da en god del urimelige krav til nye eiere og det ser ut til at fremdeles gjelder. Jeg tror de muligens har sett seg litt blinde på hva som er det beste for hunden, all den støyen som er der tror jeg i lengden er utrolig stressende for hundene. Før vi fikk vår egen hund tenkte sambo og jeg at vi skulle melde oss frivillig til å gå litt turer i helgene, men når jeg kom opp dit så ble jeg bare trist av å se noen av de nervevrakene som var der. Møtte på en hund som krøøøøp langs bakken.

De ville hatt mye igjen for at det ble foretatt adtferdsanalyser før omplassering slik Charlotte i Trondheim gjør. Har dessverre hørt flere historier om såkalte stabile hunder som viser seg å være nervevrak. Ikke noe hyggelig, hverken for eiere eller hund.

Det går jo Ann å høre om du kan ha hunden i helgehjem noen uker for å føle på kjemi og adtferd da sikrer du deg litt. Om de ikke tillater dette så hadde jeg holdt meg unna. Synes det er skikkelig trist å tenke på alle de flotte hundene som sikkert er der som ikke vil få nye hjem pga dårlig styring.

• Liker 3
Skrevet

Mitt inntrykk av FOD (Oslo ihvertfall) er at de er mye flinkere med kattene enn med hundene.

Har hørt en gang at de river i stykker eventuelle papirer de får med om de får inn hunder som må omplasseres av andre grunner enn at de er funnet gatelangs/reddet fra fæle kår. :O

Men i forhold til kattene de tar inn og omplasserer, ser det ut som de har bedre innsikt, bortsett fra at de har en tendens til å prøve å omplassere enkelte katter som ville hatt bedre av å bli avlivet. Ikke alle katter kan "reddes" fra avliving, men det er den gjennomgående policy'en de ser ut til å følge. For hunder også for den del, med tanke på alle de frustrerte og nervøse hundene andre i denne tråden har nevnt.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg jobbet frivillig på FOD i helgene når jeg var yngre, det var masse herlige hunder der. Det var også da en god del urimelige krav til nye eiere og det ser ut til at fremdeles gjelder. Jeg tror de muligens har sett seg litt blinde på hva som er det beste for hunden, all den støyen som er der tror jeg i lengden er utrolig stressende for hundene. Før vi fikk vår egen hund tenkte sambo og jeg at vi skulle melde oss frivillig til å gå litt turer i helgene, men når jeg kom opp dit så ble jeg bare trist av å se noen av de nervevrakene som var der. Møtte på en hund som krøøøøp langs bakken.

De ville hatt mye igjen for at det ble foretatt adtferdsanalyser før omplassering slik Charlotte i Trondheim gjør. Har dessverre hørt flere historier om såkalte stabile hunder som viser seg å være nervevrak. Ikke noe hyggelig, hverken for eiere eller hund.

Det går jo Ann å høre om du kan ha hunden i helgehjem noen uker for å føle på kjemi og adtferd da sikrer du deg litt. Om de ikke tillater dette så hadde jeg holdt meg unna. Synes det er skikkelig trist å tenke på alle de flotte hundene som sikkert er der som ikke vil få nye hjem pga dårlig styring.

Amen!

Det er samme inntrykk jeg og sitter igjen med. Jeg ser og vet om mange velfungerende hunder fra FOD. Men jeg ser også de tilfellene der ting ikke henger på greip. Jeg har vært "nabo" til FOD i over 20 år, så har sett en del.

• Liker 1
Skrevet

Tanten min har en fantastiks hund fra FOD, han er nok verdens snilleste og vil bare kose. Har aldri vært noen problemer med han. Nå har han fylt 10 år og begynner selvfølgelig å merke at alderen tynger og litt småsykdommer dukker opp. Men ingenting FOD er skyld i! Hun hadde kun leilighet i Oslo, men det var ikke et problem. Nå har hun hytte hvor hun bor halve året og der får hundene løpt og kost seg masse.

Mamma og pappa skaffet seg også hund fra FOD etter solskinnshistorien til tante og mye mas fra meg. Kjempe hærlig hund, men har lært i tidligere hjem å bjeffe når det ringer på eller kommer biler. Det er absolutt det eneste negative med den hunden, noe vi var klar over før vi sa ja. Denne hunden begynner også å vise tegn alderdom, men en helt fantastisk hund med mye godt inni seg. Er ikke noe nervevrak.

Selv har jeg en hund som er omplassert gjennom kjente, her kan vi begynne å snakke misshandla hund og nervevrak... Jeg så at hunden ikke hadde det godt og har tatt meg av hun med hele mitt hjerte. Hun leker godt med alle de andre hundene i familien og har blitt veldig tøff av seg etter mye jobbing fra min side. Har noen sykdommer som en 3 år gammel hund ikke burde ha og sluker maten sin pga tidligere boforhold. Skjelver en del og liker ikke å være alene i det hele tatt. Hun bjeffer aldri da!

FOD hunder er ikke bare dritt og "privat" omplassering er ikke bare solskinnshistorier..

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk min gjennom FOD, og hun var en fantastisk hund. Men nå var jeg så heldig at jeg fikk henne som valp i leveringsklar alder (de hadde fått inn ei tispe med åtte valper). Det eneste jeg reagerte på var at de aldri kom på uanmeldt besøk senere for å sjekke opp, noe det sto i kontrakten at de kunne gjøre.

Skrevet

Tanten min har en fantastiks hund fra FOD, han er nok verdens snilleste og vil bare kose. Har aldri vært noen problemer med han. Nå har han fylt 10 år og begynner selvfølgelig å merke at alderen tynger og litt småsykdommer dukker opp. Men ingenting FOD er skyld i! Hun hadde kun leilighet i Oslo, men det var ikke et problem. Nå har hun hytte hvor hun bor halve året og der får hundene løpt og kost seg masse.

Mamma og pappa skaffet seg også hund fra FOD etter solskinnshistorien til tante og mye mas fra meg. Kjempe hærlig hund, men har lært i tidligere hjem å bjeffe når det ringer på eller kommer biler. Det er absolutt det eneste negative med den hunden, noe vi var klar over før vi sa ja. Denne hunden begynner også å vise tegn alderdom, men en helt fantastisk hund med mye godt inni seg. Er ikke noe nervevrak.

Selv har jeg en hund som er omplassert gjennom kjente, her kan vi begynne å snakke misshandla hund og nervevrak... Jeg så at hunden ikke hadde det godt og har tatt meg av hun med hele mitt hjerte. Hun leker godt med alle de andre hundene i familien og har blitt veldig tøff av seg etter mye jobbing fra min side. Har noen sykdommer som en 3 år gammel hund ikke burde ha og sluker maten sin pga tidligere boforhold. Skjelver en del og liker ikke å være alene i det hele tatt. Hun bjeffer aldri da!

FOD hunder er ikke bare dritt og "privat" omplassering er ikke bare solskinnshistorier..

Den store forskjellen her er at du tok til deg en hund du viste ville trenge en god del ekstra oppfølging. FOD taper på å omplassere hunder som er engstelige ut til familier som ikke er klar over denne egenskapen. Det helt i orden å omplassere en hund som krever mye jobb, men da skal det også opplyses om det. Som sagt så var i all hovedsak hundene på FOD flotte og stabile hunder, men jeg synes jeg så en trend mot at man skulle redde "alle".

Hundemiljøer er og blir spesielle, det vet nok alle som har drevet litt med hund, dessverre er ikke FOD et unntak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at folka som har hundene ikke behandler dem så veldig godt heller kan jo også være mye av årsak til at hundene forblir sinte. Det at de ikke kan stole på noen og ingen vil unne dem noe godt. Er sikkert ikke koselig å stå i bur så mye som de sikkert gjør og de får sikkert ikke kjempemye omsorg som de trenger?

Vi har prøvd å gi vår FOD-hund alt vi har av kjærlighet og omsorg, og ikke minst et liv uten å stå i bur en eneste gang. Så nei. Har ingenting med det å gjøre, men hundene er føkka fra starten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende at man kan lese på FOD's FB side, hvor mange hunder de faktisk omplasserer etter kun 1 døgn inne hos de. De kan umulig vite hvordan hunden er. De burde ha ett minimum av karantene og utredning før de omplasserer videre... Vil jo si siden de har en avtale om å ta imot hittehunder, også har ett samfunnsansvar, og plassere riktig hund til riktig familie.

Tror ikke alle hunder som kommer ditt, kommer fra vanskelige kår.. det har man også sett flere eksempler på. BLA en dobbermann de påsto var mishandlet- venninnen til tidligere eier kunne avkrefte dette. Og når man ser hvordan FOD tilhengerer svarer og hånterer Shira saken, blir man langt fra imponert over sakligheten og kunnskapen til de som jobber der, om det er frivillig eller betalt.

Men at det trengs ett slik sted som FOD, er det ingen tvil om, men de som styrer FOD i dag har bevist at de ikke er rette folk til rett sted!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lyst på en voksen hund etter hvert, og lurte på å bruke FOD, men jeg vet ikke helt etter å ha lest denne tråden.

Jeg har også hørt at de omplasserer hunder uten å opplyse om at hunden har bitt folk, er dette sant?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Spørsmål til modereringen tas i PM eller i egen tråd på Ris&Ros.

Lille-pus (mod)

Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Jeg har lyst på en voksen hund etter hvert, og lurte på å bruke FOD, men jeg vet ikke helt etter å ha lest denne tråden.

Jeg har også hørt at de omplasserer hunder uten å opplyse om at hunden har bitt folk, er dette sant?

FOD omplasserer hunder etter å ha hatt dem i 1-2 dager. Det er ganske skummelt, de kjenner ikke hundene og vet ikke hvordan de er utenom det tidligere eier har forklart. Og tidligere eier kan fint lyve..

Jeg ville ihvertfall fått meg hund et annet sted. Ikke bare pga shira-saken, men fordi FOD driver skittent. De eier hunden til den dør, de skal ha noe å si i du gjør, og du risikerer at hunden er totalt annerledes enn de forteller deg. Enten fordi de skjuler ting, eller fordi de har den der for kort. Eller begge deler..

Jeg vet også om flere tilfeller hvor FOD har løyet om hvor hunden kommer fra. "Denne hunden ble hentet hos en Narkoman, og den var utsultet og redd".. Nei, den hunden leverte venninnen min inn fordi hun måtte flytte til utlandet...

Jeg tror overhode ikke at de kan nok om en hund etter å ha hatt den på senteret i to dager, til å gi deg et komplett bilde av hvordan hunden er. Og det er veldig dumt for din og hundens del

Endret av Bobler
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har luftet hunder der et par ganger, og de har vært veldig fine, greie hunder som virker som de setter veldig pris på å få gå en lang tur.

Men; herregud så sure og lite imøtekommende de er der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...