Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Ja, nå har det seg sånn at jeg lurer veldig på hva deres mening og hvordan deres erfaringer med FOD er? Ikke bare deres egne heller, men hva god/vondt har du hørt om FOD? Det er så mange delte meninger, men de hjelper jo hunder som trenger hjem(?) Jeg har tenkt å muligens få skaffet meg en liten hjemløs hund, og har selvfølgelig øynene åpne og følger med på Dyrebeskyttelsen. Men FOD da, hvordan er det å få hund derifra?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 hadde holdt meg langt unna FOD. du kan jo f.eks ende opp med en stjålet hund. jfr. Shira-saken. Har null respekt for FOD desverre 2
Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 hadde holdt meg langt unna FOD. du kan jo f.eks ende opp med en stjålet hund. jfr. Shira-saken. Har null respekt for FOD desverre Ja, har fulgt nøye med på denne Shira-saken, og synes synd i eier. Men de hjemløse hundene som befinner seg der, trenger jo fremdeles et hjem! Jeg liker ikke tanken på å støtte foreningen sånn sett, men liker heller ikke tanken på at ledelsens dumhet skal gå ut over uskyldige dyr. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 De jeg vet om (to familier) som har skaffet seg hund gjennom FOD, har fått noen skikkelige nervevrak av noen hunder, som dessverre, tross mye iherdig jobbing (inkl hundepsykolog!), aldri ble bedre. I følge FOD var dette hunder som "bare trengte litt ekstra kos og pleie, så ville de bli fine familiehunder". Så stiller meg litt tvilende til ekspertisen til enkelte som holder på i FOD. Et annet eksempel er en venninne av meg som ville skaffe seg katt. Da var beskjeden at dersom hun ønsket en kattunge, så måtte hun ta to, for det var viktig for en katt å ha selskap. Alternativt kunne hun få en eldre katt hvis hun bare ville ha en (og da var det plutselig ikke så nøye med selskapet allikevel......). Javel liksom??? Nei, ville holdt meg langt unna FOD, selv om de sikkert gjør en strålende jobb og tar vare på alle dyr de finner. Skulle jeg gitt en hund et nytt hjem som voksen, ville jeg sjekket finn.no eller dyrenett.no, for da har du i allefall muligheten til å snakke med eier og få vite mye om hunden og dens bakgrunn. 3
CathFoto Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Jeg synes FOD gjør en veldig bra jobb, men som alle andre organisasjoner har de feil. Ingen personlig erfaring med de annet enn at jeg tatoverte meg rett før jul og pengene gikk til Kattehuset. Men ei venninne av meg prøvde å adoptere en voksen katt hos de, og fikk nei fordi de ikke adopterte til folk i Oslo sentrum fordi de må ha uteplass. Det er i og for seg greit det synes jeg, men endel av kattene de har har tilbragt hele livet sitt som innekatt og da er det vel bedre at de får et bra hjem hvor de fortsetter å være inne enn at de må tilbringe livet sitt på Kattehuset? Annerledes med katter som har levd ute selvfølgelig. Når det er sagt synes jeg det er imponerende at de hjelper så mange hunder og katter hvert år, og det uten offentlig støtte. Mange av dyrene har en forferdelig fortid, så det er bra de får en ny sjanse. Og derfor må man vel ofte også regne med litt ekstra jobb, spesielt i starten...er vel en grunn til at man har hundene på prøve en stund før man skriver kontrakt. Så tiltross for enkelte feil så synes jeg de gjør en viktig og god jobb, og lurer litt på hva som hadde skjedd om vi ikke hadde hatt de. 4
Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Har hørt at det ikke er fullt så mye kompetanse med hunder som det skulle vært der ja.. Men jeg synes det er så utrolig trist, at menneskers dumme handlinger nok en gang skal falle på stakkars, uskyldige dyr! Kan jo virke som at man må være rustet for å få en "problemhund" i hus om man adopterer der i fra.. Synes det kan virke som at de har ekstreme krav til personer som vil adoptere dyr der, da! Og det er jo vel, i og for seg, bare bra. Men alt med måte! Vil gjerne høre flere meninger, erfaringer, og tilbakemeldinger! 1
Gjest Rastl0s Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 Samme hvor problematisk hunden har hatt det så fortjener de en nye sjanse synes jeg. Stakkars dyr. Hadde ikke hatt noe mot å ta imot en sånn hund om jeg hadde sjansen jeg. Sår kan leges! 2
pinar Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Jeg fikk ikke katt av de fordi jeg bodde "feil" til. I Oslo altså. Jeg syns jo det var litt dumt når de har så alt for mange katter der, og folk ikke akkurat står i kø for å adoptere. Det fungerer veldig fint med utekatt her jeg bor. 2
Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Jeg fikk ikke katt av de fordi jeg bodde "feil" til. I Oslo altså. Jeg syns jo det var litt dumt når de har så alt for mange katter der, og folk ikke akkurat står i kø for å adoptere. Det fungerer veldig fint med utekatt her jeg bor. Jeg synes og det er meget dumt å ha såppas høye krav. Pusene og hundene går nok glipp av mange fine hjem pga dette... Jeg vil nesten tørre å påstå at de ikke tenker så veldig mye, ihvertfall ikke logisk, på disse dyrene. Hadde hatt det mye bedre i et hjem hvor de ble forgudet av sine nye eiere, enn på en kennel stuet sammen med flere titalls andre
pinar Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Jeg synes og det er meget dumt å ha såppas høye krav. Pusene og hundene går nok glipp av mange fine hjem pga dette... Jeg vil nesten tørre å påstå at de ikke tenker så veldig mye, ihvertfall ikke logisk, på disse dyrene. Hadde hatt det mye bedre i et hjem hvor de ble forgudet av sine nye eiere, enn på en kennel stuet sammen med flere titalls andre Ja og i tilegg er det ikke garantert at det ikke finnes en trafikert vei i nærheten av steder de mener er bra nok, eller at folk ikke flytter. Jeg skjønner at det stilles krav, men som du sier går de nok glipp av mnage bra hjem ja. 1
Gjest Eline4 Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Ja og i tilegg er det ikke garantert at det ikke finnes en trafikert vei i nærheten av steder de mener er bra nok, eller at folk ikke flytter. Jeg skjønner at det stilles krav, men som du sier går de nok glipp av mnage bra hjem ja. Ja, de kan jo ikke ha en kontrakt hvor det står "om du har planer om å flytte, må vi godkjenne området først!".. Synd dette synes jeg, er jo en super organisasjon i seg selv, men tror de taper mye på å ikke tenkte lengre enn sin egen nese desverre.. Og dette kan vel ikke gå ut over noen andre enn disse stakkars dyrene.. Huff, triste skjebner.. 1
ninuska_ Skrevet 4. april 2012 #12 Skrevet 4. april 2012 Jeg syns de gjør en god jobb, men de har sine feil. Jeg tenkt å være fosterhjem for en pus, for jeg tenkte det var bedre at de var i et hjem enn på brakka, men da fikk jeg vite at jeg ikke kunne være det siden jeg bodde i byen. Ja, det er nærme sentrum, men det er det nærmeste man kommer landet i byen. Har masse grønt rundt huset, så langt øyet kan se. For å nå veien må man gå et stykke. Det er perfekte utemuligheter for katter - og det er sikkert 6-7 stykker her som tusler fornøyd rundt. Men men.. 2
Shinigami Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Husker jeg ringte dit da jeg skulle skaffe meg en hund. Skulle bare spørre litt. Ble møtt på telefonen av en sur kjerring med en ubehagelig tone og hun stilte ubehagelige spørsmål i den samme sure tonen. Ble veldig fnysete da jeg sa jeg bodde i leilighet i Oslo. Var bare negativ og ubehagelig mot meg fra første sekund. Nei. Fant meg heller en hund på finn.no. Mye hyggeligere. Fant en nydelig hund som er veldig glad og fornøyd <3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Jeg har hund fra FOD. Et forferdelig nervevrak som har vært hos oss i fem år. Blir aldri bedre. Vi har dessverre ingen glede av denne hunden, men hun skal få leve ut livet sitt hos oss. Anbefales absolutt ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Jeg vet ingenting om hund fra FOD, men jeg har erfaring med FOD Trondheim og katter. Jeg har vært fosterhjem for to katter som begge er i nye hjem nå. FOD har overfor meg vært intet annet enn supre! Da jeg ikke fikk gitt ormekurtablett til den ene katten min kom det en og ga tabletten for meg. De har lært meg mange triks for alle mulige situasjoner, og de gir et hav av informasjon, og er alltid bare en telefon eller sms unna dersom jeg lurer på noe. De har valgt ut familier til de to kattene jeg har hatt med omhu, og virkelig undersøkt at de som sakl adoptere er en match med de som skal adopteres. En nervøs katt passer ikke så godt i et trafikkert område, og en vill og leken katt passer ikke så godt i en leilighet. I tillegg kan det være vanskelig å vite hvordan katten faktisk er når den er i Kattehuset, og det tryggeste da vil stort sett være å adoptere den bort til voksne som har hus utenfor byen. Dyrebeskyttelsen i Trondheim er også svært strenge på å adoptere bort katter som blir innekatter, eller som har skumle utemuligheter, og jeg skjønner det godt. De venter heller litt lengre på den perfekte familien med perfekt beliggenhet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Jeg syns de gjør en god jobb, men de har sine feil. Jeg tenkt å være fosterhjem for en pus, for jeg tenkte det var bedre at de var i et hjem enn på brakka, men da fikk jeg vite at jeg ikke kunne være det siden jeg bodde i byen. Ja, det er nærme sentrum, men det er det nærmeste man kommer landet i byen. Har masse grønt rundt huset, så langt øyet kan se. For å nå veien må man gå et stykke. Det er perfekte utemuligheter for katter - og det er sikkert 6-7 stykker her som tusler fornøyd rundt. Men men.. Når man er fosterhjem skal man vel bare ha katten inne? Sånn opererer iallfall FOD Trondheim.
Gjest Eline4 Skrevet 4. april 2012 #17 Skrevet 4. april 2012 Hm, jeg hører hva dere alle sier.. FOD-Trondheim har jeg også hørt mye godt om, bare i Oslo jeg hører at de fleste hundene som blir omplassert er nervevrak slik som AB skriver.. Dette er jo fryktelig synd! Jeg har også hørt at mange som har ringt dit har fått en sur tone tilbake, uansett hvordan de bor osv! Og dette mener jeg er for dårlig! Når man skal drive med omplassering av dyr, så burde man brenne for det!
Gjest Rastl0s Skrevet 4. april 2012 #18 Skrevet 4. april 2012 Det at folka som har hundene ikke behandler dem så veldig godt heller kan jo også være mye av årsak til at hundene forblir sinte. Det at de ikke kan stole på noen og ingen vil unne dem noe godt. Er sikkert ikke koselig å stå i bur så mye som de sikkert gjør og de får sikkert ikke kjempemye omsorg som de trenger?
Gjest Eline4 Skrevet 4. april 2012 #19 Skrevet 4. april 2012 Det at folka som har hundene ikke behandler dem så veldig godt heller kan jo også være mye av årsak til at hundene forblir sinte. Det at de ikke kan stole på noen og ingen vil unne dem noe godt. Er sikkert ikke koselig å stå i bur så mye som de sikkert gjør og de får sikkert ikke kjempemye omsorg som de trenger? Jeg tror og at det har mye med saken å gjøre... De skulle vært satt ut i fosterhjem så kjapt så mulig, for da blir de vandt til folk og å være i hjem, ikke bare til å stå stuet bort i bur store deler av dagen.. Huff, jeg skulle gjerne drevet FOD, kjenner jeg! Hadde jeg bare blitt millionær hadde jeg ikke nølt Håper at hundene og kattene i det minste kommer til gode hjem, after FOD liksom! 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2012 #20 Skrevet 4. april 2012 Hvor skal jeg begynne?? To kamerater av meg fikk ikke hund derfra. Han ene kom til FOD iført grønne jaktbukser og flanellskjorte. Han er en real hestekar og bor langt vekk fra trafikk og ståk og hadde digre områder hvor hunden kunne løpe ute sammen med hestene osv. Men nei han fikk ikke komme inn døra en gang... jeg var med. De sa bare "Du får ikke hund av oss" før han fikk sagt noe som helst...ene og alene basert på antrekket. En annen kom helt frem til intervjuet men da han sa han ville at hunden skulle gå litt med kløv, siden han her var en ekte friluftsmann, så fikk han beskjed om at nei han fikk ingen hund. Hunder skulle nemlig ikke jobbe :gjeiper: Jeg fikk hund derfra. En veldig syk hund på sinnet. Det var bare en lang og tragisk sak. FOD svikta helt men jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke hadde lov å avlive denne da jeg ba om hjelp. Hunden hadde det ikke bra, så den fikk slippe okke som (etter mange tusen kroner på hundespykologer, trenere og alt mulig jeg kunne oppdrive for å få hjelp). En annen hårreisende sak. Og i følge FOD en gladsak. Det var en eldre og veldig redd hund, som løp løs i Vestfold. Ingen hadde klart å fange denne da denne var ekstremt sky. Så viltnemda fikk til slutt fellingstillatelse på denne hunden. Men i siste liten klarte FOD å fange denne og tok den med seg til gården. Jeg så denne hunden flere ganger og det var bare så vondt og se denne der. Han var så redd og han misstrivdes så enormt med å være fanget i en hundegård med mange hunder og mennesker rundt seg. Og de kalte dette en gla'sak?? Men jeg kjenner flere flotte hunder, som lever livets glade dager som kommer fra FOD. Så det er heldigvis mange solskinnshistorier fra FOD. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå