Gå til innhold

Spørsmål om P-piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har vurdert om jeg skal starte på p-piller, og jeg har da noen spørsmål til dere som har litt erfaring fra før av :)

1. Man trenger ikke å bruke kondom når man går på p-piller, right? Altså, hvis man er i et fast forhold... Vil jo så klart unngå kjønnssykdommer!

2. Når er man sikker, fra hvilken dag, og hvordan fungerer dette med sikkerheten?

3. Har du noe merke å anbefale, og hvorfor?

4. Har du opplevd noen ulemper/fått bivirkninger av p-piller? Fortell!

Og evt. annet du kommer på som du mener du kan tilføye...

På forhånd: Takk for hjelpen! Og vææær så snill, kjære folk, ikke frekke kommentarer.... dette her er bare spørsmål jeg trenger svar på....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1.Du trenger ikke bruke kondom i tilegg

2.husker ikke !

3.har gått på flere,vil ikke anbefale noen spesielle

4.JA!!! nedsatt sexlyst, ble ikke våt,la på meg flere kilo,ble halvsuicidal en gang i måneden.De fleste av vennene mine som har brukt p-piller opplevde nedsatt sexlyst..

Gjest cool_water
Skrevet

1. Ingen kondom

2. Jeg bruker Mercilon, og var sikker etter en uke, startet med Mercilon på 2.mensdag tror jeg det var. Om man startet på 1.mensdag så mener jeg at man var beskyttet fra dag 1.

3. Er veldig fornøyd med Mercilon så langt, gått på det i 4 mnd.

4. Har fått et par bivirkninger, økt sexlyst! :lur: Fikk også litt irritert hud på magen den første tiden, men virker som det er gått vekk nå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Hadde ikke hatt noe imot flere, folkens :D *hinthint*

AnonymBruker
Skrevet

1. Trenger ikke å bruke kondom i tillegg, men pass på å ta pillene etter anvisning på pakken, og husk at pillene ikke er 100 % sikkert.

2. Sikker fra 1. mensdag, ellers vente en uke fra du har startet på den første pilla.

3. Anbefaler Loette, for jeg fikk mindre og mer stabil mens etter jeg startet på dem. Og så vidt jeg forstod på legen, mindre sjanse for blodpropp.

4. Ulempen er å måtte ta den på samme tidspunkt hver dag, vanskelig i helgene. Lagt på meg, men vet ikke om pillene er skyld i det.

Gjest snoopy_93
Skrevet

1. Man trenger ikke å bruke kondom når man går på p-piller, right? Altså, hvis man er i et fast forhold... Vil jo så klart unngå kjønnssykdommer!

- Trenger ikke kondom, men om du vil være 100% sikker på å ikke bli gravid er det en fordel å bruke kondom samtidig som du går på pilla.

2. Når er man sikker, fra hvilken dag, og hvordan fungerer dette med sikkerheten?

- Hvis du starter på 1mens dag er du sikker med en gang, starter du en random dag er du sikker etter 7dager. En fordel å ta pilla til riktig tidspunkt og samme tidspunkt hver dag. går man for lenge uten minsker sekkerheten.

- Jeg går på mercilon og tidligere loette (fordi jeg var på ferie. Slutta med de etter at den første pakken var ferdig.) Har gått på mercilon i 3år og er fornøyd med de.

4. Har du opplevd noen ulemper/fått bivirkninger av p-piller? Fortell!

- Fikk brystsmerter. (ikke smerter i puppene, men i brystet) Var bekymret i en uke. Har gått ned i vekt, mistet litt sexlyst osv. Får dessuten gode menssmerter, men blør lite.

Skrevet (endret)

1. Nei det trenger man ikke

2.Man er sikker fra første stund om man tar p-pillen første blødedag i mensen. Tar man den uten om er man sikker etter 1-2 uker. Man er sikker hele tiden når man går på p-piller, så lenge man husker å ta p-pillen til riktig tid. Glemmer man en pille bør man bruke kondom i 2 uker. P-piller er ellers ganske sikkert. Følger med et vedlegg til pillene så anbefaler alltid å lese dette.

3. Yasminelle 28 var jeg veldig fornøyd med. Man har en 12-timers huskeregel, og en av bivirkningene er renere hud. Har aldri hatt så ren hud som da jeg gikk på disse pillene.

4. Fikk sterkere og hyppigere migreneanfall av de, derfor jeg måtte slutte med p-piller. Men dette kan man få av alle p-piller fordi det skyldes hormonet østrogen. Også de første 2-3 mnd hadde jeg masse små-blødninger. Slik er det også (så vidt jeg vet) med andre p-piller. Noen har det nok verre enn andre.

Endret av solch
Skrevet (endret)

1. Man trenger ikke å bruke kondom når man går på p-piller, right?

-Nei, det er ikke nødvendig, men som tidligere nevnt, p-piller er ikke 100% sikkert.

-Fra første pille om du begynner første blødningsdag, etter 7-12 dager om du begynner på et annet tidspunkt.

Du er sikker om du tar p-pillen til ca samme tidspunkt hver dag, eks. klokken ti hver kveld eller klokken åtte hver morgen.

(Anbefaler kveld, da det ikke alltid passer å stå opp før fuglene fiser for å ta en pille.)

Du er også sikker om du tar pillen senest 36 timer etter forrige pille, men glemmer du pillen lenger enn dette, bør du bruke kondom i 7 dager etter den glemte pillen for å være sikker.

Ved oppkast eller diaré er det også fare for at du ikke er sikker, så evt samleier minst syv dager etter siste oppkast/diaré bør utføres med kondom.

Sikkerhet eks 1; Du tar p-pillen hver kveld klokken ti, lørdag drar du ut med venner og glemmer å ta pillen før du legger deg når du kommer sjanglende hjem, men kommer på det søndag morgen klokken åtte, altså 34 timer etter forrige pille. Du tar pillen med det samme, og er fortsatt sikker. Ta neste pille om kvelden klokken ti som vanlig.

Sikkerhet eks 2; samme som i forrige eksempel, men denne gangen våkner du ikke før søndag klokken ett, altså 39 timer etter forrige pille. Du tar fortsatt pillen med en gang du våkner, men bruker kondom under evt samleier de neste syv dager. Og husk neste pille klokken ti på kvelden som vanlig.

-Bruker selv Microgynon, noe jeg begynte på etter at Trinordiol og Trionetta gikk ut av produksjon for noen år siden.

Jeg synes Microgynon er et godt merke, jeg har ingen bivirkninger og kan hoppe over mensen når som helst, over lengre perioder uten spotting eller gjennombruddsblødninger.

Noe som er fint fordi jeg ikke synes det er noe ålreit å ha mensen. Snakket med legen min om å hoppe over, og hun sa det ikke var noe i veien for det så lenge jeg lot kroppen få ha en til to mensen'er i året.

4. Har du opplevd noen ulemper/fått bivirkninger av p-piller?

Ikke på mitt nåværende merke, men med de gamle Trinordiol/Trionetta, kunne jeg begynne å blø selv om jeg hoppet over mensen ved å fortsette på neste pillebrett. Hadde også mye menssmerter på dem, men det er ikke veldig relevant info, da begge har gått ut av produksjon :P

Hyggelig bivirkning med Microgynon; når jeg først får mensen, blør jeg i to til tre dager, ingen vondt hverken i mage eller rygg og jeg føler meg heller ikke oppblåst.

Har heller ikke hatt noe vesentlig forandring i libido eller sensitivitet, heller mer enn mindre om jeg tenker meg om.

Edit; trykkleifer. Og herlighet for en skravlekjerring jeg er, dette ble langt XD

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...