Silfen Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Jeg tok en telefon til BV i dag, bare for å høre med de om en situasjon. Det er ikke snakk om grov omsorgssvikt eller noe sånt, men mer at foreldrene og barna gjerne hadde hatt behov for veiledning og muligens tiltak som støttekontakt eller lignende, uten at jeg er kvalifisert til å uttale meg om det. Jeg vil ikke gå inn på nøyaktig hva som er saken, men det er ganske klart at det er elementer som ikke er bra og som barna burde slippe. Essensen i samtalen var at jeg burde ta dette opp med moren selv og anbefale henne å ta kontakt med BV hun hører til for å be om vurdering for tiltak der. Er dette vanlig? Jeg syns bare det var litt merkelig at jeg ble bedt om å intervenere fremfor at mennesker utdannet kunne tatt en vurdering. Jeg har intet ønske om å skade naboforholdet, da vi her er de eneste de har kontakt med i hverdagen og det er positivt for barna å omgås de andre ungene her.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Kan jo være at de er drittlei at folk ringer inn og skal angi folk for både det ene og det andre. 7
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2012 Kan jo være at de er drittlei at folk ringer inn og skal angi folk for både det ene og det andre. Nå ja. Ved angivelser så nevner man navn, noe jeg ikke gjorde. 3
Gjest Misteltein Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Jeg tenker at det spørs veldig på saken handler om. Samtidig, så pisser de fleste i buksene når de hører ordet barnevernet, så jeg håper ikke at det er vanlig.
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2012 Jeg tenker at det spørs veldig på saken handler om. Samtidig, så pisser de fleste i buksene når de hører ordet barnevernet, så jeg håper ikke at det er vanlig. Jeg leste et brev som en fikk og de sakene de kom på hjemmebesøk for der var "mindre" enn hva som er tilstanden i dette hjemmet. Uten at det trenger ha noen betydning. Jeg tenker bare at for barnas del så burde de kanskje forsøke å få i stand en bedring.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Vel, siden du ringte og bad om råd, uten å nevne navn så hva annet kunne de gjort? Forventa du at de skulle finne ut selv hvem det var ? 2
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2012 Vel, siden du ringte og bad om råd, uten å nevne navn så hva annet kunne de gjort? Forventa du at de skulle finne ut selv hvem det var ? Nåh, jeg tenker at du har fantasi nok til å innse at HADDE de ment at de skulle drøfte om en sak skulle lages, så hadde også navn blitt nevnt. Jeg ringte i utgangspunktet for å få råd og saken i DENNE tråden omhandler altså om normalen er å bli bedt om å ordne opp selv eller ikke, så det er hva du kan forholde deg til. 5
Gjest Misteltein Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 (endret) Hva med å ringe igjen....? Det kan jo hende at du traff en saksbehandler på en dårlig dag. Det er sikkert flere på huset som det går ann å snakke med. Edit: Jeg syns AB kom med et godt poeng under. Det kan jo være fordi at du ikke nevnte navn så trodde de at du bare søkt råd om hva du kunne gjøre i den saken. Endret 3. april 2012 av Misteltein 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Nåh, jeg tenker at du har fantasi nok til å innse at HADDE de ment at de skulle drøfte om en sak skulle lages, så hadde også navn blitt nevnt. Jeg ringte i utgangspunktet for å få råd og saken i DENNE tråden omhandler altså om normalen er å bli bedt om å ordne opp selv eller ikke, så det er hva du kan forholde deg til. Jeg tenkte kanskje at du sa at ikke hadde tenkt å nevne noe navn, og bare ville ha råd. Kanskje barnevernet oppfatta det sånn også? Nå vet jo ikke vi noe om hva saken innebærer, men det høres rart ut ja. 2
mammamora90 Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Jeg tror egentlig de hadde spurt om du ville sende bekymringsmelding hvis det var noe alvorlig, hvis de ber deg ordne opp selv så tror jeg ikke det var rare sakene, men litt vanskelig å vite når du ikke nevner noe da.. Er ikke alltid man trenger råd og veiledning bare fordi man ikke lever et A4 liv eller gjør slik som alle andre, men nå har jeg ikke peiling på hva det gikk ut på, men har bare merket meg at så fort man er blitt foreldre så er det om å gjøre å være mest mulig A4 og ikke skille seg ut på noen som helst måte.. 1
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2012 Jah, du får leve i troen på at det er ingenting, men jeg kan love deg at du ikke hadde ønsket at dine barn skulle vokse opp slik.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Det er påske, ferieavvikling og med det antagelig noe tilspissing av vanskelige hjemmeforhold attpå.. Kan det ha vært en uheldig kombinasjon av dette og en stresset saksbehandler? Ring igjen over påske, eller i morgen hvis du synes det ikke kan vente. For det hørtes jammen rart ut.
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2012 Det kan fint vente. Men som saksbehandleren sa; når det gjelder barn så bør ting tas tak i. Mye motstridende informasjon, mao.
Gjest O___o Skrevet 3. april 2012 #14 Skrevet 3. april 2012 Jeg tok en telefon til BV i dag, bare for å høre med de om en situasjon. Det er ikke snakk om grov omsorgssvikt eller noe sånt, men mer at foreldrene og barna gjerne hadde hatt behov for veiledning og muligens tiltak som støttekontakt eller lignende, uten at jeg er kvalifisert til å uttale meg om det. Jeg vil ikke gå inn på nøyaktig hva som er saken, men det er ganske klart at det er elementer som ikke er bra og som barna burde slippe. Essensen i samtalen var at jeg burde ta dette opp med moren selv og anbefale henne å ta kontakt med BV hun hører til for å be om vurdering for tiltak der. Er dette vanlig? Jeg syns bare det var litt merkelig at jeg ble bedt om å intervenere fremfor at mennesker utdannet kunne tatt en vurdering. Jeg har intet ønske om å skade naboforholdet, da vi her er de eneste de har kontakt med i hverdagen og det er positivt for barna å omgås de andre ungene her. Ja, det er vanlig. Ikke ut i fra hvordan du her har framstilt samtalen - men ut i fra hva jeg kan tenke meg var temaet for samtalen. Barneverntjenesten har tidsfrister og gitte prosedyrer å jobbe ut i fra. De stemmer ikke alltid overens med enkelte melderes forventninger som tror BVT vil komme løpende så fort de melder en anonym bekymring. 1
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2012 Jeg forventet altså ikke at de skulle komme løpende. Men jeg forventet derimot ikke at jeg ble omtrent bedt om å ordne opp selv. Hva antar du er tema for samtalen?
Gjest O___o Skrevet 3. april 2012 #16 Skrevet 3. april 2012 Jeg forventet altså ikke at de skulle komme løpende. Men jeg forventet derimot ikke at jeg ble omtrent bedt om å ordne opp selv. Hva antar du er tema for samtalen? At du var den som meldte bekymring - vet at de er i bildet, men at du ønsket å vite hvordan ståa er - fordi du ikke kan si du opplever noen endring BV kan da ha svart deg med at de ikke kan gå ut med info om hva som gjøres i saken. Så ser jeg for meg at dere har drøftet situasjonen og at BVT har gitt en generell oppfordring
Silfen Skrevet 3. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 3. april 2012 Hva mener du nå? At jeg vet at de er under BV fra før? Det vet jeg i så fall ikke. Jeg beskrev situasjoner og hendelser og spurte om jeg bør melde. Jeg sa riktignok at min oppfatning var at de hadde trengt et lavterskeltilbud, altså at det ikke er noe løp og hent ungene-opplegg, men også at jeg langt fra har oversikten over alt som skjer. Jeg har aldri vært i kontakt med de før og har lite peil på hvordan de jobber og ønsket å forhøre meg om hva som er grunnlag nok til å melde. Jeg ble bare litt satt ut av at jeg ble oppfordret til å ta på meg jobben for å få mor til å søke hjelp. 1
Gjest O___o Skrevet 4. april 2012 #18 Skrevet 4. april 2012 Hva mener du nå? At jeg vet at de er under BV fra før? Det vet jeg i så fall ikke. Jeg beskrev situasjoner og hendelser og spurte om jeg bør melde. Jeg sa riktignok at min oppfatning var at de hadde trengt et lavterskeltilbud, altså at det ikke er noe løp og hent ungene-opplegg, men også at jeg langt fra har oversikten over alt som skjer. Jeg har aldri vært i kontakt med de før og har lite peil på hvordan de jobber og ønsket å forhøre meg om hva som er grunnlag nok til å melde. Jeg ble bare litt satt ut av at jeg ble oppfordret til å ta på meg jobben for å få mor til å søke hjelp. Ok, jeg forstod situasjonen annerledes. Jeg forstår at saksbehandleren oppfordret deg til å motivere mor til å søke hjelp selv. Rett og slett fordi at arbeidspresset til en hver tid er svært høy - og akuttsituasjoner ofte hoper seg opp ved høytider. Meldinger fra Barnet selv og offentlige meldere blir oftere prioritert enn meldinger fra naboer/privatpersoner som lever med barnet. For at en bekymringsmelding skal bli prioritert, pleier BVT ofte å oppfordre folk til å alliere seg med flere som kan melde. Hvis mor selv ønsker hjelp - veier bekymringen tyngre enn om "bare en nabo" melder.
Silfen Skrevet 4. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 4. april 2012 Ja, skjønner. Jeg har som sagt ingen erfaring med dette, men ser absolutt situasjonen slik du forklarer.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #20 Skrevet 4. april 2012 Men hva slags problemer er det denne familien har? Er det grensesetting, mangel på rutiner, skitne klær eller noe slikt? Siden du mener de kun har behov for et lavterskeltilbud, så kan det jo umulig være snakk om vold eller rus. Og da skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor du melder dem til barnevernet, heller....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå