Imax Skrevet 19. januar 2004 #1 Skrevet 19. januar 2004 Har kjøpt piller mot menssmerter på apoteket, Naproxen, tror jeg de heter. Noen som har erfaring med disse eller andre? Hva er effekten? Har sluttet på p-piller og stålsetter meg mot ekstreme menssmerter (som var utgangspunktet for at jeg begynte med dem da jeg var 18).
Gjest Junebug ii Skrevet 19. januar 2004 #2 Skrevet 19. januar 2004 Reseptfri Naproxen hejlper mot milde menssmerter, men er smertene ille synes jeg ikke det hjelper stort. Slutter du med p-piller fordi du vil bli gravid? På Puls på NRK1 hadde en sak i forrige uke om at Naproxen og andre medisiner mot menssmerter kan hindre fruktbarheten: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3408430.html
Englepusen Skrevet 19. januar 2004 #3 Skrevet 19. januar 2004 Når jeg ikke bruker p-piller tar jeg tre Ibux med en gang jeg kjenner antydning til smerter. Da går de som regel helt over
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #4 Skrevet 19. januar 2004 Naproxen er så vidt jeg husker et synonympreparat til Ibux. Skal ikke påstå det helt sikkert men.. I alle fall, Ibux er fint for menssmerter. I Ibux heter virkestoffet ibuprofen, og det finnes andre smertestillende med som inneholder det samme, feks Ibux, Ibuprofen, Ibumetin. RETTELSE: Naproxen og Ibux tilhører samme gruppe av medikamenter, nemlig NSAIDs, men har ikke samme virkestoff. De er altså ikke synonympreparater! Siden de tilhører samme gruppe er de ganske like og virker mye på samme måte. De som er synonympreparater er: Virkestoff ibuprofen - preparat Ibux, Ibumetin, Brufen (bl.a) Virkestoff naproksen - preaparat Ledox, Napren, Naproxen, Naprosyn (bl.a.) Sånn! - så har jeg ikke gitt noe feilinformasjon
Felicia Skrevet 19. januar 2004 #5 Skrevet 19. januar 2004 Har kjøpt piller mot menssmerter på apoteket' date=' Naproxen, tror jeg de heter. Noen som har erfaring med disse eller andre? Hva er effekten? [/quote'] For meg var det som å komme til himmels da jeg oppdaget Naproxen. Jeg har "invalidiserenende" menssmerter uten smertestillende. Klarer knapt å stå oppreist de første 36 timene. Det eneste jeg tidligere hadde kunnet bruke for å få bort smertene var Brexidol som jeg måtte få på resept fra lege. Dette ble dyrt og tungvindt i lengden. Ble anbefalt Naproxen av en venninne og nå trenger jeg ikke mer enn 2 piller når jeg får mens og 2 piller 12 timer senere - merker nesten ikke at jeg har den lengere. *elsker naproxen* Men godt poeng som Junebug sier: leger har begynt å snakke om at de ikke er lurt å bruke om man fosøker å få barn, da de kan forhindre eggløsning.
Gjest Donna Skrevet 19. januar 2004 #6 Skrevet 19. januar 2004 Naproxen er kjempebra ! Det gjelder bare å bruke de riktig. Man skal ta med det samme man kjenner smerter, ikke vente til det er så vondt at man må ta noe for de. For da kan jeg godt gå et par timer og vente, og ta paracett i mellomtiden for å prøve å få lindring. Jeg tar altså med det samme jeg kjenner det er vondt - to stk. Og da behøver jeg ofte ikke ta mer i løpet av dagen. Vidundermiddel :D
Imax Skrevet 20. januar 2004 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2004 Betyr det at jeg IKKE bør ta Naproxen når jeg har mensen? Ønsker jo eggløsning, selv om ønsket om barn er utsatt litt. Andre midler som IKKE er betennelsesdempende og eggløsningshemmende?
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #8 Skrevet 20. januar 2004 Før p-piller brukte jeg Naproxen, nå tar jeg en ibuprox en gang i blant.
Gjest Donna Skrevet 20. januar 2004 #9 Skrevet 20. januar 2004 Jeg forstår ikke det med at Naproxen skal kunne forhindre eggløsning. Jeg har brukt dem en del år nå - og jeg får da mensen fremdeles - så det mangler da ikke på eggløsning. det er jo derfor man har mensen - fordi det løsner ett egg som ikke blir befruktet og da må det ut og livmoren må tilbake i normale former etter å ha forberedt seg på å få barn. (klønet forklart, noen år siden jeg hadde Human biologi :oops: ). Eller er det noe jeg misforstår her nå?. kanskje jeg burde lese pakkevedlegget på nytt - det er noen år siden jeg kikket på det.
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #10 Skrevet 20. januar 2004 Jeg mener da man kan få mensen selv om en eggløsning ikke har funnet sted, men om den da vil være regelmessig vet jeg ikke. Det vil uansett bygges opp en tykkere slimhinne i livmoren som til slutt vil støtes ut. (Så sa gynekologen til meg)
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #11 Skrevet 21. januar 2004 Betyr det at jeg IKKE bør ta Naproxen når jeg har mensen? Ønsker jo eggløsning, selv om ønsket om barn er utsatt litt. Andre midler som IKKE er betennelsesdempende og eggløsningshemmende? Hei Imax! Andre smertestillende medisiner: Paracet (og andre medisiner som inneholder Paracetamol), men hvor godt disse hjelper mot menssmerter er jeg ikke sikker på. Litt individuelt er det nok, men jeg vet mange som ikke har særlig hjelp av disse, inkl meg selv. - Det jeg har hatt bedre erfaring med, er Anti-Neuralgica, den mener jeg inneholder det samme som en som heter Fenazon eller noe lignende. - Ellers er det nok Ibux jeg har hatt best virkning av når det gjelder menssmerter, og denne er jo som kjent en av disse "lumske" eggløsningshemmende medisinene Når det er sagt - jeg vil tro at det langt fra er alle som vil få slike bivirkninger. I utgangspunktet er det vel ikke grunn til å bekymre seg, men det er jo greit å være klar over at dette er en mulig bivirkning. For mer info, ta en titt på disse trådene her på forumet: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=63893 http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=63642 Til Virgo og Starya: Jeg forstår ikke det med at Naproxen skal kunne forhindre eggløsning. Jeg har brukt dem en del år nå - og jeg får da mensen fremdeles - så det mangler da ikke på eggløsning. det er jo derfor man har mensen - fordi det løsner ett egg som ikke blir befruktet og da må det ut og livmoren må tilbake i normale former etter å ha forberedt seg på å få barn. Jeg mener da man kan få mensen selv om en eggløsning ikke har funnet sted, men om den da vil være regelmessig vet jeg ikke. Man kan få "mens" uten å ha eggløsning. Dette er da ikke en ekte mens, for Virgo har rett i at mens kommer fordi det er egget som støtes ut - men man kan få menslignende blødning dersom eggløsningen har uteblitt, slik som Starya sier. Man kan vel oftest ikke se om det er ekte eller ikke
Gjest Birgitte Skrevet 4. august 2012 #12 Skrevet 4. august 2012 Hei! Jeg tok for 3 dager siden Naproxen mot menssmerter. Jeg tok vel tilsammen 4 på to dager. Altså 2 en dag og to en annen dag. I dagene etter har jeg hatt brystsmerter. Det føles som noen står på brystet mitt, og det er vanskelig å puste dypt inn. Det har også oppstått fordøyelsesproblemer, og jeg føler virkelig at dette er bivirkninger av Naproxen, siden jeg aldri har opplevd noe slik før. Burde jeg ringe lege, eller er dette noe som tar noen dager til det går over? Hadde vært flott med raskt svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå