Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #21 Skrevet 4. april 2012 Gå til legen og få ein spirometri-test. For meg høyrest det ut som eg hadde det før eg fekk medisinar. No er det for meg som Belle over her, eg lever godt med dette pga. medisinane og merkar ingenting til det til dagleg. Skal eg anstrenge meg ekstra i nokon samanheng tek eg ein ekstra dose, det same viss eg er forkjøla.
Stellia Skrevet 4. april 2012 #22 Skrevet 4. april 2012 (endret) Ja, jeg fikk konstatert astma når jeg var 25 år. Da hadde jeg opplevd usedvanlig dårlig kondisjon i forbindelse med fysisk aktivitet i ca. ett år. Endret 4. april 2012 av Stellia
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #23 Skrevet 4. april 2012 Okei får prøve å ta en slik test. Jeg har liksom unngått det fordi jeg har hørt det er vanskelig å diagnostisere fordi man måtte ommentrent ha astmaanfall under testen Men jeg kjenner jo at det ikke er på topp, fordi når jeg prøver å trekke pusten dypt klarer jeg aldri å puste inn 100%, stopper kanskje på 75%. Får liksom aldri dratt inn nok luft, og det er kjempeplagsomt å måtte avbryte på innpustet Men jeg er ikke spesielt plaget av hoste, piping i bryst får jeg kun når jeg er forkjølet. Kicker som regel inn før selve forkjølelsen kommer. Men får høre med legen jeg da!
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #24 Skrevet 4. april 2012 Okei får prøve å ta en slik test. Jeg har liksom unngått det fordi jeg har hørt det er vanskelig å diagnostisere fordi man måtte ommentrent ha astmaanfall under testen Men jeg kjenner jo at det ikke er på topp, fordi når jeg prøver å trekke pusten dypt klarer jeg aldri å puste inn 100%, stopper kanskje på 75%. Får liksom aldri dratt inn nok luft, og det er kjempeplagsomt å måtte avbryte på innpustet Men jeg er ikke spesielt plaget av hoste, piping i bryst får jeg kun når jeg er forkjølet. Kicker som regel inn før selve forkjølelsen kommer. Men får høre med legen jeg da! Det er jo akkurat det spirometritesten måler. :-) Det er ikkje ei lytteprøve, men ei prøve på kor jamnt eller ujamnt du pustar. Det du beskriv, med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #25 Skrevet 4. april 2012 Det er jo akkurat det spirometritesten måler. :-) Det er ikkje ei lytteprøve, men ei prøve på kor jamnt eller ujamnt du pustar. Det du beskriv, med andre ord. Aha okei Da får vi se hvordan det går. Deilig å fått medisiner så jeg kunne klart å komme vidre på treningen, står liksom bom fast nå på kondisen. 2 min jogging er ikke mye å skryte av etter 1 år med trening snart.
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #26 Skrevet 4. april 2012 Aha okei Da får vi se hvordan det går. Deilig å fått medisiner så jeg kunne klart å komme vidre på treningen, står liksom bom fast nå på kondisen. 2 min jogging er ikke mye å skryte av etter 1 år med trening snart. Eg er ikkje ein lege, men det høyrest ut som ein klassisk anstrengelsesutløyst astma. Du kjem til å merke stor skilnad når du får medisin.
belle_ Skrevet 4. april 2012 #27 Skrevet 4. april 2012 Det er faktisk steroider man puster inn i den innhalatoren. Sært egentlig. Hvordan vet du at det er steroider? Har du noe kilde på det? Kan godt være det er det altså, men det har jeg aldri hørt noe om. Vet at i den ene medisinen min er det kortison, men ellers er det vel bare virkestoffer.
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #28 Skrevet 4. april 2012 Det er ein type steroider i vanleg astmamedisin, du finn meir info her. http://no.wikipedia.org/wiki/Glukokortikoid Det er noko upresist å kalle det steroider, men ikkje heilt i tåkeheimen. Sitat: Begrepet kortikosteroid omfatter både mineralkortikoider og glukokortikoider, men brukes ofte synonymt med glukokortikoid. Det er utviklet en rekke syntetiske glukokortikoider til bruk som legemiddel ved en rekke tilstander. Populært kalles glukokortikoider ofte steroider, men dette er en upresis vidtfavnende betegnelse som også omfatter flere grupper av forbindelser med helt andre egenskaper. 1
belle_ Skrevet 4. april 2012 #29 Skrevet 4. april 2012 Det er ein type steroider i vanleg astmamedisin, du finn meir info her. http://no.wikipedia.org/wiki/Glukokortikoid Det er noko upresist å kalle det steroider, men ikkje heilt i tåkeheimen. Sitat: Begrepet kortikosteroid omfatter både mineralkortikoider og glukokortikoider, men brukes ofte synonymt med glukokortikoid. Det er utviklet en rekke syntetiske glukokortikoider til bruk som legemiddel ved en rekke tilstander. Populært kalles glukokortikoider ofte steroider, men dette er en upresis vidtfavnende betegnelse som også omfatter flere grupper av forbindelser med helt andre egenskaper. Takk for forklaring. Ja, så det er altså ikke en farlig steroid i den forstand. Synes det ble fremstilt litt feil av AB.
Gjest Vodka Skrevet 9. april 2012 #30 Skrevet 9. april 2012 Jeg har vært bra de siste dagene, men fikk helt plutselig veldig mye slim i går, og ble aldri ferdig med å hoste det ut. Kastet opp masse og. Slet veldig med å puste, nesten som jeg kveltes. Pustet inn ventoline rett før dette skjedde, lurer på om den trigget det? Etter jeg var ferdig med hostingen og spyingen etter en time, hadde jeg veldig høy puls og klarte ikke få den ned før etter en stund.. Får dere veldig mye slim i blant? Kaster dere opp når dere hoster?
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #31 Skrevet 10. april 2012 Det hadde nok sannsynlegvis ikkje nokon samanheng. Den høge pulsen derimot, kan henge saman med ventoline viss du tok for mykje. Generelt er det ein fordel å hoste opp det du måtte ha av slim før du tek ventoline. Men du får ikkje meir slim av ventoline. Har du fått kortison (flutide) også? I så fall bør du ta ventoline først, vente fem minutt slik at den får virka fullt ut, og så ta flutide. Og så må du skylle munnen godt, men dette har du sikkert fått vite. Mykje slim kan kome av mange ting, det følgjer jo til dømes kvalme. Så det kan hende at du var kvalm av heilt andre grunnar (matforgiftning, e.l.) og så kasta opp. Å hoste kan gjere at luftrøret hovnar litt, og du får ein kvelningsfornemmelse. Ventoline virkar motsett, men har du masse slim får ikkje ventoline full effekt.
Gjest Vodka Skrevet 10. april 2012 #32 Skrevet 10. april 2012 Nei, jeg har kastet opp mens jeg har hosta før og. Har ikke noe med at jeg er kvalm å gjøre. Det er fordi det er så mye slim jeg ikke får ut, og jeg får ikke puste. Så er masse slim i oppkastet. Men i går var jeg helt fin, og tenkte jeg skulle prøve ventoline'en. Så fikk jeg ekstremt mye slim, har ikke hatt så mye før. Så tenkte det kan være kroppen min begynte å produsere masse slim fordi jeg reagerte på ventoline'en, at kroppen min ikke tåler den og bare vil ha det ut når jeg puster det inn. For det er jo ikke sikkert jeg har astma. Men får jo ikke legetime før om lenge, så må jo vente med å finne ut.... Har bare fått ventoline av legen.
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #33 Skrevet 10. april 2012 skjedde dette første gongen du brukte ventoline? Sjekk om slimproduksjon står oppført som ein biverknad på pakningsvedlegget.
Gjest Vodka Skrevet 10. april 2012 #34 Skrevet 10. april 2012 skjedde dette første gongen du brukte ventoline? Sjekk om slimproduksjon står oppført som ein biverknad på pakningsvedlegget. Nei, men jeg vet ikke om jeg har pustet den godt nok inn før. Det er ikke oppført som bivirkning, nei.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #35 Skrevet 10. april 2012 Jeg bruker Sumbicort. Jeg merker at slimet løsner når jeg tar den. Ergo så hoster jeg en del i starten før det roer seg.
Arlandria Skrevet 10. april 2012 #36 Skrevet 10. april 2012 (endret) Jeg får også masse slim, og så blir det vanskelig å puste uten å hoste iblant. Jeg brukte symbicort (sumbicort?), den røde, da jeg fikk det påvist for et par år siden. Problemet med den var at jeg fikk ikke ned pulveret når jeg først hadde anfall - og da trengte det mest! Jeg fikk byttet til Airomir og Inuxair, som er gass. Disse funker myyyye bedre for meg! Bare et lite tips for dere som kanskje har opplevd det samme Edit: skriveleif! Endret 10. april 2012 av Arlandria
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #37 Skrevet 10. april 2012 Du fikk nok litt panikk, og då eskalerte det. Eg trur neppe at du reagerer allergisk på Ventoline, eller at Ventoline forårsakar at du får kvelningsfornemmelsar og oppkast. Men det er ein fordel å ta Ventoline litt jamnt viss du har ein dårleg dag. Eg tek den ofte om morgonen, då treng eg den ikkje utover dagen med mindre eg skal trene tungt. Det går også an å bytte medikament, som nemnt over. Eg er ikkje lege, eg kan dette berre frå pasienthald. Så det beste er nok at du rådfører deg med legen din om dette.
Gjest Vodka Skrevet 10. april 2012 #38 Skrevet 10. april 2012 Jeg får også masse slim, og så blir det vanskelig å puste uten å hoste iblant. Jeg brukte symbicort (sumbicort?), den røde, da jeg fikk det påvist for et par år siden. Problemet med den var at jeg fikk ikke ned pulveret når jeg først hadde anfall - og da trengte det mest! Jeg fikk byttet til Airomir og Inuxair, som er gass. Disse funker myyyye bedre for meg! Bare et lite tips for dere som kanskje har opplevd det samme Edit: skriveleif! Jeg får ikke alltid ned pulveret heller, klarer ikke puste kraftig nok inn. Du fikk nok litt panikk, og då eskalerte det. Eg trur neppe at du reagerer allergisk på Ventoline, eller at Ventoline forårsakar at du får kvelningsfornemmelsar og oppkast. Men det er ein fordel å ta Ventoline litt jamnt viss du har ein dårleg dag. Eg tek den ofte om morgonen, då treng eg den ikkje utover dagen med mindre eg skal trene tungt. Det går også an å bytte medikament, som nemnt over. Eg er ikkje lege, eg kan dette berre frå pasienthald. Så det beste er nok at du rådfører deg med legen din om dette. Jeg fikk litt panikk fordi det kom så utrolig mye slim og jeg ble helt tett. Men jeg har hostet til jeg har spydd 7-8 ulike ganger nå. Det skjer hvis jeg stopper å puste helt, når jeg ikke klarer å trekke inn noe pust fordi det er helt tett. Så kommer det spy opp med masse slim i. Det har ikke noe med kvalme å gjøre, kjenner ikke at jeg brekker meg engang, det bare kommer av seg selv når jeg hoster og ikke får opp slimet og blir helt tett. Tør ikke ta ventoline mer nå, før jeg har funnet ut om det faktisk er astma jeg har. Men tror jeg bør ha noe annen medisin uansett, for jeg har så vanskelig med å puste den helt inn.
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #39 Skrevet 10. april 2012 Du må nok snakke med legen om dette, ja. Dessutan snakkar du om to ulike system i kroppen din. Ventoline blir pusta ned i luftvegane og i lungene, det er der den virkar. Oppkast kjem gjennom spiserøret, som ikkje er påverka av ventoline.
Gjest Vodka Skrevet 10. april 2012 #40 Skrevet 10. april 2012 Du må nok snakke med legen om dette, ja. Dessutan snakkar du om to ulike system i kroppen din. Ventoline blir pusta ned i luftvegane og i lungene, det er der den virkar. Oppkast kjem gjennom spiserøret, som ikkje er påverka av ventoline. Mener ikke at ventoline forårsaker oppkastet nei.. det er slimet som gjør det. Men jeg lurer på om ventoline kan trigge slimproduksjon eller trigge slik at det slimet som allerede er der kommer ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå