Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vodka
Skrevet

Har noen her fått astma i voksen alder? Jeg er i starten av 20årene, og har symptomer på astma. Synes det er så rart hvis jeg har fått astma nå. Jeg har alltid hatt gode luftveier før.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk "astma" først når jeg var i midten av 20-årene. "Astma", fordi det viste seg å være kraftig allergi, ikke astma. Så sjekk med lege, det kan være det "bare" er allergi du sliter med, ikke astma.

Skrevet

Det er fullt mulig å få astma i voksen alder. Selv har jeg hatt det hele livet, så vet ikke hvordan det uttarter seg. Men er du sikker på det er astma? Har du vært i kontakt med lege og uttført diverse tester og spirometri? Det jeg vil frem til er at det kan være andre ting enn astma om du ikke har fått sjekket det opp. Hva er symptomene dine?

Gjest Vodka
Skrevet

Jeg fikk "astma" først når jeg var i midten av 20-årene. "Astma", fordi det viste seg å være kraftig allergi, ikke astma. Så sjekk med lege, det kan være det "bare" er allergi du sliter med, ikke astma.

Det trenger ikke å være astma jeg har, nei, men symptomene ligner hvertfall. Hvordan gikk det med allergien din, er du frisk fra det nå?

Det er fullt mulig å få astma i voksen alder. Selv har jeg hatt det hele livet, så vet ikke hvordan det uttarter seg. Men er du sikker på det er astma? Har du vært i kontakt med lege og uttført diverse tester og spirometri? Det jeg vil frem til er at det kan være andre ting enn astma om du ikke har fått sjekket det opp. Hva er symptomene dine?

Skal sjekke meg hos legen snart. Er ikke sikker på det nei, men det ligner litt på astma i symptomene. Men det kan og være noe annet, håper det bare er en eller annen infeksjon. Symptomene mine er mye hoste med en del slim, surkling når jeg puster, vanskelig for å puste av og til.

Kan ikke bevege meg så mye heller før jeg blir andpusten eller får hosteanfall.

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke å være astma jeg har, nei, men symptomene ligner hvertfall. Hvordan gikk det med allergien din, er du frisk fra det nå?

:fnise:

Nei, unnskyld, det var ikke et dumt spørsmål altså, men jeg måtte bare le litt. Nei, man blir ikke frisk fra en allergi. Eller, vel, det finnes en eller annen type parasitt som lever som små mark i jordoverflaten (ikke her i Norge) som kan bore seg gjennom huden i føttene og så ta seg inn i kroppen. Denne marken legger seg etter hvert i lungene og blir det. Det rare er at de samtidig gjør en immun mot pollenallergi. Hvorfor vet man ikke. Dessverre. Ellers finnes det ingen bot mot pollenallergi. Også dessverre. :(

Men også rart, når jeg drar sørover på ferie så er jeg som kurert for "astmaen". Men etter et par dager hjemme her i (midt-) Norge igjen så er den tilbake. :(

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg fekk konstatert astma då eg var 40. Hadde eg røykt hadde det nok slått ut før, meinte fastlegen min. Min er på same måte som din, anstrengelsesutløyst og infeksjonsutløyst. Med inhalator går det veldig fint, klarer godt fysiske anstrengelsar eg aldri ville klart for fem år sidan no når eg har dei rette medisinane. (Og eg har ikkje allergi.)

Gjest Vodka
Skrevet

:fnise:

Nei, unnskyld, det var ikke et dumt spørsmål altså, men jeg måtte bare le litt. Nei, man blir ikke frisk fra en allergi. Eller, vel, det finnes en eller annen type parasitt som lever som små mark i jordoverflaten (ikke her i Norge) som kan bore seg gjennom huden i føttene og så ta seg inn i kroppen. Denne marken legger seg etter hvert i lungene og blir det. Det rare er at de samtidig gjør en immun mot pollenallergi. Hvorfor vet man ikke. Dessverre. Ellers finnes det ingen bot mot pollenallergi. Også dessverre. :(

Men også rart, når jeg drar sørover på ferie så er jeg som kurert for "astmaen". Men etter et par dager hjemme her i (midt-) Norge igjen så er den tilbake. :(

Jeg trodde man kunne vokse av seg allergier i hvertfall. Eller at man kan bli kvitt det hvis man ikke eksponeres for det som utløser den en viss stund. Men det er vel ikke så lett å bli kvitt allergi. Har du medisiner da, eller må du bare leve med det?

Pollenallergi har jeg også, ikke diagnostisert riktignok..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst av meg både astma og allergi mot hunder og katter, så det går absolutt an.

Mange får astma i voksen alder.

Gjest Vodka
Skrevet

Når jeg begynte å få symptomene hadde jeg flyttet fra en leilighet med sopp (som huseier mente ikke var helseskadelig sopp) og bodd i min nye leilighet i to uker. Så hvis det er astma tror jeg jeg vet hva som utløste det. :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man kunne vokse av seg allergier i hvertfall. Eller at man kan bli kvitt det hvis man ikke eksponeres for det som utløser den en viss stund. Men det er vel ikke så lett å bli kvitt allergi. Har du medisiner da, eller må du bare leve med det?

Pollenallergi har jeg også, ikke diagnostisert riktignok..

Uhm, jeg har hørt det motsatte, at man kan utvikle allergier etter hvert som man blir eldre? Noe som høres logisk ut for meg, fordi kroppen blir dårligere og skrøpeligere med alderen. Men det er bare noe jeg har hørt, ikke noe jeg vet.

Angående det med de larvene: http://curezone.com/forums/am.asp?i=1782711

Her er google-lenke: http://lmgtfy.com/?q=Allergic+rhinitis+parasites%7Cworms+cures

Gjest Vodka
Skrevet

"Personer som utvikler diagnosen i voksen alder, vil derimot sjelden kvitte seg med astmaen. Flere er avhengige av å ta medikamenter hver dag for å holde astmaen under kontroll."

..Håper det er noe annet enn astma jeg har. Virker jo tragisk å ha det sånn her hele livet. Men det går vel opp og ned, akkurat nå har jeg jo flere anfall hver dag.

• Liker 1
Gjest Vodka
Skrevet

Eg fekk konstatert astma då eg var 40. Hadde eg røykt hadde det nok slått ut før, meinte fastlegen min. Min er på same måte som din, anstrengelsesutløyst og infeksjonsutløyst. Med inhalator går det veldig fint, klarer godt fysiske anstrengelsar eg aldri ville klart for fem år sidan no når eg har dei rette medisinane. (Og eg har ikkje allergi.)

Bra du lever fint med astma. Slik som jeg er nå føles livet litt leit, er jo vant til å være aktiv og ha null problemer med pusten, så det er litt kjipt å ikke engang kunne hente posten uten å hoste meg i hjel. Men jeg får se positivt på det, at astma er vanlig og de fleste lever vel helt fint med det.

Skal til legen etter påske, er spent på hva han finner ut. Får man diagnosen i løpet av en legetime? Hva er det man skal gjøre, puste i en greie?

Gjest navnelapp
Skrevet

ja, du tek ei spirometri-prøve, altså ei pusteprøve. Då er det ganske lett å konstatere om det er astma eller ikkje.

Gjest Vodka
Skrevet

Jeg fikk time om 3 uker. Er ikke det litt lenge å vente når man har hostet i en måned og ikke kan gjøre normale ting uten å bli veldig andpusten og hoste seg i hjel? føler legen min ikke tar problemene mine på alvor jeg..

Skrevet

"Personer som utvikler diagnosen i voksen alder, vil derimot sjelden kvitte seg med astmaen. Flere er avhengige av å ta medikamenter hver dag for å holde astmaen under kontroll."

..Håper det er noe annet enn astma jeg har. Virker jo tragisk å ha det sånn her hele livet. Men det går vel opp og ned, akkurat nå har jeg jo flere anfall hver dag.

Nei, du kommer overhodet ikke til å ha det slik om det er astma du har. Jeg merker ingenting til astmaen min, tar medisiner hver morgen og kveld, det er en inhalator som står på badet så man husker det greit. Jeg overlever fint uten også, men har det bedre med. Har ikke hatt astmaanfall eller slik du har det siden jeg var 2-3 år. Så dette er kun i starfasen evt. Du kommer tl å klare deg fint. Man kan leve helt normalt med astma, det finnes ikke en ting jeg ikke kan gjøre som de uten astma kan gjøre.

Skrevet

Jeg fikk time om 3 uker. Er ikke det litt lenge å vente når man har hostet i en måned og ikke kan gjøre normale ting uten å bli veldig andpusten og hoste seg i hjel? føler legen min ikke tar problemene mine på alvor jeg..

Kjipt at det tar så lang tid, er ikke bra å gå så lenge med bustebesvær. Du kunne ikke dratt til legevakten eller noe å få sjekket deg der da?

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk steroider man puster inn i den innhalatoren. Sært egentlig.

Gjest Vodka
Skrevet

Nei, du kommer overhodet ikke til å ha det slik om det er astma du har. Jeg merker ingenting til astmaen min, tar medisiner hver morgen og kveld, det er en inhalator som står på badet så man husker det greit. Jeg overlever fint uten også, men har det bedre med. Har ikke hatt astmaanfall eller slik du har det siden jeg var 2-3 år. Så dette er kun i starfasen evt. Du kommer tl å klare deg fint. Man kan leve helt normalt med astma, det finnes ikke en ting jeg ikke kan gjøre som de uten astma kan gjøre.

Okei, det er bra. :)

Kjipt at det tar så lang tid, er ikke bra å gå så lenge med bustebesvær. Du kunne ikke dratt til legevakten eller noe å få sjekket deg der da?

Det begynner å bli bedre nå, men kjenner det en del fortsatt. Må hvertfall få sjekka ut hva det er uansett. Men venter til legetimen hvis jeg ikke blir verre :)

Det er faktisk steroider man puster inn i den innhalatoren. Sært egentlig.

Håper ikke det er farlig :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg også kan ha astma. Har tidligere hatt forkjølelses astma. Fikk så tungt for å puste at jeg måtte på legevakten for å puste inn ett eller annet i ti minutter. Fikk også med bricanyl hjem. Har bestandig litt tungt for å puste, må bestandig puste med munnen åpen, lukker jeg den får jeg ikke nok luft. I tillegg har jeg gått samme ruten i 2 år nå, 40 min hver dag. Trener også ett par ganger i uken og klarer ikke å øke kondisen. Peser som en hund etter 1 min jogging på tredemøllen. Dere erfarne astma folk, tror dere det kan ha utviklet seg til heltids astma? :P Har bricanyl men den er gått ut på dato, så får ikke brukt det heller før trening nå. Merker jo sjøl etter å ha tatt bricanyl så klarer jeg å trekke pusten skikkelig inn, men uten klarer jeg ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...