Gå til innhold

Resept fra andre enn fastlegen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bare ha en resept på allergitabletter, men har fastlege på et kontor som tilsynelatende "aldri" er åpent. De har også en telefonsvarer med en dame som enten er dansk eller fra en bortgjemt dal her i Norge, så det er ikke bare enkelt å skjønne når det er åpent og stengt. Stakkars gamlingene som hører dårlig i tillegg.

Kan jeg få denne resepten fra en annen lege, på et annet kontor? Vil det bli dyrere? Hvis jeg bytter fastlege, hvor fort er den nye legen min fastlege? I samme sekund som jeg bytter, neste dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på nettsiden til legekontoret ditt, der står åpningstidene.

Poenget med fastlege er jo at man skal benytte seg av den, og ikke alle andre.

Når man bytter fastlege er den ny din lege fra neste måned. Jeg fikk time hos min nye fastlege ti dager før jeg hadde den lege offisielt. Men tror du skal belage deg på at du må ha en time hos den nye legen, ikke bare ringe å si at du skal ha resept.

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegebytte gjelder fra den 1. i påfølgende måned. Du kan gå til en privat lege og få resepten der. Leger som er med i fastlegeordningen er ofte restriktive på å gi timer til andre pasienter.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste legekontorer har vel åpent fra 09 - 15, og matpause i 12-tiden? På fredager stenger de tidligere, iallefall her jeg bor. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått bort til legekontoret og tatt en titt på skiltet i stedenfor alt bryderiet med å bytte fastlege. De kan ta noen uker før det er gjort.

Ellers kan man få resept hos helsesøstre eller på legevakten.

AnonymBruker
Skrevet

Når man bytter fastlege er den ny din lege fra neste måned. Jeg fikk time hos min nye fastlege ti dager før jeg hadde den lege offisielt. Men tror du skal belage deg på at du må ha en time hos den nye legen, ikke bare ringe å si at du skal ha resept.

Herregud. For det første, de har ikke egen nettside. For det andre, les første post på nytt, jeg vil ikke gå til en annen lege bare fordi det ville vært gøy eller fordi jeg liker forandring. De har som sagt "stort sett stengt" og en verdiløs telefonsvarer. TS.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

I min hjemkommune hadde kommunens hjemmeside oversikt over de legene som var med i fastlegeordningen, kanskje en mulighet der?

Ellers hadde jeg nok bare byttet fastlege så fort som mulig, selv om bytte ikke gjelder før 1. måneden etterpå. Så hadde jeg rett og slett ringt andre legekontorer i nærheten og hørt, for det varierer stort om de gir timer til andre eller ikke. Der jeg kommer fra er det ikke noe problem å få time på andre legekontor (hvis man ikke prøver de mest populære legene).

Gjest Wolfmoon
Skrevet

De aller fleste legekontorer har vel åpent fra 09 - 15, og matpause i 12-tiden? På fredager stenger de tidligere, iallefall her jeg bor. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått bort til legekontoret og tatt en titt på skiltet i stedenfor alt bryderiet med å bytte fastlege. De kan ta noen uker før det er gjort.

Ellers kan man få resept hos helsesøstre eller på legevakten.

Du hadde ikke tatt deg bryderiet med å bytte fastlege, når du har en fastlege du ikke får tak i på telefon (og vi vet ikke hvor langt unna kontoret ts bor), når hele skiftet er gjort på 5 min på nettet?

AnonymBruker
Skrevet

Ringt til fastlegen noen ganger nå, og det kan høres ut som at de har stengt fram til 10. april. Lurer fortsatt på hvor mye en resept evt vil koste ekstra hvis jeg får resepten på et annet legekontor eller drar på legevakta.

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke tatt deg bryderiet med å bytte fastlege, når du har en fastlege du ikke får tak i på telefon (og vi vet ikke hvor langt unna kontoret ts bor), når hele skiftet er gjort på 5 min på nettet?

5 min på nett kanskje, men det trer ikke i kraft før 1. mai om hun gjør det i dag. Og det er lagt i fra alle legekontor som tar i mot andre pasienter som ikke har fastlege der.

Hvis du ikke er fornøyd kan du bytte fastlege på nett, men det blir ikke byttet før 1. mai. Så jeg ville nok tatt en tur bort til legekontoret på et tidspunkt det burde være åpent, for å snakke med dem :) Ellers må du nok bestille time hos privatlege.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ringt til fastlegen noen ganger nå, og det kan høres ut som at de har stengt fram til 10. april. Lurer fortsatt på hvor mye en resept evt vil koste ekstra hvis jeg får resepten på et annet legekontor eller drar på legevakta.

Egenandelen hos legevakt er 218kr tror jeg, men det er for time. Du kan jo ringe å høre med dem om de kan skrive en resept til deg siden ditt legekontor er stengt :)

AnonymBruker
Skrevet

Type Dag Kveld

Konsultasjon hos allmennlege/legevakt kr. 136,- kr. 229,-

Konsultasjon hos allmennlege/legevakt der legen er spesialist i allmennmedisin kr. 180,- kr. 269,-

Skrevet

Herregud. For det første, de har ikke egen nettside. For det andre, les første post på nytt, jeg vil ikke gå til en annen lege bare fordi det ville vært gøy eller fordi jeg liker forandring. De har som sagt "stort sett stengt" og en verdiløs telefonsvarer. TS.

Herregud, du trenger da ikke bli sur. Sjekk på kommunen din sin hjemmeside, der skal det stå når de forskjellige legesentrene har åpningstider. Eller sjekk minhelse.no.

Jeg har da heller aldri sagt at du bytter lege fordi det er morsomt. Jeg har bare sagt fra at du må belage deg på å ha en legetime for å få en resept hos ny lege.

Makan!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noen vits i å oppsøke legevakt i alle fall! Legevakta er til for akutte saker, og resept på allergimedisin (!!!) er definitivt ikke akutt.

Hvis du trenger resept og har ny lege, så tror jeg ikke du kan regne med å bare få det sånn uten videre, du må sannsynligvis ha time, og kanskje ta blodprøver. Legen må jo vite at du faktisk har allergi for å kunne skrive ut det på blåresept, for der må legen fylle inn diagnose og krysse av for at du har et langvarig behov for det.

Om du trenger allergitabletter raskt og ikke gidder å vente på legetime, så kan du faktisk kjøpe det i mindre forpakninger UTEN resept på apoteket.

:kaffekopp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, du trenger da ikke bli sur. Sjekk på kommunen din sin hjemmeside, der skal det stå når de forskjellige legesentrene har åpningstider. Eller sjekk minhelse.no.

Jeg har da heller aldri sagt at du bytter lege fordi det er morsomt. Jeg har bare sagt fra at du må belage deg på å ha en legetime for å få en resept hos ny lege.

Makan!

Ja, makan. Du som ikke klarte å skrive et vennlig og hjelpende svar til å begynne med, og da ble tonen i tråden deretter.

Du kunne i grunn bare latt være å svare.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, makan. Du som ikke klarte å skrive et vennlig og hjelpende svar til å begynne med, og da ble tonen i tråden deretter.

Du kunne i grunn bare latt være å svare.

TS.

HVOR HVOR HVOR i innlegget sitt er Mynona uvennlig og lite hjelpsom??

Den eneste surpompen her er deg! :ler:

Kanskje det likevel er akutt at du trenger medisiner? Mot elendig humør?

• Liker 4
Skrevet

Neivel - jeg ga deg flere tips. Men du fikk kanskje ikke svaret du ville ha. At JA, i morgen har du ny fastlege og da kan du bare ringe å få resept uten at legen har sett deg!

Så du får bare være sur og gretten da. Håper du står opp med den andre foten først i morgen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HVOR HVOR HVOR i innlegget sitt er Mynona uvennlig og lite hjelpsom??

Setning nr to. Apropos setninger burde du se på setningene dine. TS.

Skrevet

Du spør:

Kan jeg få denne resepten fra en annen lege, på et annet kontor?

Jeg svarer at poenget med fastlege er at man ikke skal ringe rundt til alle leger man vet om å få resepter derfra.

Jeg svarte på spørsmålet ditt! Er ikke det hjelpsomt da??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Poenget med fastlege er jo at man skal benytte seg av den, og ikke alle andre."

Hva er det med denne setningen som skulle tilsi at du skal kjefte?

Og - hvilke setninger bør jeg se på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer at poenget med fastlege er at man ikke skal ringe rundt til alle leger man vet om å få resepter derfra.

Jeg svarte på spørsmålet ditt! Er ikke det hjelpsomt da??

Jeg vet utmerket godt hvorfor vi har fastlegeordningen, men nå var dette en "hastesak" og jeg skrev at mitt legekontor verken er åpent eller har en telefonsvarer som på en klar og tydelig måte gir beskjed om når det er åpent.

Da må man henvende seg til andre leger eller legevakta. Men saken er løst, og tråden er dermed også "løst". La tråden synke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...