AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Fysioterapauter og ostopater har taushetsplikt, ikke sant? Jeg er snart 22 år, har en del problemer med kroppen, altså ledd, muskler osv. Dette har også min mor, min tante og min mormor. Min mor bestillte time til meg til hennes fysioterapaut/kiropraktor, jeg har egen, men sluttet å gå dit og trengte bare en time til å løsne litt. Fikk time veldig fort og greit. Men, etter timen hadde han sagt til min mor at han trodde jeg var deprimert. Ja, det er min mor, men vi bor ikke sammen, jeg er over 16 år, har han ikke da taushetsplikt? Det er ikke noe krise, jeg har et godt forhold til min mor og forteller henne det aller meste. Men jeg reagerte på at fortalte dette, trodde fysioterapautene er undelagt ganske strenge taushetspliktregler. Senere gikk jeg til ostopat, min mor går også til samme ostopat. Jeg gikk i alt 7 ganger før jeg ble mye bedre. Dette er jo også flott. MEN, ostopaten min ringte min mor samme dagen og fortalte at det så ut som om ting fungerte bedre nå. Jeg forstår ingenting? Er ikke dette ulovlig? ? 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Syntes det virket litt rart. Men altså helsepersonell skal holde et øye med pasientene sine, også når det gjelder psyken, for det er ofte dem som ser det ført, om noe er galt. Hvis de er bekymret for ditt ve og vel, og om du kommer til å skade deg seg ol. så har de plikt til å si ifra. Er ikke helt sikker på hvordan dette foregår når du nå er 22 år og bor alene :/
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 I helsepersonelloven (som gjelder for kiropraktor men ikke for osteopat slik jeg tolker det) står det spesifisert hva som er lov og ikke med tanke på taushetsplikt. Det kan du lese her: http://lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 For det første så er jeg ikke deprimert, jeg har det litt tungt for tiden, men er overhodet ikke til fare for meg selv. Burde ikke kiropraktoren sagt ifra til meg, spurt meg om jeg hadde det bra? Ja, ifølge min tolkning av loven har de altså brutt loven. Ikke noe big deal for meg, men allikevell. Ble litt sjokkert:P Skal til legen imorgen, kanskje min mor får en telefon da også
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Taushetsplikten skal overholdes. Jeg har samme fastlege som et barn. Her blir det aldri delt noe informasjon via lege. Takk for det.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 For det første så er jeg ikke deprimert, jeg har det litt tungt for tiden, men er overhodet ikke til fare for meg selv. Burde ikke kiropraktoren sagt ifra til meg, spurt meg om jeg hadde det bra? Ja, ifølge min tolkning av loven har de altså brutt loven. Ikke noe big deal for meg, men allikevell. Ble litt sjokkert:P Skal til legen imorgen, kanskje min mor får en telefon da også Her har du avslørt to grove brudd på taushetsplikten. Behandlerne har ikke en gang tillatelse til å fortelle din mor at du har vært der, med mindre du har gitt slik tillatelse (burde i så fall skjedd skriftlig). Dette må meldes til fylkeslegen, evt også til politiet. Muligens kan du ha krav på økonomisk erstatning for taushetsbruddene.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 Fysioterapauter og ostopater har taushetsplikt, ikke sant? Jeg er snart 22 år, har en del problemer med kroppen, altså ledd, muskler osv. Dette har også min mor, min tante og min mormor. Min mor bestillte time til meg til hennes fysioterapaut/kiropraktor, jeg har egen, men sluttet å gå dit og trengte bare en time til å løsne litt. Fikk time veldig fort og greit. Men, etter timen hadde han sagt til min mor at han trodde jeg var deprimert. Ja, det er min mor, men vi bor ikke sammen, jeg er over 16 år, har han ikke da taushetsplikt? Det er ikke noe krise, jeg har et godt forhold til min mor og forteller henne det aller meste. Men jeg reagerte på at fortalte dette, trodde fysioterapautene er undelagt ganske strenge taushetspliktregler. Senere gikk jeg til ostopat, min mor går også til samme ostopat. Jeg gikk i alt 7 ganger før jeg ble mye bedre. Dette er jo også flott. MEN, ostopaten min ringte min mor samme dagen og fortalte at det så ut som om ting fungerte bedre nå. Jeg forstår ingenting? Er ikke dette ulovlig? ? Dette er jo sykt, hadde legen min ringt til mine foreldre eller til min søster (som har samme fastlege) ville jeg trodd h*n var sprø på nøtta si Da skal jeg gi skriftlig beskjed om d, og d skal i såfall være snakk om noe alvorlig som sykdom med døden som følge! Alt annet forteller jeg dem selv om og når d passer MEG!
Gjest O___o Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Ja, de har taushetsplikt - og her har de brutt den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå