Gjest Silvermist Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Er det noen som har et estimat på hvor lenge etter best før-datoen det er trygt å spise egg?
Wednesday Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 full en bolle med kaldt vann. Hvis egger synker, er du trygg. Hvis det flyter er det for gammelt. Man kan se bort i fra datostempling på norske egg. 1
Testosteron Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Jeg har spist egg 1 måned etter at holdbarhetsdatoen gikk ut
Gjest Survival Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Egg kan faktisk ligge i flere måneder etter at holdbarhetsdatoen er gått ut. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 den vanntesten er genial! forutsetter at egget er av norsk opphav! 1
Pingting Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Norske egg er veldig, veldig trygge. Datostemplingen vi har er basert på EØS-reglementet, som igjen tar hensyn til at salmonella er vanlige i endel av landene. det er det ikke her. Før vi innførte EØS-lengden på stemplingen, var den en mnd lenger. Og de er holdbare mye lengre enn det. Matforsk gjorde en undersøkelse som konkluderte med at selv etter 7 (!) mnd så var eggene helt trygge å spise (men konsistensen hadde blitt litt annerledes, og de fungerer ikke like godt i baking og denslags etter så lang tid). Selv synes jeg nok at 7 mnd gamle egg er litt over min smertegrense sånn rent mentalt, men det er ingen verdens problemer å spise dem både en og to mnd over dato. Så lenge de har blitt oppbevart skikkelig, da 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Har aldri i mitt liv sett på datostemplingen til et egg jeg. Lever, er frisk og rask enda.
Gjest Silvermist Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Takk for supre tips, gull verdt! Nå reddet eggekartongen min seg inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Jeg rister på egget. Dersom jeg hører at det "dunker" (dvs. at plommen er blitt hard), er det såpass gammelt at jeg ikke spiser det.
Gjest Linaria Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Vi kjøper alltid masse egg når vi er i Sverige og tenker ikke en gang på datostemplingen. Så lenge de ser greie ut og lukter greit så bruker vi dem. Ikke noe problem.
Mayflower Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 (endret) Har aldri i mitt liv sett på datostemplingen til et egg jeg. Lever, er frisk og rask enda. Haha samme her Endret 7. april 2012 av Mayflower
Anglofil Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Har aldri sjekket datostemplingen på egg, må jeg innrømme. Mvh Yvonne
Ryvre Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Har heller aldri sett på datostemplingen på egga. Verken når jeg kjøper sem i butikken eller mår de har liggi i kjøleskapet gud-vet-hvor-lenge
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Er det noen som har et estimat på hvor lenge etter best før-datoen det er trygt å spise egg? 1 mnd:)
Gjest Survival Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 1 mnd:) Tull. 4 mnd er oppgitt av "myndighetene". Og de kan faktisk spises etter det også...
Gjest NozMonster Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 1 mnd:) hvor har du det bastante svaret fra?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå