Gå til innhold

Verste måten å begynne ei setning på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du er den verste måten å begynne ei setning med når du skriver eller prater?

Jeg har hørt mange som starter med å si "jeg har hørt..." eller "for å være helt ærlig...". Men når jeg tenker meg om, høres ikke det litt rart ut, spesielt det siste? Jeg har selv sagt begge av de, men å begynne med "for å være helt ærlig" så kan man jo begynne å lure på om man ellers bruker å være ærlig. Fikk det plutselig for meg at det høres rart å si.

Det er sikkert andre ting også. Har du noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lover sjelden godt når en setning starter med "Jeg mener ikke å være frekk, men.."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lover sjelden godt når en setning starter med "Jeg mener ikke å være frekk, men.."

Eller "ikke for å fornærme deg, men", eller "jeg er ikke rasist, men".

Ellers er jo "atte jeg lissom bare" en vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste? Aner ikke. Men noen dumme.

"Holdt på å si -"

Feil. Du sa det faktisk.

"Ikke ta det personlig, men -"

Nehei? Ta det på vegne av det usynlige vesenet som står ved siden av meg da, eller?

"Kan jeg spørre deg om -"

Ja det kan du.

(venter spent på om du gjentar spørsmålet, nå som du har fått vite at du kan spørre)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Og jeg bare/og han bare/og de bare/og onkels bestemor bare".. er veldig fæl på det der selv, prøver å skjerpe meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ikke rasist, men ..."

"Så jeg sitter her og ..."

"Noe som plager/kjeder/interesserer meg er ..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Kanskje ikke helt innenfor tema, men:

Når noen henvender seg til meg (for første gang i gitt setting) kan jeg ikke fordra at de begynner rett på et spørsmål eller annet uten å en gang si "hei" først. Jeg får rett og slett ikke med meg all informasjon når de begynner rett på uten å markere at "hei, nå kommer jeg til å fortelle/spørre om noe som jeg forventer respons på".

"Døøh" (du), (...) er også en nesten utilgivelig måte å henvende seg til meg på.

Skriftlig er jeg helt enig i at "og" er fy-fy som starten på en setning, det gjelder forsåvidt også "men", og tilsvarende ord.

"jeg er ikke rasist, men..." betyr for meg at "nå kommer det noe skikkelig rasistisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig er jeg helt enig i at "og" er fy-fy som starten på en setning, det gjelder forsåvidt også "men", og tilsvarende ord.

Det veste etter min mening er de som innleder med subjunksjoner uten at det finnes noen helsetning! :bond: Da ender man opp med en rekke av ufullstendige og uselvstendige setninger som bare ikke fungerer i skrift. Forfatteren mener sikkert å høres "dyp" ut. Jeg gremmes herfra og inn i evigheten!

Eksempel: Som bruker subjunksjoner på feil måte. Siden jeg ikke kan skrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

"Døh! Jeg skal bare..." :kjefte:

"Det finnes ingen lett måte å si dette på, men..." den er mer psykisk fæl enn noe annet, men :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veste

Jeg mener såklart "det verste" (av alle tråder å tabbe seg ut i...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bobler

"Assa". (Assa = altså)

F.eks " Assa liker du JENTER lissom? "

Endret av Bobler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man diskuterer med noen: "Så du mener at..."

Ja, i alle fall hvis de virkelig ikke har skjønt hva man mener, men prøver å presse alt inn i sin egen trange forståelsesramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte alle setninger med subjekt er det kjipeste jeg ser. Får assosiasjoner til stiler skrevet på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...