Gå til innhold

Hva skjer med meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I det siste har jeg begynt å lure på hva som skjer med den psykiske helsen min. Jeg har mange rare tanker som plager meg.

Jeg tenker ofte at jeg har lyst til å flytte fra denne byen. Jeg føler at jeg alltid treffer perifere bekjente når jeg beveger meg utenfor døra, og jeg får tanker om at folk vet for mye om meg. Jeg liker å holde ting om meg selv privat, men av og til hender det vel at man deler noe man tenker i ettertidet at man ikke burde. Dette har jeg gjort, og nå føler jeg at alle vet dette.

Jeg har også tanker om at folk jeg kjenner kommer til å forlate meg uten å gi lyd fra seg. Jeg er livredd for at vennene mine bare plutselig kutter meg ut uten noen forklaring. Jeg ser for meg at jeg ringer og ringer og aldri får svar.

Jeg får også angst av å skrive dette innlegget, tenk om noen skjønner at det er meg?

En annen tanke jeg har fått er at jeg er redd familien vet noe om sexlivet mitt. Enn om de har mentale bilder i hodene sine om at jeg har sex? Huff, dette er jo helt irrasjonelt. Holder jeg på å bli paranoid? Er det andre som får slike tanker av og til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du har noen tanker og forestillinger som ikke har noen rot i virkeligheten, og som påvirker hverdagen din på en negativ måte og hemmer din livsutfoldelse. Da bør du snakke med legen din om saken.

Vi får alle av og til litt merkelige tanker i hodet, men del fleste klarer å slå dem fra deg. Det er først når vi ikke klarer det, at de blir et problem og kan kalles "tvangstanker".

Det som er veldig positivt, er at du selv ser at dette er irrasjonelle tanker. Det er et utmerket utgangspunkt for å kunne ta imot hjelp og bli kvitt dem.

Jeg synes innlegget ditt fortalte mye om hvordan du har det. Vis det gjerne til legen din, sånn at det kan danne utgangspunktet for videre samtale.

I mellomtiden får du prøve så godt du kan å avlive angsten med logikk, distraksjoner o.l. Du kan f.eks. tenke noe slikt:

• Andre går ikke og tenker på ditt seksualliv, på samme måte som du ikke går rundt og funderer på andres seksualliv.
  • Folk vil ikke plutselig forlate deg, fordi det ikke er rasjonell oppførsel, og du ville vel ikke selv gjort noe slikt mot noen?

I tillegg vil jeg anbefale deg å finne på noe som fjerner fokuset på disse tingene når du merker at tankene blir plagsomme. Du kan kanskje skifte omgivelser ved å gå en tur, besøke slekt eller venner, gå på museet eller på kino; eller du kan finne på noe hjemme, som å høre musikk, se en film, lese en bok, bake en kake, egentlig hva som helst.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...