AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Hei! Jeg har hofteledsdysplasi og ble ikke oppdaget før jeg var rundt 3 år(pga krig)og etter det lo jeg i gips i nesten 6 mnd,,og ble operert 2 ganger da jeg var 3år men begge operasjonenen ble ikke vellyket . I 2007 ble jeg operert i Norge og fikk total hofte protese i den ene hofta.. Det som er at jeg jobber nå som tilkalingsvikar men jeg klarer ikke å jobbe,for jeg sitter og har smerte hele dagen..klarer ikke å utgøre hjemme arbeid eller være sammen med lille gutt den lille tiden jeg har med han når jeg kommer hjem.. har konstant smerter i hodta og ryggen ..må gå på store doser av medisiner for å klare å jobbe i hverdagen går på jobb og har vondt uten jeg sier det kollegaer og sjefen for jeg er redd for at de ikke ringer meg for å jobbe(jobber kun som tilkalingsvikar og ikke fast) det er ikke vanlig å få protese i ung alder men jeg måtte da jeg ikke kunne sove om natta.. så hofta mi har vært under 3 store operasjoner og føler siden at jeg belaster med av den andre hofta at den andre begynner også å blelastes mye..at kanskje jeg kommer til å operert i den andre hofta ogsaå så jeg vurderer å snakke med legen om arbeidsvklaringspenger,men jeg vet ikke om jeg kan leve kun på 9000 kr i månden når kun husleien er på 5000 kroner.. så finnes det noe andre alternativ for meg? tenker på andre type stønader for akkurat problemet mitt.. for jeg klarer ikke å jobbe rett og slett.. håper dere har gode forslag og råd til meg.. takk påforhånd så spm mitt er noen som har gode råd til meg?
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Tror du kan oppfylle krav til bostøtte fra Husbanken. Bostøtte skal bidra til å redusere boutgiftene for husstander med lav inntekt. Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen, og det er kommunen som har all kontakt med søkere. Har du spørsmål du ikke finner svar på her, må du henvende deg til kommunen/bydelen der du bor.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 slitter med språket kanskje det var ikke forklart bra nok jeg mottar bostøtte nå det var ikke det jeg lurte på spm mitt er at jeg ikke kan jobbe ..med en gang jeg kommer hjem legger jeg meg i sofaen inntil jeg sover,,klarer ofte ikke å lage mat,.på jobben så står jeg fra første minuttett til jeg kommer hjem bortsett fra mat pausen så hoften min er ikke frisk nok til å stå så lenge å jobbe,, så spm mitt er hvilken stønader kan jeg søke på? for at arbeidsavklaringspenger er altfor lite til å leve med hva skal jeg gjøre?
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Du får høre med NAV og fastlegen din, ofte er det forskjellig fra landsdel til landsdel.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 hva er det som er forskjell fra landsdel til landsdel? stønader eller hva?
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Ofte er det forskjell hva du får fra NAV ja, har du vurdert uføretrygd?. Når du har gått ufør et år så kan du jobbe å tjene 1G i tillegg til trygd.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Jeg har kun hatt dagpenger fra nav ikke noe annet..og ble sykmeldt 1mnd ifjor og ikke noe annet enn det..men jeg kjenner på kroppen at hofta ikke klarer det lenger.. gruer meg hver dag til jobb..pga helsen min (hofta mi)liker jobben min og de jeg jobber sammen med men helsen min hindrer meg.. har konstant vondt i hofta og ryggen tar fra 5+10 tabletter av smertestillende om dagen for å klare meg .. må jeg fylle den sammen med legen eller?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 det står på nav sine sider at man må være under 26 år stemmer det? jeg er snart 30år
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 Ja, legen hjelper deg å fylle ut søknad om uføretrygd. Hvor gammel er du TS? er du under 26 så kan du få ung ufør.
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #11 Skrevet 1. april 2012 Det er for ung ufør det TS, men vanlig uføretrygd kan du få.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 jeg mente denne linken om ung uføre eller finnes det andre type uføre også? http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Hvem kan få uførepensjon? Du må oppfylle fem vilkår for å ha rett til uførepensjon: Hovedregelen er at må du ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene fram til du ble ufør. Du må være mellom 18 og 67 år. Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen. (Lyte betyr i denne sammenheng medfødte tilstander). Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak for å bedre inntektsevnen din. Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 må man ha jobbet fult? det har jeg ikke.. kun jobbet som ekstra ..alt fra 2000kr i mnd til 16 000 kr.da jeg jobber som tilkalingsvikar bare. og hatt dagpenger ved siden av de dagene jeg ikke hadde jobb..
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Du får nok uføretrygd om du står på kravet ditt. Sånn som det er nå, så er vel det beste for deg ro og hvile.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #16 Skrevet 1. april 2012 Tusen tusen hjertelig takk for svar erymax.. skal ta det opp meg legen etter påsken hper virkelig hun tar meg på alvor .. wish me good luck
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #17 Skrevet 1. april 2012 Har en kompis som jobber mye med NAV, han sier også at om du har en medfødt misdannelse som gjør at du ikke kan jobbe. Så kan du ha rett på ung ufør i tillegg til vanlig trygd selv om du er over 26.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #18 Skrevet 1. april 2012 Når jeg tenker at om jeg blir uføre eller hva det hetter så kommer jeg til å kjede meg hjemme hverdag men sånn som det jeg har det nå..klarer ikke å kose meg barnet mitt og ha en vanlig hverdagsliv,og ikke kunne gjøre arbeidet på den riktige måten så kan jeg heller ikke tvinge meg til jobb jeg vet kroppen min ikke klarer mye..de gangene jeg sitter på do da kan jeg slappe av .. jeg skjelver på beina å da vet jeg at det er pga hoftene mine som sier at nå er det nok..men har ikke hatt andre valg enn å jobbe ..for å kunne betale mine utgifter .. men nå er det virkelig NOK ,,føler at andre beine(hofte)har også blitt dårlig..siden jeg belaster litt ekstra av den friske hofta..eller så er jeg ikke lat...ikke misforstå please
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #19 Skrevet 1. april 2012 vet du hvor mye det utgjør i månden? eller har det noe med inntekten min å gjøre? telles dagpenger som inntekt også? Takk
Gjest EryMax Skrevet 1. april 2012 #20 Skrevet 1. april 2012 Jeg vet ikke hvor mye du har krav på i lønn, men du får snakke med NAV. Du får nok beholde den bostøtten fra Husbanken selv om du får uføretrygd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå