Gå til innhold

Ryggsekk til fjellturer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips til hvilken fjellsekk som er god? Jeg er nokså utrent jente, så den bør ikke være veldig stor. Hvor mange liter bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Dette vil være helt avhengig av hva slags fjelltur du skal på ;)

Overnattingstur i telt? Hytte til hytte? Dagstur i fjellet?

Både størrelse og funksjoner du trenger på sekken vil være avhengig av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Som utrent dame, ikke over 65 liter. Selv det kan bli litt for tungt, for man har en tendens til å fylle sekken helt opp "fordi man har plass", noe som fort kan gjøre den veldig tung når man skal gå med den i flere timer. Selv om den kanskje ikke føles så tung når du prøver den på hjemme :fnise:

Når det gjelder hvilket merke vil jeg anbefale deg å gå i en sportsbutikk å få hjelp til å prøve, de ulike merkene kan ofte justeres ulikt, og et merke som er bra for noen vil ikke passe like godt til andre. Det kan blant annet være avhengig av rygglengden.

Men det er sikkert noen her inne som har merker de vil anbefale, og det kan jo være greit å ha med når du skal prøve. Jeg har dessverre bare en eldgammel sekk som har holdt i mange år, så jeg har ingen anelse om hvordan merkene er nå til dags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk. Da vet jeg litt mer hva jeg skal lete etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at det er helt essensielt at du prøver sekken med noe tungt oppi! Spør om det i butikken hvis de ikke foreslår det av seg selv. Er det trapp i butikken; gå noen turer opp og ned med sekken på. En sekk som kjennes ok ut når du står stille kan bevege seg helt feil når du begynner å gå.

Hvis du bor i Oslo kan jeg varmt anbefale Oslo Sportslager for sekkekjøp, de vet hva de driver med. Spør gjerne om pakketips også, hvordan du fordeler vekten på ryggen kan ha mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale deg å kjøpe en damemodell, med mindre du har en kroppsbygning uten noe særlig former. For meg var det en ny verden. I tillegg til tipset om Oslo sportslager, så vil jeg gjerne tipse om den nye butikken Jentesport.

ut.no tips om sekkekjøp og pakkeliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Bergans, og er veldig fornøyd. Anbefales å teste ut. Venninnen min har den samme, hun er 160 høy og sped, jeg 175 og kraftig og vi er begge godt fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tips til modell, men anbefaler deg å se på testene til Turistforeningen. De har nok også en en liste over hva du bør se etter når du skal prøve og kjøpe sekk der finner du også pakketips for hva og hvordan du bør pakke. Du har også fått mange gode tips her.

- prøve sekken med noe tungt oppi. Vekta skal sitte på hoftene, ikke skuldrene.

-pass så at brystbeltet er behagelig på. Jeg synes ofte at brystbeltet sitter rart og ubehagelig, og at det sitter feil i forhold til brystene.

- prøv damemodeller (hovedforskjellene er at skulderstroppene sitter litt tettere, magebeltet (tror jeg) skrår litt og sitter derfor bedre på en kvinnehofte, ryggen på sekken er litt anderledes og passer bedre en kvinne, samt den passer en litt kortere rygg), men utelukk ikke herresekkene. Det er ikke sikkert at damemodellen sitter best på deg.

-sidelommer er praktisk, men ikke la det bli for mange. Er det mange, så bruker man dem, og sekken kan fort bli litt ustabil med mye utenfor hovedrommet. Det aller meste skal i hovedrommet. For mange reimer kan også bli upraktisk.

- velg gjerne en sekk som ikke er så tung. Det kan være stor forskjell mellom ulike sekker. En stor sekk veier som regel mer enn en mindre, i tillegg til at man tar med seg mer. Pass dog på at sekken har plass til det du skal ha med. Stapper du sekken for full, så blir den ikke så god å bære, f.eks. hvis den buler ut i ryggen.

- regntrekk til sekken er praktisk. Man kan selvsagt pakke alt i plastposer eller vanntette sekker, men det er mye enklere å bare trekke regntrekket over sekken. I tillegg blir ikke selve sekken våt,

og en våt sekk veier mer enn en tørr sekk. Regntrekk kan kjøpes separat

- legg litt penger i en god sekk. Turopplevelsen blir så utrolig mye bedre hvis sekken sitter godt, spesielt hvis du skal gå mange timer.

Gå i en butikk der personalet har god fagkunnskap, f.eks. Oslo Sportslager

Det var det jeg kom på i farta. Skriv gjerne hvilen sekk du kjøper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Modellen må man nesten finne ut av ved prøving, men kvalitetsmerker som gjør det bra i tester er Osprey, Norrøna, Arc'Teryx og en del av sekkene fra Bergans og Haglöfs. På meg er det i alle fall slik at i noen tilfeller passer en damemodell best, andre ganger er det herremodellen som sitter best, så prøv mange ulike.

Er enig med Wolfmoons anbefaling om størrelse. Ikke bare fyller man mer (unødvendig) i en stor sekk, men jo større sekk, jo mer veier selve sekken også. På sommer-/høstturer fra hytte til hytte har jeg klart meg med en 45 liters sekk, da jeg slipper å bære kokekar, middagsmat og veldig mye ekstra tøyskift (noe tøyskift har man jo, men tørkemuligheter på hyttene gjør at man slipper litt lettere unna). En sekk på 60-65 liter gir større variasjonsmuligheter :)

Lykke til med sekkekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...