AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Huff... Nå har jeg akkurat sittet foran tv'en og trykket en hel stor firkløverplate i meg. En stor plate helt alene!!! Og nå sitter jeg å føler meg så sinnsykt dårlig over at jeg kunne gjøre det mot meg selv... Har hatt en periode nå hvor jeg har vært helt fanatisk etter sjokolade...nesten som jeg er blitt avhengig...noen som kan kjenner seg igjen i denne vonde sirkelen det ser ut til at jeg havnet i og har noen tips til å komme seg ut av den? Ja, jeg vet godt at det bare er å ikke spise det, men jeg vil bli kvitt det enorme suget etter det...
hmmz Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Mmmmm Går på smellen iblant selv spist er spist, og gjort er gjort 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Skal du ha mensen snart? I morgen kan du, istedetfor å kjøpe en stor plate, kjøpe en liten/vanlig plate med kokesjokolade. Legg den i kjøleskapet så blir den god og kald Det er mye kalorier i kokesjokolade også, men du trenger mindre for å bli "tilfredsstilt". Og ikke få dårlig samvittighet fordi du spiste en stor plate med sjokolade i dag, det er det du gjør over tid som gjelder, ikke de få gangene man unner seg noe godt. Skal man gå rundt med dårlig samvittighet for det så blir det bare verre. Man kan ikke nekte seg alt godt, man vil alltid ha det man ikke kan få, og da blir det uutholdelig til slutt. 4
Rainbow Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Prøv å bare ha det én dag i uka. Den ene dagen er alt lov av usunne ting og kaloribomber. UTEN dårlig samvittighet. De andre dagene skal du være sunn. Det hjalp meg veldig. Jeg pleide å spise minst én sjokolade om dagen. Så begynte jeg å trene og skjerpe kostholdet, men etedag må til. Da har jeg klart å leve sånn i et halvt år, og hadde jeg skullet slutte tvert og kutte ut alt av søtsaker hadde jeg hatt mye større problemer med å klare å holde meg. Nå spiser jeg så mye den ene dagen at jeg ikke har spesielt lyst på resten av uka. Om du ønsker å gå ned i vekt vil jo seks dager kaloriunderskudd og én dag med voldsomt overskudd gjøre at du går ned, fordi du oftere er i underskudd. Pluss trening, da, såklart. Mitt søtsug har i alle fall gått ned veldig ved å gjøre det sånn. Ikke stanse alt, unne meg noe, men ikke så ofte! Lykke til! :-) Edit: Ikke at jeg vet noe om hvorvidt du prøver å gå ned eller bare generelt får dårlig samvittighet, altså. Sier det bare fordi det var det som var mitt utgangspunkt! Endret 30. mars 2012 av Rainbow81 1
Elibo Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 (endret) :-( Jeg har også perioder der jeg kan pælme nedpå store mengder sjokolade på kort tid. En plate og en liter kald melk går ned på høykant:-( har hørt at krom kan hjelpe, men har aldri prøvd selv. Endret 30. mars 2012 av Elibo 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Det er jo ikke farlig å spise sjokolade. Melksejokolade inneholder for eksempel endel kalsium.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 For å forbrenne en hel stor sjokolade, så må du trene fem timer aerobic med høy intensitet for å bli "nullstilt". Det var skremselspropagandaen Jeg MÅ ha sjokolade i hus. Da kan jeg fint nøye meg med noen få biter. Den varer ca en uke. Men har jeg ikke sjokolade i hus over flere dager, så får jeg sjokokick og kan hive i meg store mengder på kort tid. Har jeg mørk sjokolade med minst 70 % kakao i, så varer denne ennå lengre uten at jeg får sjokokick. En smakebit er nok for å stille sjokobehovet. 2
Rainbow Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Jeg MÅ ha sjokolade i hus. Da kan jeg fint nøye meg med noen få biter. Den varer ca en uke. Men har jeg ikke sjokolade i hus over flere dager, så får jeg sjokokick og kan hive i meg store mengder på kort tid. Hehe! Jeg må for all del IKKE ha sjokolade i hus med mindre det er etedag. Da spiser jeg ALT! På kjempekort tid. Helt manisk, altså. For ikke lenge siden kjøpte jeg én liten sjokolade til meg selv og én til kjæresten. Så spurte jeg om hun ville ha sin, og det ville hun ikke akkurat da. Noen timer senere lurte hun på hvor den var, men da hadde jeg allerede spist den opp! 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 TS her. Takk for svar, folkens:) Greien er den at jeg var litt lubben for noen år siden. Jeg klarte å forbedre livsstilen min, og gikk ned nesten 10 kg. over to år, og ble veldig fornøyd med resultatet som har holdt seg uten at jeg har trengt å tenke over hva jeg spiser. Kostholdet har vært bra siden den gang og jeg har aldri nektet meg noenting, så kan ikke skylde på at jeg har "sprukket" fra en noen ting egentlig. For snart et år siden, sluttet jeg med nikotin og gikk noen kilo opp i vekt igjen, men ikke noe drastisk. Merker at kroppen min har justert seg nå etter nyttår, og kiloene har avtatt (fortsatt noen få kilo unna trivselsvekten, men det stresser jeg ikke med). Det jeg tror jeg er mest redd for er at jeg skal falle tilbake til "gamle vaner" fra da jeg hadde noen kilo for mye, og gå tilbake til å spise for mye og bli tykk igjen. Blir skremt siden jeg vanligvis blir fornøyd med et par biter sjokolade, mens nå i det siste har jeg nesten kunnet fråtse uten å kjenne meg tilfredstilt av små eller store inntak... Det er vel søtsaker generelt. Er også konstant tørst for tiden, så drikker masse vann uten å bli tilfredstilt der heller... Føler det er noe mystisk som foregår med denne kroppen min for tiden... Og nei, jeg har akkurat hatt mensen, så det kan jeg desverre ikke skylde på...
Gjest Solsmil Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 For å forbrenne en hel stor sjokolade, så må du trene fem timer aerobic med høy intensitet for å bli "nullstilt". Det var skremselspropagandaen Det får jeg ikke helt til å stemme. Jeg forbrenner (ifølge tredemølla ihvertfall) ca 800 kalorier på en time (ved en fart på rundt 10 km/t). I en 200 grams firkløver er det vel rundt 1000 - 1200 kalorier, altså har jeg forbrent den på halvannen time. Og du må trene airobic i fem timer for det samme resultatet? Da forbrenner du rundt 200 kalorier i timen, og det kan ikke stemme.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 da burde du dra til legen TS. Kanskje det er diabetes på gang? Høres ut som ditt blodsukker er på ville veier. Jeg klarer meg uten snop så lenge jeg spiser vanlig mat ofte nok. Det er viktig og spise ofte nok og aldri ha det suget etter noe. 3
Gjest juvelia Skrevet 30. mars 2012 #13 Skrevet 30. mars 2012 Det får jeg ikke helt til å stemme. Jeg forbrenner (ifølge tredemølla ihvertfall) ca 800 kalorier på en time (ved en fart på rundt 10 km/t). I en 200 grams firkløver er det vel rundt 1000 - 1200 kalorier, altså har jeg forbrent den på halvannen time. Og du må trene airobic i fem timer for det samme resultatet? Da forbrenner du rundt 200 kalorier i timen, og det kan ikke stemme. Nei 200kcal på 1 time er jo mindre en hva man forbrenner ved å gå sakte... så det kan jo ikke stemme. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. mars 2012 #14 Skrevet 30. mars 2012 Det får jeg ikke helt til å stemme. Jeg forbrenner (ifølge tredemølla ihvertfall) ca 800 kalorier på en time (ved en fart på rundt 10 km/t). I en 200 grams firkløver er det vel rundt 1000 - 1200 kalorier, altså har jeg forbrent den på halvannen time. Og du må trene airobic i fem timer for det samme resultatet? Da forbrenner du rundt 200 kalorier i timen, og det kan ikke stemme. Kalorier ut og kalorier inn, er ikke det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #15 Skrevet 30. mars 2012 Uff, der sa du noe. Tenk om jeg har diabetes!!! Nei, herre min hatt, det håper jeg inderlig ikke! Skal til legen etter påske, pga, nesten konstant svimmelhet i det siste, så får vel be dem sjekke blodsukkeret mitt også... Uff, uff, uff. Tenk om jeg ikke kan spise kake på bursdagen min lenger
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #16 Skrevet 31. mars 2012 For å forbrenne en hel stor sjokolade, så må du trene fem timer aerobic med høy intensitet for å bli "nullstilt". Det var skremselspropagandaen :fnise: Jeg MÅ ha sjokolade i hus. Da kan jeg fint nøye meg med noen få biter. Den varer ca en uke. Men har jeg ikke sjokolade i hus over flere dager, så får jeg sjokokick og kan hive i meg store mengder på kort tid. Har jeg mørk sjokolade med minst 70 % kakao i, så varer denne ennå lengre uten at jeg får sjokokick. En smakebit er nok for å stille sjokobehovet. Altså, det der var helt unødvendig å påpeke! Tror jeg skal ha en matfri dag i morn og søndag Ja, jeg spiste en hel sjokoladeplate i går, og chips og smash i dag 1
belle_ Skrevet 31. mars 2012 #17 Skrevet 31. mars 2012 Da er vi to, spist en hel plate melkesjokolade og spist en hel pakke popcorn, alene. Har det helt fint jeg, det er jo tross alt helg
kills Skrevet 31. mars 2012 #18 Skrevet 31. mars 2012 Spis en Atkins-bar i stedet. Det gjorde jeg og søtsuget forsvant etter halve.
Gjest Cakenommy Skrevet 31. mars 2012 #19 Skrevet 31. mars 2012 Jeg har noe enormt søtsug. På det meste har jeg klart å spise fem store melkesjokoladeplater på et døgn, og to pakker med påske-egg i lillakartong også på et døgn. Nei, jeg har ikke diabetes. Men noe som kalles hypoglykemi. Har heldigvis ikke så stort søtsug nå lenger, nå klarer jeg ikke en hel sjokolateplate nesten lenger. Går i perioder der jeg får i meg utrolig mye, andre perioder nesten ingenting. Men søgsuget har minsket utrolig de siste årene. Så ikke ha dårlig samvittighet for å ha spist ên hel sjokoladeplate 1
Cordelia Skrevet 31. mars 2012 #20 Skrevet 31. mars 2012 Støtter de som sier ta det opp med legen jeg, hvis du føler det er noe som ikke stemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå