Gå til innhold

Kontroll av elektrisk utstyr


makkapakka

Anbefalte innlegg

Jeg har fått brev om at tilsynet vil komme å kontrollere det elektriske anlegget i huset mitt.

Er dette vanlig?

Har aldri hørt om at sånt gjøres jeg, det er jo betryggende for all del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Det har jeg ikke hørt om heller. Merkelig. Sikker på at det ikke er noe lureri? Hvor kom brevet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra den lokale strømleverandøren.

jeg mistenker at de tror jeg "lurer" dem for strøm, siden jeg bruker så lite. Oppvarming med vedfyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville jeg ringt og spurt hva den sjekken koster.Og om det er "påbudt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard kontroll, de sjekker alle husstander regelmessig, selv om det kan ta år mellom hver gang. Det går på at alt er forskriftsmessig gjort, avdekker de avvik må du utbedre og sende erklæring fra elektriker på at det er gjort, ellers brytes strømmen.

Vi har hatt tilsyn en gang. Da ble det avdekket at varmtvannsberederen sto i feil type kontakt/feil kurs. Vi ringen elektrikeren, fikk det fikset, og sendte inn bekreftelse. Jeg synes denne kontrollen var utelukkende positiv, feil på elektrisk anlegg kan jo være livsfarlig.

Edit: Koster ingenting. Men det som avdekkes kan koste mye å fikse.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard kontroll, de sjekker alle husstander regelmessig, selv om det kan ta år mellom hver gang. Det går på at alt er forskriftsmessig gjort, avdekker de avvik må du utbedre og sende erklæring fra elektriker på at det er gjort, ellers brytes strømmen.

Vi har hatt tilsyn en gang. Da ble det avdekket at varmtvannsberederen sto i feil type kontakt/feil kurs. Vi ringen elektrikeren, fikk det fikset, og sendte inn bekreftelse. Jeg synes denne kontrollen var utelukkende positiv, feil på elektrisk anlegg kan jo være livsfarlig.

Edit: Koster ingenting. Men det som avdekkes kan koste mye å fikse.

ja det står at det koster ingenting, men det er vel som du sier, hvis ikke ting er forskriftsmessig så må jeg vel ordne opp og betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skje en sjelden gang, ved mistanke om utdatert utstyr på deres side (og dermed kanskje også på din), og ved klager fra leieboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skje en sjelden gang, ved mistanke om utdatert utstyr på deres side (og dermed kanskje også på din), og ved klager fra leieboere.

huset er 8 år gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde slik kontroll for et par år siden (det ble forresten dyrt å utbedre - vi bor i et gammelt hus). Men da sa lysverket vårt at de plukket husstander på måfå for å sjekke - men når vi nå fikk kontroll tok det minimum 20 år til neste gang. Siden du bor i et nytt hus, som sikkert har godkjent elektrisk anlegg skal du bare være glad til at de kommer nå :) Verre for oss i gamle hus ;) En negativ ting med det hele var at det var fryktelig kort frist for å få utbedret manglene! (mener det var en måned), så vi hadde problemer med å få elektriker på så kort varsel. De fleste hadde fullt opp. Det firmaet som hadde tid var det MYE tull med, og jeg er egentlig usikker på om det ble stort bedre..... Men så var nok vi bare uheldige og, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Hvor stort hus og hva er forbruket du har hatt?

Det er noe som heter el-tilsynet eller noe i den duren, og de sjekker om ting er forskriftsmessig. Trodde ikke sånt vil komme fra nettleverandøren. Eltilsynet er noe eget statlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Hvor stort hus og hva er forbruket du har hatt?

Det er noe som heter el-tilsynet eller noe i den duren, og de sjekker om ting er forskriftsmessig. Trodde ikke sånt vil komme fra nettleverandøren. Eltilsynet er noe eget statlig.

ja det står så i brevet men at eltilsynet holder til i kontor hos nettleverandøren.

skal sikkert få strømmåleren min til å gå fortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...