Gå til innhold

Tyskerbarn fra 2. verdenskrig!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Han kunne vært uheldig og blitt værende på lebensbornhjem til krigen sluttet. Barna hadde det bra der altså

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes et uendelig antall rapporter, også i statlig regi, på at mange av dem slett ikke hadde det bra, de ble i altfor mange tilfeller mishandlet, hundset og trakassert. De har mistet enhver rett til farsarv (den havner i den norske statskassen), de har ikke fått skolegang, de ble plassert på "galehus", i grisehuset som straff fordi de var urene og så videre og så stygt at de fleste foretrekker å slippe å få vite om det. Selvsagt hadde noen det bra, men de var nok i mindretall.

Mange av krigsbarna har klart seg bra og har ofte blitt ledere og samfunnstopper, men til hvilken pris? Mange av dem har klart seg bra på tross av og ikke på grunn av, mens mange andre er sosiale tilfeller uten verken evne eller kunnskap til å klare seg selv, fordi de aldri fikk en sjanse til å få til noe som helst. Og før noen beskylder meg for å ha fordommer: jeg kjenner endel av dem personlig.

Visste dere forresten at Norge forsøkte å "gi bort" 9000 norske krigsbarn som billig arbeidskraft til Australia etter krigen? Australia takket pent nei...

Og merkverdig er den øredøvende tausheten i norske medier, også mens prosessen foregikk i menneskerettighetskommisjonen i Strasbourg for ikke lenge siden. BBC, italienske, franske, russiske og australske aviser skriver om de norske krigsbarna og behandlingen de fikk stadig vekk. Journalister rister forundret på hodet og forstår ikke at det er mulig. Spør en polakk eller en franskmann om hvordan barna av de tyske soldatene ble behandlet - de forstår rett og slett ikke spørsmålet. De var jo barn? Hva skulle vi gjort?

Hilsen en som har fått treffe sin Opa. Og hvis noen trenger hjelp til å vite hvor man skal henvende seg for å sette igang vet jeg hvor man kan spørre, men tipsene over er bra. Send evt. pm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Virreliten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...