Gå til innhold

Tannskinnebruk

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har brukt tannskinne i 6 år vær natt.

Det er en heldekkende hard skinne som dekker alle overtennene.

Jeg synes ikke det har vært noe virkning på gnissingen, men skåner jo tennene i overmunnen for slitarsje. Gnisser like mye som før (i følge min partner)

Eneste jeg har "fått" er en bråte med hull og knekte tenner på denne tiden. (Mest på den siden jeg ligger mest på)

Fra før hadde jeg svært lite hull.

Er det skinnen som er problemet så ønsker jeg heller å gnisse tenner og finne annen behandlingsform for det, en å borre og fikse 10-12 hull i året.

Lurer på hvilke erfaringer andre har med slike tannskinner ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått hull fordi du ikke har vært flink nok til å pusse tennene og rengjøre skinnen. Stilles et helt annet krav til munnhygienen når du bruker en skinne hver natt og spyttet ikke får skylle over.

En skinne gjør ikke at du nødvendigvis slutter å gnisse, men tennene beskyttes mot slitasjen. Dersom man har vondt i tyggemuskulatur pga gnissing kan skinnen hjelpe mot dette også.

Du må selv avgjøre hva du skal prioritere. Dersom du vil fortsette med skinnen bør du intensivere munnhygienen, med grundig puss og fluorskyll morgen og kveld, samt tanntråd. I tillegg til å vaske skinnen godt hver morgen med en egen tannbørste og salo.

Lykke til!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du har fått hull fordi du ikke har vært flink nok til å pusse tennene og rengjøre skinnen. Stilles et helt annet krav til munnhygienen når du bruker en skinne hver natt og spyttet ikke får skylle over.

En skinne gjør ikke at du nødvendigvis slutter å gnisse, men tennene beskyttes mot slitasjen. Dersom man har vondt i tyggemuskulatur pga gnissing kan skinnen hjelpe mot dette også.

Du må selv avgjøre hva du skal prioritere. Dersom du vil fortsette med skinnen bør du intensivere munnhygienen, med grundig puss og fluorskyll morgen og kveld, samt tanntråd. I tillegg til å vaske skinnen godt hver morgen med en egen tannbørste og salo.

Lykke til!

Renholdet av tenner og skinner tror jeg ikke kan bli noe bedre en hva jeg alt gjør.

Skinnen blir renset vær eneste dag.

Tannpuss med fluorholdig tannkrem og fluorskylling morgen og kveld. Kan også pusse en gang til mitt på dagen om jeg føler for det.

Tanntråd vær kveld.

Tannstikker eller tanntråd etter hvert måltid + å skylle munnen med vann etterpå for å få bort smårester.

Drikker svært lite brus, jus eller annet syrebasert drikke. Brus kanskje 1 glass eller 2 i helgen.

Svært lite godterier, da kun noen biter i helgen. Ellers vært lite sukkerholdig mat.

Sundt og godt normalt kosthold.

Skrevet

Jeg er vel ikke alene om å ha tannskinne vel ? :sjenert:

Er det noen som har forsøkt annen type behandling på kjevedysfunksjon ?

En ting gjorde meg mer sikker på at det er tannskinnen er årsak til mesteparten av hullene er..

I 5 år har jeg hatt kronisk slimposebetennelse i ene hoften og dermed ikke klart å ligge på den siden i løpet av natten.

På den siden av kjeven som ligger mot puten hele natten har jeg fått mest hull.

6 stk for 3 år siden og 9 hull på samme side siste året. Enkelte hull veldig store og dype. + 3 knekte tenner i overmunn på samme tiden.

(Andre siden 3 små hull tilsammen, da i kant av gamle fyllinger fra tidlig barneår)

Har jo like godt renhold i hele munnen, så merkelig at så mye hull oppstår på bare ene siden !

Er det noen som kan gi en annen forklaring på at det er tannskinnen som er årsak til dette ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...