Gå til innhold

Spm om Hormonspiral

Fremhevede innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg vurderer å få satt inn kobberspiral hos legen, så jeg bare lurer på om det er noen her inne med erfaringer?

Litt skeptisk er jeg, og redd for at det skal gjøre vondt å få den inn...

Hormonspiral og dong er utelukket, da hormonene i spiralen ikke passer meg, har testet cerazette med samme type hormonene og det gjør jeg ikke igjen.

Noen som kan svare? :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral, det har også flere av venninnene mine. Ingen av oss har født.

Jeg syntes det gjorde veldig vondt, ikke lenge, men et lite sekund akkurat idet den ble satt inn. Jeg måtte legge meg ned på en benk ti minutter etter at jeg hadde gått fra legen, fordi jeg holdt på å besvime. Lå på benken i rundt 30 min før jeg turte sette meg opp. Jeg blødde mye i 1-2 uker, og fortsatte å blø i nesten fire uker. Ja, det var ille, men så absolutt verdt det. Veldig greit å slippe å tenke på p-piller o.l. på fem år.

Mine venninner har andre opplevelser. To stykker syntes det gjorde bittelitt vondt, blødde litt i noen dager og det var det. En annen venninne var kjempenervøs og fikk bedøvelse(?) og syntes kun det var ubehagelig. Små blødninger i ca. en uke. KJenner et par som har født og som har spiral, de syntes ikke det var vondt å få satt den inn. Det har nok noe med at de som har født har en litt større livmorhals enn de som ikke har født.

Konklusjon: Smertene er svært individuelle. Det er ingenting å grue seg til, og klarer du å slappe av gjør det mindre vondt. Ta en ibux og/eller paracet på forhånd er tips jeg har fått. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det var noe værre enn å ta celleprøve, og det er over på ett sekund :)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Hvor sikker er den da? Like sikker som 99%?

TS.

Skrevet

Har kobberspiral og er kjempefornøyd! har prøvd 'alt' av prevensjon, men tåler ingenting med hormoner. Jeg hadde også hørt at det kunne være vondt å sette den inn, så jeg tok to ibux en liten stund før legetimen. Var litt ubehagelig å sette den inn, men langt i fra vondt. blødde en del like etterpå, så lurt å ha med seg bind/truseinnlegg. blødde ca en uke etter innsetting, og hadde litt mensmurringer. ikke plagsomt mye. etter dette merker jeg ikke noe til den, annet enn at jeg blør litt mer enn før de to første dagene av mensen.

sikkerheten er litt mindre enn hormonelle midler, opererer vel med pearl index mellom 97 og 99 etter det jeg har lest.

Skrevet

Om bare kroppen min ikke hadde protestert så hadde jeg absolutt valgt kobberspiral. Ikke vond å sette inn, kun ubehag a.la. celleprøve, blødningene var helt ok etterpå og menstruasjonen ble lettere (3-4 dager og mindre bløding enn før).

Desverre vil ikke kroppen min ha kobberspiral og støter de ut så nå har jeg hormonspiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...