Gå til innhold

Nytt verb?


Gjest imli

Anbefalte innlegg

I eit par diskusjonar på forumet har eg sett at folk har brukt ordet "nave" (som verb) om folk som får stønader frå NAV. Eit uttrykk av "ungdommer som naver" eller noko sånt. Reaksjonen min var vel i grunnen slik: :skratte:

Andre som har høyrt dette latterlege uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare på kg og i avisa.. tror uvitende tenåringer bruker det.

Avisene hausser gjerne opp ting. Det kan være noen har forsøkt å beskrive at flere ungdommer har falt utenfor og i mangel på å finne noe bedre ord for det har de forklart det med at de "naver". Med et har en avis skrevet om det og de andre har slengt seg på og så er en fjær blitt til ti høns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en tråd som omhandler samme tema tidligere her i dag hvor Kosemose hadde et helt fantastisk (min mening) innlegg. Etter å ha lest innlegget hennes, trengte jeg liksom ikke å lese mer. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en tråd som omhandler samme tema tidligere her i dag hvor Kosemose hadde et helt fantastisk (min mening) innlegg. Etter å ha lest innlegget hennes, trengte jeg liksom ikke å lese mer. :opplyser:

Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Ingen grunn til å le av det når en selv stemmer på de bløte partiene som har gjort slik naving mulig.

Det er veldig mange eksempler her på KG hvor folk utrykker latterlighet overfor de som utnytter den slappe og gavmilde staten vår på en eller annen måte. Som om de tror alle har like høy moralfølelse overfor staten som dem selv. Men la meg fortelle dere en liten hemmelighet: Hvis det er penger å få, er det alltid noen som vil ta imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å le av det når en selv stemmer på de bløte partiene som har gjort slik naving mulig.

Det er veldig mange eksempler her på KG hvor folk utrykker latterlighet overfor de som utnytter den slappe og gavmilde staten vår på en eller annen måte. Som om de tror alle har like høy moralfølelse overfor staten som dem selv. Men la meg fortelle dere en liten hemmelighet: Hvis det er penger å få, er det alltid noen som vil ta imot.

Var det eit spark til meg eller?

At det finnest enkelte som utnyttar stønadssystemet, skal vel ikkje gå utover alle trygda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Var det eit spark til meg eller?

At det finnest enkelte som utnyttar stønadssystemet, skal vel ikkje gå utover alle trygda?

Spark nei. Var vel mer et lite knips :)

Og det skal ikke gå utover alle trygda. Men man behøver strengere krav og bedre kontroll. De som virkelig har behov for trygd, de får det. De som egentlig ikke har behov skal vel heller ikke få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link?

Ja det skulle jeg gjerne ha lagt ut, men finner den ikke igjen, Noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et latterlig verb fordi det ikke sier noe som helst om hvilken handling det er. Å nave? Ufør,alenemor,pensjonist,sosialklient, arbeidsledig, attføring? Det omfatter utrolig mange av innbyggerne i landet vårt, og slik jeg oppfatter dette verbet så er det nedlatende ment. Dette slår veldig feil ut, nettopp fordi det omfatter så mange av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat HVORFOR er dette verbet latterlig?

Mamma1 hadde eit godt svar.

Latterleggjering av folk som får stønader frå NAV, og det er då vitterleg mange mennesker i totalt ulike situasjonar.

Kva meiner du om verbet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nave er vel at man får penger fra NAV man ikke har rett til? Hvorfor skulle dette være fornærmende for de som faktisk er syke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nave er vel at man får penger fra NAV man ikke har rett til? Hvorfor skulle dette være fornærmende for de som faktisk er syke?

Viss det er tilfellet, kvifor ikkje kalle det trygdemisbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Mamma1 hadde eit godt svar.

Latterleggjering av folk som får stønader frå NAV, og det er då vitterleg mange mennesker i totalt ulike situasjonar.

Kva meiner du om verbet?

Jeg visste ikke at det brukes til latterliggjøring - jeg hadde faktisk aldri sett det før du skrev om det i denne tråden. Men sånn generelt sett, altså sett bort fra at det brukes til latterliggjøring, synes jeg det er en fin nyvinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk ut som noe man gjør for gøy... Sykler, feuder, jogger, shopper og naver. Hva har du gjort i dag? Jeg har bare navet litt. Ubrukelig, spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er tilfellet, kvifor ikkje kalle det trygdemisbruk?

Fordi at nave er kortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk ut som noe man gjør for gøy... Sykler, feuder, jogger, shopper og naver. Hva har du gjort i dag? Jeg har bare navet litt. Ubrukelig, spør du meg..

Det får jo frem det respektløse og latterlige med handlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...