AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hvordan bør jeg som mor reagere på at ungen min slår meg? I dag bet h*n meg også. Hvordan kan jeg respondere på en mest mulig pedagogisk måte? Ungen ble bitt selv en gang i barnehagen. Men jeg må jo gi noen konsekvenser av det, skjønner bare ikke hva som er best. Ungen er to år.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Biting har jeg ingen erfaring med, men når 2-åringen min har slått, har jeg gitt ham et alternativ. Jeg sa han skal kose eller stryke. Så viste jeg ham hvordan han skulle gjøre det. Når jeg etterhvert forutså at han kom til å slå tok jeg hånden hans og strøk den på kinnet mitt mens jeg sa -styke mamma, kose mamma. Det samme har jeg gjort når det har vært andre barn involvert. Denne metoden har fungert godt for oss. Har barnet ditt verbalspråk? Ofte så gir slåing og biting seg når språket kommer, men det er pyton mens det står på. 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Time-out? Ha en liten krakk eller noe et sted i huset hvor du plasserer barnet etter at h*n har vært ulydig og slem. Barnet sitter der i noen minutter - tiden varierer for hva h*n har gjort osv. F.eks bite mor = 5minutter. Går h*n fra krakken setter du h*n tilbake igjen og ber h*n være der frem til h*n er snill igjen og kan be om unnskyldning. Si gjerne også "Nå skal du sitte på benken fordi du bet mamma." (Sett det på super-nany Bare ikke steng barnet inne i et rom alene i flere timer!)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Biting har jeg ingen erfaring med, men når 2-åringen min har slått, har jeg gitt ham et alternativ. Jeg sa han skal kose eller stryke. Så viste jeg ham hvordan han skulle gjøre det. Når jeg etterhvert forutså at han kom til å slå tok jeg hånden hans og strøk den på kinnet mitt mens jeg sa -styke mamma, kose mamma. Det samme har jeg gjort når det har vært andre barn involvert. Denne metoden har fungert godt for oss. Har barnet ditt verbalspråk? Ofte så gir slåing og biting seg når språket kommer, men det er pyton mens det står på. H*n har slått mer enn h*n har bitt altså. Men begge deler er jo en uting. Ungen har desverre lite verbalt språk. Jeg har prøvd å si til h*n at h*n heller må stryke på meg, men jeg har ikke alltid komt på det i det siste. Ellers har jeg prøvd å late som om at jeg griner, og sagt au-au. Da blåser h*n på det stedet. Som en trøst liksom.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Time-out? Ha en liten krakk eller noe et sted i huset hvor du plasserer barnet etter at h*n har vært ulydig og slem. Barnet sitter der i noen minutter - tiden varierer for hva h*n har gjort osv. F.eks bite mor = 5minutter. Går h*n fra krakken setter du h*n tilbake igjen og ber h*n være der frem til h*n er snill igjen og kan be om unnskyldning. Si gjerne også "Nå skal du sitte på benken fordi du bet mamma." (Sett det på super-nany Bare ikke steng barnet inne i et rom alene i flere timer!) Fungerer time-out på toåringer da? Jeg har også sett mye på Super Nanny, men har ikke sett så små barn der?.. :S Ungen min er veeeldig rastløs av seg. Tror 5 minutt er aaaalt for lenge. Men jeg skjønner poenget. Men jeg tror nok jeg får prøve på det. Tusen takk for tips både til deg og h*n som svarte over her.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Der glemte jeg ut anonymiteten min samtidig som at kvinneguiden sin server ikke var i toppform :S Sånn kan det gikk. Antar at ikke ungen min er den eneste som slår her i verden?! Prøver i alle fall å gjøre noe med det, så er det sagt..
Gjest Kari Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Her har vi timeout for biting, slåing og kloring. 18mnd. Veldig rastløs type, men akkurat da skjønner han at han har gjort noe galt og blir sittende i 1,5min.. Veldig skamfull og lei seg, selv om vi ikke hever stemmen... Blitt MYE bedre etter vi begynte med dette...
Gjest happy_me Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Vi har samme problem. Vi er strenge og går ned på hans nivå på gulvet, ser han inn i øynene og sier "Det er ikke lov å slå, for da får mamma auau" Eller noe lignende. Viktig at han er oppmerksom på deg, og ikke ser rundt omkring/i gulvet etc. Så små barn blir veldig lett distraherte, og det er stor sjanse for at han ikke hører etter på hva du sier viss han fikk øye på noe annet han plutselig vil utforske. Og videre sier vi "du kan gi meg en klem, eller stryke på meg i stedet". Da ender det med en klem. Som regel. Nå skal jeg ikke påstå at dette hjelper faktisk, for han har ikke gitt seg enda... Men ofte er det når han er sliten og generelt småsur/oppgitt at han gjør det. Før gjorde han det hele tiden egentlig. Så vi har oppnådd bedring ihvertfall
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Min gjør det som oftest ved bleieskift..
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 (endret) *slettet* Endret 30. mars 2012 av fr21_5ffdsa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 Hmm. Hva med å få henne til å forstå at du får vondt? feks at du holder på fingeren din og dekker for øynene dine og sier au au au. Du må ikke bite mamma for da blir jeg så lei meg. Vet ikke om det funker på toåringer da.
Harlekin Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Det har ikke skjedd så ofte her, barnet er 2,5 år, men de gangene det har skjedd, har jeg holdt henne i ro (les "fast") og sagt strengt: "Det er ikke lov å bite/slå. Det gjør vondt". Da blir hun veldig lei seg, hun liker ikke at jeg er streng selvsagt, og så trøster jeg, samtidig som jeg gjør det klart at det ikke er lov å bite eller slå. Jeg hadde ikke brukt time-out på så små unger, eller egentlig ikke i det hele tatt. Jeg har større tro på kommunikasjon og å skape forståelse. 1
jolie Skrevet 30. mars 2012 #13 Skrevet 30. mars 2012 Min gjør det som oftest ved bleieskift.. Ungen din biter og slår ved bleieskift? Da ville jeg endra rutinene for det, kjenner jeg. Må ungen ligge på rygg? Kan dere ikke heller skifte bleie stående på doen? Da sitter den voksne feil vei på doen, mens ungen står med ansiktet mot veggen. Heng opp et speil, et bilde eller en leke i passe høyde, så blir bleieskiftene morsomme. Jeg har ingen tro på timeout på så små barn - eller på unger generelt. Jeg tror mye mer på kommunikasjon, respekt og avledning/fjerning fra situasjonen/konsekvenser etc. 1
Gjest happy_me Skrevet 30. mars 2012 #14 Skrevet 30. mars 2012 Ungen din biter og slår ved bleieskift? Da ville jeg endra rutinene for det, kjenner jeg. Må ungen ligge på rygg? Kan dere ikke heller skifte bleie stående på doen? Da sitter den voksne feil vei på doen, mens ungen står med ansiktet mot veggen. Heng opp et speil, et bilde eller en leke i passe høyde, så blir bleieskiftene morsomme. Jeg har ingen tro på timeout på så små barn - eller på unger generelt. Jeg tror mye mer på kommunikasjon, respekt og avledning/fjerning fra situasjonen/konsekvenser etc. Bleieskift stående oppå doen har jeg aldri hørt om.. hvorfor ikke bare stående på gulvet? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #15 Skrevet 30. mars 2012 Jeg bare lot være å reagere på en måte. Skjedd at h*n har slått to ganger, aldri mer. Har liksom ikke gjort h*n oppmerksom på at det går ann å slå. Vet ikke hva det er engang. De som har unger som slår og biter, noen plass må jo ungene få det fra..?
Gjest happy_me Skrevet 30. mars 2012 #16 Skrevet 30. mars 2012 Jeg bare lot være å reagere på en måte. Skjedd at h*n har slått to ganger, aldri mer. Har liksom ikke gjort h*n oppmerksom på at det går ann å slå. Vet ikke hva det er engang. De som har unger som slår og biter, noen plass må jo ungene få det fra..? Insinuerer du at de som har barn som slår og biter, slår og biter selv..? For det er nemlig det mest tankeløse jeg har hørt på lenge. 1
Chiquita Skrevet 30. mars 2012 #17 Skrevet 30. mars 2012 De som har unger som slår og biter, noen plass må jo ungene få det fra..? Hahaha... Slåing og biting er "innebygde" reaksjonsmønste hos barn - de trenger absolutt ikke lære det fra noen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #18 Skrevet 30. mars 2012 Her har vi timeout for biting, slåing og kloring. 18mnd. Veldig rastløs type, men akkurat da skjønner han at han har gjort noe galt og blir sittende i 1,5min.. Veldig skamfull og lei seg, selv om vi ikke hever stemmen... Blitt MYE bedre etter vi begynte med dette... Jeg synes det høres helt forferdelig ut at en tass på halvannet år skal ha disse følelsene! Han har jo ikke forutsetning for å vite at han gjøre noe galt engang 1
Gjest frøken am Skrevet 31. mars 2012 #19 Skrevet 31. mars 2012 Her har vi timeout for biting, slåing og kloring. 18mnd. Veldig rastløs type, men akkurat da skjønner han at han har gjort noe galt og blir sittende i 1,5min.. Veldig skamfull og lei seg, selv om vi ikke hever stemmen... Blitt MYE bedre etter vi begynte med dette... Oppfordrer du til å kjenne på skam? Sunt.
O'hara Skrevet 31. mars 2012 #20 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Jeg har akkurat lest en bra bok som tar for seg blant annet det vi kaller negtive handlingsmønstre hos barn. Mange barn reagerer med biting, slåssing og annen negativ adferd grunnet for lite positiv oppmerksomhet. I en del tilfeller kan man få bort uønsket adferd ved å bruke tid på noe koselig sammen med barnet på barnets nivå. Jeg vet ikke jeg altså, men jeg tror ikke at man havner inni noen posotiv sirkel om man skal straffe alt. Altså, jeg skjønner man ønsker å staffe når/om ungen er fysisk, men det ligger ofte noe bak som vi voksne ikke helt har skjønt. Jeg vil tippe han er frustrert for noe? Skjer det noen endringer i barnehagen? Hjelp han til å sette ord på følelsene og hva som skjer i hverdagen? Gi mer positiv tilbakemeldinger tror jeg ofte faktisk kan være en løsning, selv om det ikke virker slik på oss voksne. Lykke til!! Edit: Jeg bruker å fortelle min datter på 15 måneder alt hva vi skal gjøre i forkant. Når det er noe "stort", f.eks vi skal reise bort, så forteller jeg det dager i forkant. Når vi slal bytte bleie så sier jeg det litt før "Når du har spist maten din, så skal vi bytte bleie.", og jeg merker hun slår seg sjelden "vrang" med meg, oftere med pappaen. Men jeg forberedere henne, prøver å sette ord på følelsene hennes, og ikke gir rom for forhandlinger, trenger meg på å si ting på en slik måte at hun ikke kan svare nei. Endret 31. mars 2012 av O'hara
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå