lell Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hei. Jeg har alltid brukt kaldt vann når jeg skal koke sauser og supper. Husker at jeg har en gang lært at varmt vann fra springen har noe bakterier eller noe som ikke e bra. Sambo bruker bestandig veldig varmt vann fra springen til sånt. Han sier at hallo vannet blir jo uansett kokt og bakteriene borte. Hva mener dere??
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 På skolen lærte vi at noen farlige baktiser tåler å bli kokt, og overlever......
sequin Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Kan ikke forestille meg at det finnes såå farlige bakterier i drikkevannet vårt, jeg gjør det alltid på samme måte som kjæresten din.
TøydukkeAnna Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Jeg bruker alltid kaldt vann (så lenge jeg skal ha mat i, skal jeg koke vann til vannbad for å smelte sjokolade eller lignende så bruker jeg varmt vann fra krana). Hvis det tar lang tid å koke opp vannet kan han/du koke mesteparten i vannkoker, og bare ha litt i bunnen av kjelen. Pleier jeg å gjøre 2
Gjest Spinell Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Det er ikke på grunn av bakterier man ikke skal bruke varmt vann fra springen til matlaging, men pga andre forurensninger. Varmt vann løser opp mer metaller/mineraler fra røropplegg osv, og det er ikke videre helsebringende. Metallene dør ikke ved koking. 8
Gud Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Har du noen gang sett en varmtvannstank bli tømt? Etter det synet kommer du ALDRI til å bruke varmt vann i alle fall. 2
lell Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Jeg bruker alltid kaldt vann (så lenge jeg skal ha mat i, skal jeg koke vann til vannbad for å smelte sjokolade eller lignende så bruker jeg varmt vann fra krana). Hvis det tar lang tid å koke opp vannet kan han/du koke mesteparten i vannkoker, og bare ha litt i bunnen av kjelen. Pleier jeg å gjøre Juuhuu der løste du nettopp problemet mitt!! Jeg tar bare kaldt vann og koker det i vannkoker først så det ikke tar så jækla lang tid :-) Thanx u lots!! Rart at man av og til ikke har hjerne til å komme på sånt sjøl, haha ;-) Endret 29. mars 2012 av lell
Gjest _Blomsten_ Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Eksen min var rørlegger og sa at varmt vann fra springen kunne inneholde tungmetaller og ikke skal brukes i mat. Jeg bryter denne regelen av og til, men vet ikke hvor farlig det er. 2
iskaffe Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Jeg bruker heller aldri varmt vann fra springen i matlaging, pga det Blomsten sier: tungmetaller. Spesiellt forsiktig er jeg fordi jeg bor i et gammelt hus med gamle rør.
kaprifolen Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 Synes det er ekkelt, da jeg også har sett innsiden av en varmtvannstank.....
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 Jeg er vokst opp med en mamma som jobber i mattilsynet, bruk ALDRI varmt vann i matlaging, nesten en leveregel i vårt hus hehe
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 Jeg bruker alltid kaldt vann (så lenge jeg skal ha mat i, skal jeg koke vann til vannbad for å smelte sjokolade eller lignende så bruker jeg varmt vann fra krana). Hvis det tar lang tid å koke opp vannet kan han/du koke mesteparten i vannkoker, og bare ha litt i bunnen av kjelen. Pleier jeg å gjøre Skjønner ar dette virker lurt, men er du klar over hvor mye strøm en vannkoker bruker? Veldig lite økonomisk og miljøvennlig, spesielt når du også bruker komfyren!
OhMickey Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Det går mye fortere å koke opp vann til ex supper o.l. når man tar varmt vann fra krana, men selv gjør jeg ikke dette pga tungmetallene, jeg slenger vannet i vannkokeren og så rett i kasserollen
helsesjokolade Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 Er vel også pga at det kan være varmet i tank med kobber mener jeg å ha hørt og er det mye kobber i vannet så forsvinner ikke det med varembahandling.Er folk som har blitt heftig matforgiftet før etter det har f.eks kokt gløgg som ineholder mye syre i en gammel kaffe kjele av kobber man bare koker vann i til vanelig og dermed aldri vasker. så hiver man oppi syreholdig gløgg og aalt kobberbelegg løsner og forgifter gløggen.
Jolene Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Jeg gjør ikke det fordi jeg har lært at i Norge har mange kobberrør der vannet kommer ut, og kobberet kan noen ganger følge med vannet når det blir vamrt nok. Ergo kroppen kan få i seg kobber, hvilket som ikke er bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå