Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Har vært syk i en måned nå, og henger mye etter i studiene, er redd for at jeg kommer til å stryke på noen eksamener. Har tenkt be legen om sykemelding, siden jeg kan ikke dra i forelesninger, og jeg får ikke lest mye hjemme heller. Men hvordan fungerer det med lånekassen og sykemelding? hvis jeg er sykemeldt i april og mai f.eks, hva blir omgjort til stipend av lånet da? kan jeg få sykemelding for den måneden jeg har vært syk nå og?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Legen må ha dokumentasjon på at du har vært syk, det vil si du må ha vært i kontakt med legen angående dette. H*n kan ikke tilbakedatere. Når du skal søke om sykestipend, så må du sende et søknadsskjema til lånekassen, som legen din må skrive datoer for sykdomsperioden din, og om du var helt studieufør (det var iallefall et krav fra lånekassen om 100% studieuførhet da jeg søkte). Hvis du er usikker, og vil ringe og spørre lånekassen direkte, så bare vær obs på at de ikke nødvendigvis er så medgjørlige. Ikke spør dem om "hva de syns du skal gjøre", for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Du må være syk i mer enn 2 uker, og du får stipend for hele perioden du er syk. står greit forklart på lanekassen.no
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå