Gå til innhold

Vaske forkle og sjal til Nordlands-bunaden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en blå Nordlandsbunad som har fått en flekk på forkleet. Noen som vet om man må rense forkleet og sjalet til bunaden, eller om det går bra å vaske det for hånd med mildt vaskemiddel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også nordlandsbunad. Jeg har håndvasket forkleet mitt i milo, og så skyllet det mange ganger i kaldt vann før det fikk lufttørke. Deretter har jeg strøket det på lav temperatur.

AnonymBruker
Skrevet

Kan fint vaskes. Det er jo lin. Tror aldri jeg har vasket sjalet, men forkleet måtte vaskes for noen år siden. Tror jeg håndvasket det, men ville sikkert gått bra på finvask/ullvask i maskin også så fremt man bruker vaskepose.

Jeg bruker også Milo til bunadsting. Innbiller meg at det forhindrer bleking av sånt som ikke skal blekes, og er snilt mot fibrene i linskjorta.

Jeg er uenig i det med lav temperatur på strykejernet. Jeg bruker "tre prikker" på min innstilling av jernet - altså bomull. Både forkle og skjorte er lin og tåler høy temperatur. Pleier dusje lett med rent vann like før jeg stryker så blir det så glatt og fint, så.

AnonymBruker
Skrevet

Kan fint vaskes. Det er jo lin. Tror aldri jeg har vasket sjalet, men forkleet måtte vaskes for noen år siden. Tror jeg håndvasket det, men ville sikkert gått bra på finvask/ullvask i maskin også så fremt man bruker vaskepose.

Jeg bruker også Milo til bunadsting. Innbiller meg at det forhindrer bleking av sånt som ikke skal blekes, og er snilt mot fibrene i linskjorta.

Jeg er uenig i det med lav temperatur på strykejernet. Jeg bruker "tre prikker" på min innstilling av jernet - altså bomull. Både forkle og skjorte er lin og tåler høy temperatur. Pleier dusje lett med rent vann like før jeg stryker så blir det så glatt og fint, så.

Trådstarter her. Takk for svar :-)

Skjorta er i lin, men forkleet og sjalet er i bomull... Jeg endte med å vaske det for hånd i kaldt vann med milo, og det gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...