Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll
Skrevet

OK, nå har jeg, etter tips her inne, lastet ned Opera.

Men hvorfor får jeg ikke åpnet to nettlesere på èn gang?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Når du starter opera, vil det dukke opp et vindu som spør deg hvordan Opera skal oppføre seg.

1. ikke nye nettlesere når du åpner nye vinduer ( nye vinduer åpnes "inne" i outlook)

2. Åpne nye vinduer i separate vindu. (vinduer på skrivebordet)

Velg det du liker best. nye vinduer får du ved å gå inn på menyen "Fil" og velge "nytt vindu".

alternativ 2

Start opera en gang til, da skal du ha to nettlesere.

Gjerne litt krøkkete forklrt, men du finner helt sikkert ut av det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen....

Beklager jeg er mer svimete enn jeg kanskje har lov til.....

Jeg kom i skade for å skrive :

( nye vinduer åpnes "inne" i outlook)

Det skal være:

( nye vinduer åpnes "inne" i ) OPERA)

Beklager så mye :oops:

Gjest lekebøll
Skrevet

Ok... Tusen takk for forklaring, men når jeg trykker to ganger på opera-knappen, så får jeg altså ikke opp to vinduer...

Skal prøve den andre varianten.

Takk! :kyss:

Skrevet

Du har en knapp som står nest lengst til høyre oppe på den bildemenyen. "New" heter den hos meg. Ellers kan du velge File > new window/new page.

Du trenger ikke to Operaer, da du får flere vinduer inni en Opera.

Gjest lekebøll
Skrevet
Du har en knapp som står nest lengst til høyre oppe på den bildemenyen. "New" heter den hos meg. Ellers kan du velge File > new window/new page.

Du trenger ikke to Operaer, da du får flere vinduer inni en Opera.

Ah! Det var det jeg mente - new page.

Jeg vil ikke ha mange operaer inni operaen, jeg vil ha to vinduer. :sær:

:wink:

Takk skal du ha.

Skrevet

For å få nytt vindu trykker du Ctrl + n, eller du kan holde inn høyreknappen på musa ett sted i Opera-vinduet og så dra musa nedover. Da får du første gang spm. om du vil aktivere Opera-musebevegelser eller noe slikt, og det vil du :)

Noen flere Opera-tips:

Ctrl + space : Du kommer til startsiden din

Ctrl + tab : Du blar mellom vinduer du har åpne

P : Du får forhåndsvisning

Ctrl + P : Du printer siden

G : Du fjerner bilder/grafikk

Ctrl + G : Du fjerner bakgrunnen

+ : Du zoomer inn

- : Du zoomer ut

* : Du går tilbake til 100%

Ctrl + F4 : Du lukker det aktive vinduet

Ctrl + Alt + W : Du lukker alle untatt aktivt vindu

Ctrl + Shift + W : Du lukker ALLE vinduer, en skikkelig ekkling...

Ctrl + F3 : Viser kildekode

Ctrl + F8 : Fjerner/viser adresselinjen

For å gå tilbake til forrige side bruker du backspace...

Eller du trykker inn høyre museknapp og drar mot venstre, og så mot høyre for å gå fram igjen...

Ctrl + B : Du får oversikt over enda flere lure Opera-tips :)

Skrevet

Bare hyggelig :)

Så er det også masse andre instillinger du kan leke med etter hvert... Eks. hvis du setter alle ikonene oppe på linja under Fil-menyen til "Kun bilder" og fjerner krysset i "Store bilder" blir det mere plass der...

Jeg bruker å fjerne de søkefeltene der oppe som jeg ikke føler jeg har behov for, lar kun "Google-søk" og "100%" feltene være igjen. I Google-feltet kan du også finne "Søk på siden" funksjon, den finner du også ved ctrl + F.

Hm.. Hva mer...

Du får leke litt med instillingene på Alt + F, og jeg er overbevist om at du fortsetter å bruke Opera til evig tid ;)

Skrevet

Vær forresten klar over at Pop-up-killeren iblandt killer ting du gjerne ville sett også.. Den er feks. slem med pop-upsen som sier at du har fått nye meldinger her på KG, og den vil ikke la meg se pop-upen som Norwegian har på sidene sine med tilbud om superbillige flybiletter.

Som regel er den super å ha, men i blandt er den altså litt "slem"...

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg må faktisk innrømme at jeg begynner å like Opera litt.

Jeg fjernet masse tull jeg ikke ville ha med en gang jeg fikk det opp, så det begynner å bli ganske ryddig nå.

Når jeg har sett på alle forslagene dine, så blir det nok bra. :briller:

(Men du Grooo - hvordan får du til å skrive smil uten at det blir fjes?)

Gjest lekebøll
Skrevet

Er pop-up-killeren automatisk på, eller må jeg aktivere/laste ned?

Skrevet
(Men du Grooo - hvordan får du til å skrive smil uten at det blir fjes?)

For å lage skikkelige smil uten slik jalla-grafikk krysser man av for "Deaktiver Smil i dette innlegget" nederst under ruta der man skriver innlegget.... Jeg har lagt inn dette i profilen min, men du kan også velge fra gang til gang...

Skrevet

Det med popup-killeren finner du lettest ut ved å gå til http://www.norwegian.no og se om det popper opp noe... Hehe, husker nemmelig ikke jeg ;)

Du finner instillinger for dette på Alt + P

Gjest lekebøll
Skrevet

Ok!

Hehehe. Den kommer på automatisk...

Skrevet

Ups.. Jeg dreit meg ut!

Norwegian popper vist bare på hverdager, så siden det er lørdag i dag.. Hehe...

Trykk Alt + P for å få fram innstillingene, og så ser du under "Vinduer" hva det står på "Sprettoppvinduer". (Jeg har norsk verson, har du???)

På sprettoppvinduer har jeg valgt "Bare åpne sprettoppvinduer fra lenke".

Skrevet

Opera 7.5 har vist innebygd IRC-klient, gleder meg til å teste! Har bare ikke fått somlet meg til å laste den ned ennå, har vært så mye å styre med i det siste...

Kom på en smart ting til:

I adressefeltet kan du skrive "g 'søkeord'" for å søke i google, og "si 'søkeord'" for å søke på siden, og mange andre slike ting... Info om dette finner du også på Alt + P under "søk"

Gjest lekebøll
Skrevet

Hehe. Jeg fiksa det manuelt nå. ;)

Masse stilig her....

Skrevet

Trykker du F12 får du opp ein liten meny med nokre vanlege ting du kan endre (korleis du behandlar popup, kva Opera identifiserer seg som og litt til. Raskare enn å sjå gjennom alle preferansane.)

Skrevet
Jeg vil ikke ha mange operaer inni operaen, jeg vil ha to vinduer. :sær:

:wink:

Hehe, jeg er helt motsatt, vil ha alt samlet i samme vindu. Det synes jeg faktisk er en av de STORE fordelene med Opera, jeg slipper å ha oppe ørten vinduer som tar masse minne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...