Gå til innhold

Klassikerne du ga opp


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

... eller kjempet deg gjennom.

Inspirert av diverse andre tråder:

Hvilke er dine kjipeste klassikermøter?

(Nei, Sagaen om Isfolket er ikke en klassiker.)

Mine er:

Garman & Worse av Kielland

Amtmandens Døttre av Camilla Collett

Ellers har jeg aldri kommet lenger enn 20 sider av Don Quijote, men jeg har på langt nær gitt den opp ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers har jeg aldri kommet lenger enn 20 sider av Don Quijote' date=' men jeg har på langt nær gitt den opp ennå.[/quote']

:ler:

Jeg tenkte faktisk på den da jeg leste overskriften din.

20 sider er jo mye i forhold til meg. Jeg har såvidt lest innholdsfortegnelsen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg aldri gjennom "Prosessen".

Prosessen har jeg lest to ganger og blir like forbanna hver gang. Og jeg skal lese den igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Prosessen har jeg lest to ganger og blir like forbanna hver gang. Og jeg skal lese den igjen :lol:

Forbanna? Jeg ble møkklei. Hva... hva engasjerte deg? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbanna? Jeg ble møkklei. Hva... hva engasjerte deg? 8)

Det som egnasjerte meg her var at De norske bokklubbene inviterte 100 fremstående forfattere fra mer enn 50 land til å kåre tidenes beste og viktigste skjønnlitterære bøker. Og blandt 100 bøker var prosessen med. Og det er min motivasjon, skjønnne det den som kan. Jeg blir for sint på meg selv for hvorfor jeg ikke synes den er god. Men jeg lever jo i feil generasjon (og for ikke å snakke om feil samfunn) til å kunne egentlig uttale meg om denne boken. Men jeg er litt rar der. Vil liksom fatte og skjønne det "de store" forstår... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Det som egnasjerte meg her var at De norske bokklubbene inviterte 100 fremstående forfattere fra mer enn 50 land til å kåre tidenes beste og viktigste skjønnlitterære bøker. Og blandt 100 bøker var prosessen med. Og det er min motivasjon' date=' skjønnne det den som kan. Jeg blir for sint på meg selv for hvorfor jeg ikke synes den er god. Men jeg lever jo i feil generasjon (og for ikke å snakke om feil samfunn) til å kunne egentlig uttale meg om denne boken. Men jeg er litt rar der. Vil liksom fatte og skjønne det "de store" forstår... :roll:[/quote']

:ler: Jeg tenkte det var et eller annet "sterkt" som rørte ved deg eller no' sånt jeg.

Jeg gadd ikke engang lese den ferdig - men skulle, som deg, gjerne gjort det - og selvsagt skulle jeg gjerne forstått hva som var det geniale.

Jeg skjønte ikke poenget. Belær meg gjerne, noen.

Ringenes Herre holder jeg forresten på med nå, er i gang med del 2. Det tok sin tid å starte opp igjen etter første forsøk, men nå er det litt moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amtmandens Døttre av Camilla Collett

Den er jo så bra! :D

Hehe, men hver sin smak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nei' date=' Sagaen om Isfolket er ikke en klassiker.)[/quote']

Hvorfor ikke?

Hva som defineres som en klassiker er vel forskjellig fra person til person?

Det er tydelig at du ikke synes noe om den, men må den være BRA for å stemples som klassiker?? Hva med Brain Dead da?

Oops, ble litt mange spørsmål det her... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringenes herre' date=' enda jeg elsket Hobbiten. Får nok prøve en gang til...[/quote']

Jeg elsket også Hobbiten, men Ringenes Herre var ikke på langt nær så bra. Leste hele, men slet veldig på slutten av to tårn og begynnelsen av atter en konge..

Ææææ.. Leste halve da jeg var.. Hm, 9-10. Halve på norsk var mer enn nok :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe av Knut Hamsun.

Husker ikke tittelen en gang...

Samme her. Det var nok endel obligatorisk litteratur som ble forsømt på videregående.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Olav Duun`s Medmenneskje.

(Tror det var han som skrev den)

Alt var så grått og trist. Kommer til side 17, da er jeg depressiv.

Da jeg var en ni , ti år leste jeg Anne Franks dagbok. Tror den hadde gitt andre inntrykk i dag. Det samme gjelder Herbjørg Wassmos triologi om Nora og Dina. De må jeg lese en gang til. Snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Sliter med Ulysses av James Joyce. Og da snakker vi om den norske oversettelsen, tilogmed :oops: :oops:

Og så var det Don Quijote, da. Har lest flere hundre sider, men gikk litt lei, faktisk.

Men Hamsun, Duun, Kafka og Collett gikk i grunnen veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...