Gå til innhold

Ambisjoner og nettdating

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dater en fyr som kun har yrkesfag fra vgs. og det har ikke falt meg inn at det ikke skulle være "bra nok". Han slipper å betale 20.000,- i året på studielån i hvert fall, jeg aner ikke hva han tjener og det er sexy med en møkkete mann. :rodmer:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har disse jentene skrevet i profilene sine at de krever en med høyere utdanning enn dem selv?

Kan det tenkes at de med "ambisjoner" mener noe helt annet? Eller at jenter på nett blir kontaktet av mange menn som ligger langt under deres nivå når det gjelder utdanning? At en jente med bachelor i feks sykepleie, ikke er så keen på en med kun grunnskole eller videregående utdanning?

Kan det tenkes at "ambisjoner" bare betyr at en jobb skal være mer enn en inntektskilde?

Vel, Røkke har bare grunnskole. Jeg vil da si at mannen har høyere ambisjoner og har oppnådd mer i løpet av livet enn de aller fleste som tar akademisk utdannelse. Man kan ha ambisjoner uten å ta så mye utdannelse. Se på Steve Jobs apple grunderen, droppa ut av universitet men ble en av verdens rikeste. Ingen skal fortelle at Jobs ikke hadde ambisjoner.

Gjest Tidssone
Skrevet

Bachelor i sykepleie er en lav utdanning.

Ikke for de som har ambisjoner om å bli sykepleier. ;)

Og jeg spør igjen til trådstarter; skriver disse damene at de vil ha en mann med ambisjoner om høyere utdanning enn det dem selv har, eller er det trådstarter som tolker det sånn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva du studerer. Journaliststudier og BI-studier går for å være de enkelste i landet. Juss er heller ikke et veldig krevende studie. Hadde du studert medisin samtidig som du tok en sivilingeniør grad så ville jeg kalt det ambisiøst og sterkt. Men jus og BI er noe de fleste klarer greit. Ikke spesielt ambisiøst etter mitt syn, helt vanlig folk.

Les det jeg skriver, da, menneske:

Samboeren min har tatt juss + siviløkonom (eller master of management som det heter) på BI.

Jeg har studert MAKROØKONOMI (samfunnsøkonomi som er kjent for å være tøffere enn sivøk uansett skole ved UIO), master of management (siviløkonom) på BI.

I tillegg har jeg masse relevant praksis, både som journalist og innenfor PR-bransjen. Alt dette har jeg gjort mens jeg studerte, og jeg startet opp et eget medieprodukt som jeg i dag har ansvar for.

Til å være 24 er vi med andre ord over snittet ambisiøse, ettersom jeg faktisk ikke vet om noen som studerer et fag i tillegg til juss, eller som har gjort det jeg har gjort. Jeg sier ikke at vi er de dyktigste ever, men vi er begge over snittet ambisiøse, jo;)

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg må vel innrømme at jeg i alle fall ikke har peiling på hva jenter på sukker mener ambisjoner er.

Dersom jeg lurer på hva en mann definerer et begrep som, så spør jeg mannen som "eier" begrepet.

Skrevet (endret)

Samboeren min har tatt juss + siviløkonom (eller master of management som det heter) på BI.

Jeg gjorde det samme i en kort periode, men måtte kaste inn håndkleet fordi jeg ikke maktet to masterstudier samtidig. Undertiden har jeg nok med jussen.

Creds til samboeren din. :)

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert MAKROØKONOMI (samfunnsøkonomi som er kjent for å være tøffere enn sivøk uansett skole ved UIO), master of management (siviløkonom) på BI.

I tillegg har jeg masse relevant praksis, både som journalist og innenfor PR-bransjen. Alt dette har jeg gjort mens jeg studerte, og jeg startet opp et eget medieprodukt som jeg i dag har ansvar for.

Til å være 24 er vi med andre ord over snittet ambisiøse, ettersom jeg faktisk ikke vet om noen som studerer et fag i tillegg til juss, eller som har gjort det jeg har gjort. Jeg sier ikke at vi er de dyktigste ever, men vi er begge over snittet ambisiøse, jo;)

I mine øyne har dere gjort det greit, men jeg ser ikke på deg/dere som spesielt ambisiøse på bakgrunn av hva dere har oppnådd. Jeg vet om mange som har langt mer imponerende bakgrunn. Jeg vil si at du har moderate ambisjoner. Sleng et doktorgrads-vitnemål på bordet og jeg vil se på deg som ambisiøs. Det er mer vanlig enn uvanlig i dag å ha en master. Skal du ses på som ambisiøs synes jeg du bør kunne vise til en doktorgrad.

Gjest Tidssone
Skrevet

Det er mer vanlig enn uvanlig i dag å ha en master.

Javel? Link til en side som forteller at over 50% av befolkningen har mastergrad?

• Liker 4
Skrevet

Jeg datet engang en fyr som jobbet med doktoravhandling fordi han "ikke visste hva han egentlig ville bli" og "ikke orket å dra på jobbintervjuer".

Jeg vil ha "en mann med ambisjoner" som i at han vet hva han vil og jobber hardt for å komme dit (og som jobber hardt for å fortsatt gjøre det bra når han kommer dit), uansett om det er snekker eller lege (eller noe helt annet!).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne har dere gjort det greit, men jeg ser ikke på deg/dere som spesielt ambisiøse på bakgrunn av hva dere har oppnådd. Jeg vet om mange som har langt mer imponerende bakgrunn. Jeg vil si at du har moderate ambisjoner. Sleng et doktorgrads-vitnemål på bordet og jeg vil se på deg som ambisiøs. Det er mer vanlig enn uvanlig i dag å ha en master. Skal du ses på som ambisiøs synes jeg du bør kunne vise til en doktorgrad.

Uenig, men nå er min ambisjon å jobbe med noe jeg liker, og å tjene veldig godt. (Noe en sjeldent gjør med doktorgrad).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme i en kort periode, men måtte kaste inn håndkleet fordi jeg ikke maktet to masterstudier samtidig. Undertiden har jeg nok med jussen.

Creds til samboeren din. :)

Interessant :)

Hva var det som gjorde at du valgte den kombinasjonen? Samboeren min vil jobbe innenfor forretningsjuss/consulting.

Skrevet

Jeg datet engang en fyr som jobbet med doktoravhandling fordi han "ikke visste hva han egentlig ville bli" og "ikke orket å dra på jobbintervjuer".

Ja, det finnes de som "studerer" fordi at de egentlig er arbeidssky.

Skrevet (endret)

Interessant :)

Hva var det som gjorde at du valgte den kombinasjonen? Samboeren min vil jobbe innenfor forretningsjuss/consulting.

Jeg søkte mest for moro skyld, for å se om jeg kom inn, siden jeg har vurdert økonomi tidligere. Da jeg kom inn tenkte jeg å give it a shot, men det ble for krevende å studere begge fagene samtidig. I stedet vurderer jeg heller en bachelor i økonomi etter jussen om jeg orker. :)

Juss og økonomi går hånd i hånd. Dog er ikke denne komboen et must for å nå langt heller. Det er delte meninger om hvor vidt man trenger en slik kombo eller ikke. Jeg kunne kanskje heller vurdert en lederutdanning. Gudene vet hva tiden bringer. Alt i alt handler det om hva jeg har krefter til å gjennomføre. Selv synes jeg at en enslig mastergrad er nok. Jeg har ingen ønsker om å bli en evig student.

Endret av Pene sko...
Gjest _Blomsten_
Skrevet

For meg handler ikke ambisjoner om utdanning, og man tjener heller ikke nødvendigvis bedre med doktorgrad enn bachelorgrad. De menneskene jeg kjenner som tjener best er de uten utdannelse, mens de fleste med høy utdannelse har litt over middels inntekt. Ambisjoner handler om å ha et mål og jobbe hardt for å nå det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer vanlig enn uvanlig i dag å ha en master.

Og flere og flere forskere sier at folk utdanner seg for mye. Det er ikke noen vits i at alle skal ha mastergrad, da blir jo alle like.

Erfarer det stadig på jobben der noen har 3+års utdannelse, men kan ikke mer enn de som ikke har utdannelse. Man lærer ikke å jobbe av å lese noen bøker i noen år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har riktignok ikke skrevet ambisjoner i profilen min, men jeg tror kanskje en del bare mener en mann med tak i? At han ikke bare er likeglad til det han driver med, og at han kanskje er litt flink til å gjennomføre det han har satt seg fore, enten det er hobbyer, reiser eller jobb. For mitt vedkommende planlegger jeg doktorgrad, men har gjort mye forskjellig før, slik at jeg ikke føler jeg er noe "materialistisk varp" for noen. Likevel er jeg oppegående og ...ja...ambisiøs på min måte, og ønsker en jeg ikke trenger å støtte opp med krykker, eller som ikke forstår noe av mine mål.

I flere år var jeg samboer med en mann som ikke hadde noen mål for jobben (det endret seg litt etter hvert), stort sett satt foran pcen og i stedet for å få noe ut av et talent og lidenskap for musikk, pleide lysten å ende i at han kjøpte seg nye instrumenter eller musikkprogrammer, ikke låter... Når han da i tillegg (kanskje som en konsekvens?) var humørsyk og ofte negativ/deprimert, var det ikke mye å glede seg over etter hvert. Nå skal det sies at jeg også hadde mine negative ting i det forholdet, og sikkert bidro til at han ikke akkurat ble inspirert, men han hadde nå levd livet på den måten før vi traff hverandre også. Og det gjenstår å se om han greier å endre på ting nå uten meg (jeg håper det).

Å ha som "krav" at mannen skal ha høyere utdanning enn en selv er nokså firkantet i mine øyne, og antagelig ikke det de fleste ønsker. Samtidig kan det faktisk være en fordel å ha noen av de samme erfaringene når det gjelder dette, men hva som er viktig varierer vel. Har du en jobb du ønsker å snakke om hjemme, er det jo en fordel at partneren også virkelig forstår hva en prater om, og så bør det kanskje være gjensidig.

Når det er sagt, selv om jeg skriver ganske klart om mine interesseområder og utdanningsnivå i profilen min, har jeg foreløpig snakket mest med noen uten høyere utdanning i det hele tatt - en som jobber innen noe totalt annet (og som jeg har erfaring med at jeg selv ikke forstår meg på), og en som er veldig interessert i mitt fagområde. Jeg synes ikke det er automatisk turnoff, i hvert fall ikke når de ellers virker positive og oppegående :)

Skrevet

Bachelor i sykepleie er en lav utdanning.

Det er høyere utdanning. Lavere grad ja, men ikke lav utdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du tyr til nettdating, bør du allerede der senke kravene dine betydelig. Det faktum at du må ta skrittet til onlinedating viser vel at du ikke akkurat er verdens beste catch.

Skrevet (endret)

Det faktum at du må ta skrittet til onlinedating viser vel at du ikke akkurat er verdens beste catch.

Jeg vil ikke akkurat si det. Mange er sjenerte, har kanskje litt angst eller liker ikke kjøttmarkedet i sentrum en sen lørdagskveld. Der av er nettdating et fint alternativ.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke akkurat si det. Mange er sjenerte, har kanskje litt angst eller liker ikke kjøttmarkedet i sentrum en sen lørdagskveld. Der av er nettdating et fint alternativ.

Dersom du har angst og er "sjenert" (dvs asosial og manglende sosiale antenner) er du ikke verdens beste catch.

Og det finnes andre arenaer enn byen og nettet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...