Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stefaren til Christoffer fikk åtte års fengsel.. Syns det er trist og står ikke i forhold til gjerningen.

Hva fikk mennene i Baneheia? 20 år? Skjebnen til Christoffer var jo verre.. Han har lidd i årevis, jentene noen timer. Hvorfor skal ikke stefaren få like streng straff? Hvor er logikken?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper stefaren ville fått mye strengere straff om han også hadde voldtatt christoffer samt en annen gutt før han drepte dem.

Det er jo sånn sett logisk at man får mye strengere straff for å voldta og drepe to jenter enn å "bare" bruke 13 måneder på å drepe en gutt. Jeg synes heller ikke det er nok med 8 år; jeg synes barnemordere aldri burde fått friheten tilbake uansett om de dreper en eller mange.

Jeg synes ikke du kan sammenligne de sakene. Det blir en tanke smakløst å bagatellisere jentenes lidelser på den måten.

• Liker 4
Gjest finpåvin
Skrevet

Jeg derimot, synes det er trist at han som drepte Christoffer bare fikk 8 år, og det kreket som truet Erna Solberg fikk 5. Det er kun 3 år i forskjell det. Da er det en feil en plass.

• Liker 6
Skrevet

Det er jo fordi han ikke er dømt for drap, men for misshandling med døden til følge at strafferammen ikke er så stor som ved overlagt drap.

Å sammenligne med Baneheia-saken syns jeg blir tåpelig, for det var (også) en helt grusom sak, og den eller de som faktisk var skyldig der fortjener absolutt å brenne i fengsel i 21 år.

Men jeg er selvsagt helt enig i at 8 år er latterlig lite, og at når man sammenlikner det med truslene Krekar ble dømt for, underslag eller andre "ikke-fysiske" ting, så burde han sittet minst det dobbelte! Strafferammen for misshandling, voldtekter etc burde etter min mening økes betraktelig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De dømte i Baneheie ble felt på forklaring og dna-spor, i Christoffer saken baserte dommen sen "bare" på indisier. Men jeg er enig med deg at straffen er for kort. Syns dessuten barna til Christoffers mor og stefar skulle fjernes fra hjemmet ved fødselen, håper de aldri får dem tilbake!

Skrevet

Skjebnen til Christoffer var jo verre.. Han har lidd i årevis, jentene noen timer.

Er enig i at straffen er altfor lav, men ærlig talt.. Det der kunne du spart deg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mente jo ikke å bagatellisere Baneheiasaken, men å sett det litt i perspektiv.. Om man ser på grusomhetene som er begått i begge sakene, så er det utrolig at han bare fikk 8 år..

Skrevet

Kjære Christoffer, lille venn.

Jeg vil be deg om unnskyldning på vegne av den norske stat som ikke evnet å hjelpe deg da du enda levde og som nå, etter din død ikke evner å yte deg den rettferdigheten du fortjener.

Måtte alle gode makter holde en varm og beskyttende hånd over deg, lille engel.

Du vil aldri bli glemt :yvonne:

• Liker 2
Gjest frøken am
Skrevet

Stefaren til Christoffer fikk åtte års fengsel.. Syns det er trist og står ikke i forhold til gjerningen.

Hva fikk mennene i Baneheia? 20 år? Skjebnen til Christoffer var jo verre.. Han har lidd i årevis, jentene noen timer. Hvorfor skal ikke stefaren få like streng straff? Hvor er logikken?

Hvem er du til å bestemme hva som var verst?

AnonymBruker
Skrevet

Tipper stefaren ville fått mye strengere straff om han også hadde voldtatt christoffer samt en annen gutt før han drepte dem.

Det er jo sånn sett logisk at man får mye strengere straff for å voldta og drepe to jenter enn å "bare" bruke 13 måneder på å drepe en gutt. Jeg synes heller ikke det er nok med 8 år; jeg synes barnemordere aldri burde fått friheten tilbake uansett om de dreper en eller mange.

Jeg synes ikke du kan sammenligne de sakene. Det blir en tanke smakløst å bagatellisere jentenes lidelser på den måten.

Det er det verste jeg har hørt! Christoffer ble grovt mishandlet i årevis og drept! Det var akkurat like ille som det jentene i Baneheia opplevde.

Noen som bare PRØVDE å drepe noen folk fikk dobbelt så lang straff som stefaren. NOKAS-ranerne (som bare stjal noen penger) fikk mye lenger straff enn en barnemorder som overlagt mishandlet og drepte et barn.

Straffen som stefaren fikk er en skandale. Den mannen må aldri mer slippes løs!

Gjest Gjest
Skrevet

Bare stjal noen penger? Og tok et liv...? Eller teller ikke det siden det var en voksen?

Skrevet

Det er det verste jeg har hørt! Christoffer ble grovt mishandlet i årevis og drept! Det var akkurat like ille som det jentene i Baneheia opplevde.

Noen som bare PRØVDE å drepe noen folk fikk dobbelt så lang straff som stefaren. NOKAS-ranerne (som bare stjal noen penger) fikk mye lenger straff enn en barnemorder som overlagt mishandlet og drepte et barn.

Nokasranerne tok livet av Arne Klungeland, men siden ingen klarte å bevise hvem det var som gjorde det er det vel ingen som direkte er dømt for drapet. Men den saken berørte fryktelig mange personer - ansatte ikke minst, hvor sikkert en del av dem sliter ennå.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle har et så stort behov for å undergrave andre kriminelle handlinger for å bevise at det stefaren gjorde var ille eller værre. Det er vel ingen som stiller spørsmålstegn ved at dette er en forferdelig sak. Samtidig er det begått fryktelig mange andre grusomme ting her til lands også, og de blir ikke noe bedre av at denne stefaren har fått for lav straff i manges øyne.

Christoffersaken og Baneheiasaken er to vidt forskjellige saker, som ikke kan sammenliknes i det hele tatt. Og det er ihvertfall liten vits i å diskutere hvem av dem som er værst. Det viser bare mangel på respekt!

(den siste var ikke myntet på brukeren jeg siterte)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er verst av å bli voldtatt og drept i løpet av noen timer eller langsomt pint tid døde, det blir en litt smakløs diskusjon, og respektløst mot de etterlatte.

Du kan uansett ikke nekte for at det er logisk at dreper man 2 barn samt voldtar dem får man strengere straff enn om man dreper 1 barn uten å voldta. Hvor kynisk det enn må høres ut, så er det enkel matematikk.

Men ja, han fikk for liten straff. Ingen barnemordere burde noensinne slippes ut.

Det er likevel ikke nødvendig å sammenligne denne saken med baneeiasaken for å få frem det poenget; det ar smakløst å sette barns lidelser opp mot hverandre. Helst skulle de fått såpass lang straff alle sammen at de aldri mer slipper ut.

Jeg personlig hdde helst sett at det overhodet ikke finnes noen maksstraff. F.eks dreper du én person får du x antall år, dreper du 5 personer får du 5 ganger så lang straff. Får du 200 år i fengel, ja da sitter du i 200 år.

To date, it remains the longest sentence handed down in the United States.

Dudley Wayne Kyzer, who had brutally murdered his wife, mother in law, and a college student, was sentenced, in 1981in Tuscaloosa, in the state of Alabama, to what remains the longest term in US history.

The judge ruled that because of the brutality of the crimes, he would serve ten thousand years for his wife’s murder, plus an additional life sentences for each of his other crimes.

Kyzer later appealed the sentence, and requested to have it commuted, however, the judge who heard the appeal stated that it was outside his jurisdiction, and that Kyzer should have made the appeal within thirty days of sentencing. His ten thousand year sentence therefore stands.

Skrevet

Som sagt, jeg mener ikke å bagatellisere jentene, jeg mente kun å få frem at stefaren burde fått like streng straff for det var like jævlig det han gjorde som det som skjedde i baneheia.

Syns det er en skam at han skal være fri om noen få år, kanskje bare 6, når han torturerte et lite barn over så lang tid og til slutt tok livet hans. Vi kan nok ikke forestille oss hvilken frykt og lidelser denne gutten gikk gjennom i flere måneder..

Skrevet

Må påpeke at jeg syns det er respektløst at han ikke fikk livstid...

Skrevet

Må påpeke at jeg syns det er respektløst at han ikke fikk livstid...

Med tanke på at det ikke er noe som heter livstid i Norge, er vel ikke respektløst akkurat det rette ordet..

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Det blir feil å sitte og sammenligne saker som disse.

Er mange ulike ting som vurderes ved straffeutmåling.

AnonymBruker
Skrevet

Nokasranerne tok livet av Arne Klungeland, men siden ingen klarte å bevise hvem det var som gjorde det er det vel ingen som direkte er dømt for drapet. Men den saken berørte fryktelig mange personer - ansatte ikke minst, hvor sikkert en del av dem sliter ennå.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle har et så stort behov for å undergrave andre kriminelle handlinger for å bevise at det stefaren gjorde var ille eller værre. Det er vel ingen som stiller spørsmålstegn ved at dette er en forferdelig sak. Samtidig er det begått fryktelig mange andre grusomme ting her til lands også, og de blir ikke noe bedre av at denne stefaren har fått for lav straff i manges øyne.

Christoffersaken og Baneheiasaken er to vidt forskjellige saker, som ikke kan sammenliknes i det hele tatt. Og det er ihvertfall liten vits i å diskutere hvem av dem som er værst. Det viser bare mangel på respekt!

(den siste var ikke myntet på brukeren jeg siterte)

Det er en STOR forskjell på å med vilje mishandle et barn til døde, og at en politimann mister livet i skyting under et ran. Politimenn er innforstått med at jobben deres innebærer risiko, og formålet med ranet var heller ikke å drepe politimannen.

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at det ikke er noe som heter livstid i Norge, er vel ikke respektløst akkurat det rette ordet..

Hun mente nok forvaring med en tidsramme på 21 år og 10 års minstetid (den strengeste straffen som finnes i Norge, den som Viggo Kristiansen fikk), som tilsvarer det som kalles "livstid" i mange andre land. Det er få vestlige land hvor "livsvarig" betyr at du sitter resten av livet i fengsel. Hvis du dømmes til "livsvarig" i Tyskland kan du normalt løslates etter 15 år, og ca. 20 år vanlig.

Skrevet

Klikk her for å åpne hurtigsvarvi bruker faktisk begrepet livstid i Norge, selv om det ikke betyr det samme. Altså lovens strengeste straff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...