Gå til innhold

Skamfølelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg innså nå at jeg har en fryktelig og nesten konstant skamfølelse. 2 uker til neste psykriatertime så jeg lufter meg litt her i mellom tiden og ber om råd.

Skammen hindrer meg. Jeg kan føle meg fryktelig ekkel flere dager enn jeg føler meg fin, jeg har veid alt fra 50kg til 70kg men alltid følt meg ekkel. Jeg har god selvtillit ovenfor mennesker jeg vet ikke vil såre meg, men straks jeg tar tåen utenfor denne komfortsonen kryper jeg meg sammen og føler meg 200kg stor og utilpass. Småekkel hud i ansiktet hjelper ikke selv om den har forbedret seg.

Så pga dette går jeg knapt ut døren i dagslys, føler meg litt som en vampyr. Er det noen som har opplevd dette i stor grad og har noen tanker eller råd?

Jeg har opplevd at utelukkende sunt kosthold kan hjelpe på følelsen, men det er tøft å legge om alt midt i alt jeg allerede jobber og sliter med. Trene gjør jeg fast, men på treningsstudioet har jeg akkurat samme følelsen. Føler meg heldigvis ganske bra etterpå.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du har veldig dårlig selvtillit.

Se rundt deg når du er ute blandt folk. Hva ser du? Masse forskjellige menneskert, alle typer. Og like mange meninger på hva som er pent eller ikke. Og alle disse menneskene har som regel nok meg seg og sitt og det de driver med akkurat da til å legge merke til deg. Det er helt sant.

De aller færreste ser og tenker negativt om andre på gata el. De fleste ser deg og tenker ingenting, bare registrerer deg. Sånn er det.

Jobb med selvtilliten din. Om du er ung så pleier dette å rette seg når du blir litt mer voksen og moden. Da bryr man seg ikke fult så mye om hva andre tenker lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg vil egentlig ikke si jeg har så veldig dårlig selvtillit (kanskje det er der jeg tar helt feil), men av tidligere erfaringer føler jeg meg veldig sårbar ovenfor fremmede. Spesielt en gang da jeg var tenåring og på mitt mest sårbare fikk jeg en slem kommentar fra en tilfeldig mann i 30 årene. Jeg har sosial angst oppå det hele, så jeg vet ikke. Hopper jeg i høyet eier jeg ingen hemninger liksom, alltid sett for meg at de med dårlig selvtillit vil slå avlyset og gjemme seg litt.

AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg !

Sliter akkurat med det samme. Føler meg som et troll, skjemmes over hver minste lille bagatell både utseendemessig og over hva jeg gjør og sier.

Ofte må jeg virkelig konsentrere meg for å ikke dette helt ut når jeg prater med folk ansikt til ansikt. Føler at de bare står og tenker "oida, tre nye hudormer på kinnet" eller "hmm, er det et lite arr hun har på haka?"

Føler meg dum, stygg, feit og mislykket. Irriterer meg over små dumme ting jeg gjør hele tiden, som å ta meg 5-minutterspauser på facebook når jeg leser pensum, når jeg kjøper mat eller klær som er litt dyrere enn vanlig,når jeg formulerer meg dårlig i samtaler, osv osv osv...

Føler ofte at jeg er så mislykket at jeg ikke fortjener å leve, og vertfall ikke bør få barn.

Folk vet kanskje at jeg ikke har noen super selvtillit, men tror det er få som vet at jeg hater meg selv så mye.

Går til psykolog, men det er begrenset hvor mye han greier å hjelpe meg...

Så du er vertfall ikke alene om å gå rundt med skamfølelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...